Pesan Rahbar

Home » » Pembacaan Surah Al-Fatihah Dalam Pertemuan Para Penganut Agama Amerika

Pembacaan Surah Al-Fatihah Dalam Pertemuan Para Penganut Agama Amerika

Written By Unknown on Monday 14 August 2017 | 19:59:00


Para penganut pelbagai agama berkumpul di markas pertemuan kota Cheyenne, markas propinsi Wyoming Amerika di hari ulang tahun ke 150 pendirian kota ini, Minggu (6/8).

Menurut laporan IQNA dilansir dari Wyoming News, dalam acara ini yang dihadiri sekitar 200 penganut pelbagai agama dan para pemimpin agama muslim, Kristen, dan Yahudi, para pengurus penyelenggara mamaparkan terjemahan doa-doa pelbagai agama dengan beberapa bahasa ke para partisipan.

Mohammad Saleh, wakil markas Islam propinsi Wyoming dalam acara ini membacakan surah Al-Fatihah ayat 6 dan 7, "Tunjukilah kami jalan yang lurus, (yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni’mat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat” dan menerjemahkan makna ayat dalam beberapa bahasa.

Warren Murphy, pendeta gereja Cheyenne mengatakan, Cheyenne adalah sebuah keragaman religi dan dapat dikatakan termasuk salah satu kota beragam dari aspek agama dan budaya di propinsi Wyoming. WalterAnderson, salah seorang anggota gereja Cheyenne mengatakan, harapan kami adalah persatuan antar pelbagai penganut agama dan dengan pertemuan ini kita dapat dekat dengan tujuan ini dan merubah Cheyenne menjadi tempat terbaik untuk semua masyarakat.

(Wyoming-News/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: