Pesan Rahbar

Home » » Pelaksanaan Salat Zuhur Asyura di Malaysia

Pelaksanaan Salat Zuhur Asyura di Malaysia

Written By Unknown on Monday 26 October 2015 | 16:12:00


Masyarakat Syiah Kuala Lumpur melaksanakan salat Zuhur Asyura, untuk mengenang salat terakhir Imam Husein (As), yang berada di 6.800 km dari padang Karbala.

Menurut laporan IQNA, seperti dikutip dari Shafaqna, ratusan pecinta Imam Husein (As) di Zuhur hari Asyura berkumpul di kedutaan Republik Islam Iran di Kuala Lumpur guna melaksanakan pondasi dan tiang agama yang telah ditegaskan oleh Imam Syiah di Karbala dan dihadapan serangan para musuh.

Imam Husein (As) dan para sahabatnya dalam salat Zuhur Asyura mengisyaratkan bahwa hubungan erat dengan Allah (Saw) harus dilakukan di semua tempat dan mereka mengajarkan pelajaran ibadah kepada semua manusia.

Orang-orang yang berkabung Huseini di Kuala Lumpur terlebih dahulu melakukan aza sebelum melakukan salat cinta di Zuhur Asyura, dengan meneriakkan “Ya Zainab (Sa)”, “Ya Husein (As)”, “Ya Abul Fadhl Abbas” dan mereka meneteskan air mata dalam duka Abu Abdillah.

Masyarakat Iran yang bermukim di Malaysia di kota-kota Serdang (Seri Kembangan), Johor dan Penang juga melaksanakan salat Zuhur Asyura dan melakukan aza.

(IQNA/ABNS)
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: