Pesan Rahbar

Home » » معرفی کتاب: عقائد النسفیه، شیخ نجم الدین ابو الحفص عمر بن محمد نسفی (۴۶۱–۵۳۷ هـ)

معرفی کتاب: عقائد النسفیه، شیخ نجم الدین ابو الحفص عمر بن محمد نسفی (۴۶۱–۵۳۷ هـ)

Written By Unknown on Tuesday 7 November 2017 | 04:36:00


معرفی کتاب:

عقائد النسفیه، شیخ نجم الدین ابو الحفص عمر بن محمد نسفی (۴۶۱–۵۳۷ هـ)


زندگینامه:

کتاب عقائد النسفیه، اثر نجم‌الدین ابوحفص عمربن محمد بن احمد نسفی معروف به مفتی الثقلین، یکی از علمای بزرگ اسلام در قرن پنجم و ششم هجری است. وی در فقه، تفسیر، حدیث و علم کلام آثار معروفی داشته است.
نسفی در سال ۴۶۱ هـ ق در قریۀ نَخشَب یا نَسَف که میان بلخ و بخارا واقع است متولد گردید، و برای کسب علم به بغداد و مکه سفر نمود. وی که معاصر علمایی چون حجه الاسلام امام محمد غزالی و ابوالقاسم زمخشری است، از اکابر علمای حنفی بوده و قوه حافظه‌اش او را از نوادر روزگار کرد. نجم الدین نسفی پایان عمر خود را در سمرقند گذراند و در سال ۵۳۷ هـ درهمانجا درگذشت.

تعداد آثار او را حدود یکصد کتاب در فقه، تفسیر، حدیث، علم کلام، تاریخ، تصوف، و شعر و ادب ذکر کرده اند که از جمله آنها «عقائد النسفیه» است.


معرفی اجمالی کتاب:

این کتاب در علم توحید و عقاید اسلامی است و با آنکه کوتاه و مختصر است، اما از لحاظ محتوا و مباحث کلامی از متنی جالب و متین برخودار است و مدتها است که در حوزه‌های اهل سنت، مخصوصا در دانشگاه الازهر، جزء کتب درسی است؛ به همین دلیل است که بر این کتاب بیشتر از ۲۰ شرح نوشته شده است که مهم‌ترین آنها شرح علامه سعدالدین مسعود بن عمر تفتازانی (م۷۹۱ هـ ق)

و شرح محمد بن الفرس(م۹۳۲ق) است.

این کتاب با شرح تفتازانی و بعضی شروح دیگر توسط دارالحیاء الکتب العربیه به چاپ رسیده است.

(Shafei-News/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: