Pesan Rahbar

Home » » Peranan ulamak dan para wali di Aceh

Peranan ulamak dan para wali di Aceh

Written By Unknown on Saturday 15 November 2014 | 20:41:00


Ini adalah sedutan daripada buku "Berpetualang ke Aceh: Membela syiar yang asal" atau BKA II yang masih dalam proses suntingan... Daripada bab bertajuk "Hamzah Fansuri dan Iskandar Muda: Puncak kegemilangan Aceh". Sila...

"Kita boleh memulakan penglibatan para Wali serta para guru mursyid yang arif ilmu Tasawuf dalam pendaulatan raja-raja di Aceh dengan sejarah penubuhan keSultanan Perlak," orang tua itu membuka cerita setelah selesai solat Isyak. "Seperti yang kamu sedia tahu, sejarah keSultanan Perlak bermula dengan kedatangan rombongan 100 orang pendakwah dari Timur Tengah yang membawa Islam ke Perlak pada tahun 804 Masihi. Kemudian seorang anggota mereka, Ali bin Muhammad telah dikahwinkan dengan adik Raja Perlak ketika itu yang berketurunan Parsi."

Rasyid mengangguk bersetuju. Perkara ini sudah dibangkitkan di dalam buku pertamanya sebagai persediaan untuk cerita-cerita seterusnya.

"Dari perkahwinan ini muncullah Sultan pertama Perlak, Sultan Alaiddin Sayyid Maulana Abdul Aziz Shah yang menaiki takhta 840 Masihi," orang tua itu meneruskan. "Sultan ini mempunyai darah keturunan Rasulullah SAW... Melalui jurai Imam Ja’afar al Sadiq yang diiktiraf ketinggian taraf keilmuan serta kerohaniannya oleh ulamak berwibawa."

"Kerajaan Samudera-Pasai yang diasaskan 400 tahun kemudian pula menyaksikan kemunculan Sultan Malikus Salih yang juga memiliki darah keturunan Nabi," orang tua itu melompat untuk mempercepatkan cerita. "Baginda menerima pengajian daripada Rasulullah SAW melalui mimpi sebelum dididik secara nyata oleh cicit Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir Jilani iaitu Sheikh Ismail, wali besar yang juga dikenali sebagai Sultanul Arifin, raja orang-orang Arif - orang yang betul-betul mengenali Allah."

Rasyid tahu Sultan Malikus Salih juga telah mendapat didikan agama daripada bekas seorang Sultan berketurunan Saidina Abu Bakar as Siddiq. Orang yang dikenali sebagai Fakir Muhammad ini turun daripada takhta kerajaannya semata-mata untuk turut sama memartabatkan Samudera demi memenuhi wasiat Nabi yang menyebut akan kemunculan kerajaan itu pada akhir zaman. Wasiat itu menyebut Samudera mesti diIslamkan kerana di situ akan muncul ramai wali! Perkara ini adalah tulang-belakang cerita buku "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti". Malah bab bertajuk "Samudera-Pasai: Bumi para wali" ditulis untuk menerangkannya lebih teliti kerana ia adalah tapak cerita untuk buku seterusnya.

Sekarang Rasyid mahu pergi lebih jauh untuk meliputi sejarah bumi Serambi Mekah di zaman Iskandar Muda. Ini mahu diterangkan dalam buku dua "Berpetualang ke Aceh" yang diberi sub-title "Membela Syiar yang asal". kerana dia percaya penjajahan Barat di Nusantara sebenarnya bermotifkan agama, bukannya perniagaan seperti diwar-warkan sejarah.

Berbalik pada cerita kedatangan Islam di tangan para ulamak... Bumi Aceh telah menyaksikan kedatangan Sheikh Abdullah Arif yang membawa kitab Tasawuf bertajuk Bahr Lahut (Lautan Ketuhanan) sekitar 1066 Masihi. Kedatangan Sheikh Ismail pada pertengahan abad ke 13 Masihi diikuti ulamak lain yang kemudian bertapak beranak-pinak sehingga menerbitkan ramai ulamak Tasawuf bertaraf wali memastikan raja-raja di bumi Serambi Mekah terus mendapat didikan guru-guru mursyid yang mempunyai pertalian kerohanian juga titisan darah Nabi.

Raja-raja Aceh selepas abad ke 15 (di mana nama Aceh Darussalam mula muncul dalam catatan rasmi sejarah) juga mendapat suntikan daulat kerohanian daripada guru-guru serta para ulamak dan wali sebegini. Pada zaman pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Shah Alam Sayyid al Mukammil (1589-1604), muncul pula seorang ulamak dan wali agung. Beliaulah pujangga besar Melayu yang bernama Sheikh Hamzah Fansuri!

"Bila bercakap tentang ulamak dan para wali di bumi Serambi Mekah, kebanyakan masyarakat Aceh lebih menyanjung tinggi Sheikh Abdul Rauf Singkel yang juga dikenali sebagai Syiah Kuala," orang tua berketurunan Aceh di Perak menyambung cerita. "Mereka lupa, Sheikh Hamzah Fansuri telah lebih dahulu memainkan peranan mendaulatkan bumi Aceh."

Asal-usulnya sebenarnya tidak dapat dipastikan tetapi Sheikh ini diketahui membesar di Siam, ketika itu dikenali sebagai Shahr Nawi. Ini kerana bapanya pernah menjadi seorang pembesar di sana, maka Sheikh Hamzah menyebut beliau ‘mendapat wujudnya di tanah Sharnawi’.

"Tetapi ada pula yang menyebut Hamzah Fansuri dilahirkan di Fansur, di barat-daya Aceh berdekatan sempadan wilayah Minangkabau sekarang," orang tua itu meneruskan. "Lagipun beliau pernah membuka madrasah di sana, sebab itu dikenali sebagai Hamzah Fansuri."

Rasyid teringat kali pertama dia mengenali nama itu... Ketika berumur 18 tahun, selepas terjumpa sebuah buku tulisan Professor Syed Naguib Al-Attas bertajuk "The Mysticism of Hamzah Fansuri.". Itulah buku pertama yang mengenalkan anak muda itu kepada dunia Tasawuf dan orang-orang Sufi. Sejak itu, dia tidak memandang ke belakang lagi. Rasyid telah membaca banyak lagi buku yang menceritakan pengalaman para wali dan Sufi dalam mencari kebenaran hakiki, makna sebenar kehidupan, keTuhanan dan tujuan sebenar manusia dijadikan lalu diletakkan di atas muka bumi.

Sheikh Hamzah telah mendalami berbagai cabang ilmu berkaitan Islam. Selain belajar di Aceh, beliau mengembara ke merata sudut dunia demi menambah pengetahuan termasuk seluruh tanah Jawa, Semenanjung Malaysia juga India, Parsi dan Tanah Arab. Sheikh ini dikatakan sangat mahir dalam ilmu Fiqah, tasawuf, falsafah, mantiq, ilmu kalam, sejarah dan lain-lain. Dalam bidang bahasa pula Hamzah Fansuri telah menguasai seluruh cabang ilmu berkaitan bahasa Arab (nahu, saraf dan sebagainya) selain boleh bertutur dalam bahasa Urdu, Parsi, Melayu dan Jawa!.

Dunia sastera Melayu pula mengakuinya sebagai pelopor malah sasterawan serta pujangga Melayu terulung dahulukala atas sumbangan yang tidak terhingga terhadap perkembangan penulisan Melayu. Beliau telah memperkenalkan banyak gurindam, puisi, syair dan pantun yang sebenarnya merupakan ajaran Tasawuf yang dikarang begitu indah. Maka banyak perkataan Arab melibatkan konsep keTuhanan diMelayukan. Dengan ini, khazanah kata-kata Melayu turut menjadi lebih luas.

"Beliau menjadi rujukan utama dalam hal kerohanian di Aceh lalu menjadi guru mursyid yang bertanggungjawab menggilap peribadi Sultan Sayyid al Mukammil," orang tua berketurunan Aceh di Perak memberitahu. "Antara karyanya yang masyhur ialah Al-Muntahi (Ilmu tertinggi), Ruba’i Hamzah Fansuri (sekumpulan puisi), Syair Si Burung Pinggai, Syair Si Burung Pungguk, Syair Sidang Faqir, Syair Dagang dan Syair Perahu."

Pengaruh kuat sang pujangga Sufi ke atas perkembangan kerohanian kerajaan Aceh Darussalam terus berlangsung sehingga ke zaman pemerintahan Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam (1607-1636). Maka sudah tentu beliau mempunyai pengaruh penting terhadap raja besar itu.

"Tidak ramai orang tahu, selain membimbing Sultan Sayyid Al-Mukammil, Sheikh Hamzah Fansuri juga merupakan guru mursyid Sultan Iskandar Muda." dia mendedahkan satu rahsia. "Malah pada zaman itu, beliau adalah mahaguru Tasawuf yang terkemuka di seluruh Nusantara.

Walaupun tidak ada bukti akademik menyatakan Sheikh Hamzah pernah berjumpa kedua Sultan ini, Rasyid percaya cakap orang tua itu. Sebagai seorang pemikir besar, ulamak dan wali yang sangat terkenal zaman itu, tidak hairanlah jika beliau dijemput mengajar atau didatangi Sultan-sultan ini. Lagipun Hamzah Fansuri memang mempunyai pengaruh ke atas mereka ini, setidak-tidaknya melalui anak muridnya Sheikh Shamsuddin Pasai, ulamak dan penasihat utama di istana Aceh zaman itu. Sayyid al Mukammil diketahui seorang pengikut Tariqat Qadiriyah iaitu jalan kaedah peningkatan kerohanian yang diasaskan oleh Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir Al-Jilani. Sheikh Hamzah Fansuri pula adalah Khalifah tertinggi Tariqat ini untuk bumi sebelah sini . Maka tidak hairanlah jika penasihat utama istana Aceh itu pernah memimpin Sayyid Al-Mukamil dan cucundanya Iskandar Muda bersuluk dan apabila sampai masa, menyuruh mereka khatam mengaji dengan Hamzah Fansuri pula.

Sheikh Shamsuddin diketahui meneruskan aktiviti penulisan yang dimulakan gurunya Sheikh Hamzah. Tulisan mereka dikatakan senada dan seirama walaupun masing-masing ada cara tersendiri dalam pengajaran. Paling menarik, kedua-duanya dikatakan menyokong pemahaman "Martabat Tujuh". Ia menghuraian hakikat keTuhanan serta hubunganNya dengan alam ini dengan cara yang dikira amat kontroversi.

(Berbagai-Sumber-lain/ABNS)
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: