Pesan Rahbar

Home » , , , , » Pertanyaan-Pertanyaan Ka’ab Al-Ahbar Kepada Imam Ali as, Ka’ab Al Ahbar Di Pedomani Sunni

Pertanyaan-Pertanyaan Ka’ab Al-Ahbar Kepada Imam Ali as, Ka’ab Al Ahbar Di Pedomani Sunni

Written By Unknown on Saturday 11 October 2014 | 22:52:00

Ka’bul Ahbar bertanya kepada Imam: “Beritahu aku wahai Abul Hasan, tentang seorang yang tidak punya ayah dan orang yang tidak punya kabilah dan yang tidak mempunyai kiblat?”

Imam menjawab: “Adapun orang yang tidak mempunyai ayah adalah Isa as dan orang yang tidak mempunyai kabilah adalah Adam as dan yang tidak mempunyai kiblat (pusat) adalah Baitul Haram, ia adalah kiblat yang tiada kiblat untuknya. Tanyalah lagi wahai Ka’ab!”

Ka’ab berkata: “Beritahu aku tentang tiga sesuatu yang tidak keluar dari rahim dan tidak keluar dari badan!”
Imam menjawab: “Itu adalah tongkat Nabi Musa, unta kaum Tsamud dan domba Nabi Ibrahim. Tanyalah lagi Ka’ab!”

Ka’ab berkata: “Wahai Abul Hasan, tinggal satu pertanyaan lagi dan jika Anda bisa menjawabnya, benar Anda adalah Ali.”

Imam Ali berkata: “Utarakanlah wahai Ka’ab!”
Ka’ab berkata: “Kuburan yang berjalan bersama penghuninya?”

Imam Ali menjawab: “Itu adalah Nabi Yunus bin Mata as ketika dia berada dalam perut ikan hiu.
_________________________

Ka’ab Al Ahbar Di Pedomani Sunni


Ka`ab al-Ahbaar RA atau nama sebenarnya Abu Ishaaq Ka`ab bin Maati’ al-Himyari adalah seorang pendita Yahudi yang memeluk Islam pada zaman pemerintahan  ‘Umar RA. Ulama Ahlus Sunnah wal Jama`ah menerima beliau sebagai seorang yang tsiqah (dipercayai). Imam Ibnu Hajar al-’Asqalaani rahimahUllah, dalam karya beliau “Taqrib at-Tahdzib” jilid 2 halaman 135 menyatakan:-


Ka`ab bin Maati’ al-Himyari, Abu Ishaaq, dikenali sebagai Ka`ab al-Ahbaar. Seorang yang tsiqah, daripada generasi kedua (yakni daripada kalangan tabi`in). Beliau hidup di zaman Jahiliyyah dan juga zaman Islam. Berasal dari Yaman sebelum menetap di Syam. Beliau meninggal dalam pemerintahan Sayyidina Uthman RA dalam usia melebihi 100 tahun. Imam al-Bukhari tidak meriwayatkan apa-apa daripada beliau. Manakala Imam Muslim meriwayatkan sebuah hadits daripada Sayyidina Abu Hurairah menerusi beliau daripada jalan al-A’masy daripada Abu Shalih.
Selain daripada Imam Muslim, Imam Tirmidzi, Imam Abu Dawud dan lain-lain muhadditsin juga menerima riwayat hadits daripada beliau. Imam Malik bin Anas RA dalam “al-Muwaththa’”, halaman 583, menukil sebuah atsar daripada Ka`ab berupa doa yang diamalkan beliau untuk memohon perlindungan Allah SWT daripada kejahatan ciptaanNya. Imam Malik meriwayatkan daripada Sumayyin mawla Abu Bakar daripada al-Qa’qaa’ bin Hakim bahawasanya Ka`ab al-Ahbaar berkata:- Jika bukan disebabkan beberapa kalimat yang aku baca nescaya kaum Yahudi telah menyihirkan aku menjadi seekor kaldai.” Maka ditanyakanlah kepadanya: “Apakah kalimah-kalimah tersebut?”


 Maka beliau berkata:- ” Aku berlindung dengan Zat Allah yang Maha Agung, yang tiada sesuatu melebihi keagunganNya; (Aku berlindung) dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna, yang tidak dapat dilampaui oleh orang baik maupun orang jahat; (Aku berlindung) dengan semua nama-nama Allah yang indah, yang aku ketahui dan yang tidak aku ketahui; Daripada kejahatan apa-apa yang Dia ciptakan, jadikan dan perbanyakkan [yakni kejahatan segala makhluk ciptaan Allah SWT].”

wah aneh aneh.
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: