Pesan Rahbar

Home » » Pengungsi Suriah Mengajari Al-Quran kepada Warga Turki

Pengungsi Suriah Mengajari Al-Quran kepada Warga Turki

Written By Unknown on Sunday 9 October 2016 | 20:37:00


Abdul Qader Dairi, remaja 17 tahun pengungsi Suriah di propinsi Gaziantep, Turki mengajarkan cara membaca al-Quran kepada warga Turki.


Menurut laporan IQNA seperti dikutip dari Turk Press, Abdul Qader Dairi adalah remaja 17 tahun asal Suriah yang mengungsi dua tahun lalu pasca meningkatnya krisis Suriah, bersama keluarganya ke kota Sahinbey, yang terletak di propinsi Gaziantep, Turki.

Abdul Qader setiap hari pergi ke masjid jami Ibn Sina di Sahinbey dan mengajarkan al-Quran kepada para jamaah salat dan orang-orang yang datang ke masjid.

Remaja Suriah ini saat wawancara dengan situs Anatoli mengatakan, saat ia berumur 9 tahun, saya dapat menghafal seluruh al-Quran dan di usia 12 tahun, ia juga mempelajari 10 bacaan.

"Saya pergi ke masjid saat pelaksanaan salat guna mengajarkan cara membaca al-Quran kepada saudara-saudara muslim Turki,” imbuhnya.

Abdul Qader mengatakan, tahun ini saya mendaftar di fakultas teologi universitas Gaziantep, Turki dan tujuan utama saya adalah di masa mendatang menjadi seorang imam masjid.

Khidr Dimir, salah seorang warga Turki yang datang untuk mempelajari tilawah al-Quran kepada Abdul Qader mengatakan, ia datang ke masjid 5 hari dalam sepekan dan dapat memikat kecintaan masyarakat. Ia membaca al-Quran dengan suara merdu dan kita semua mencintainya, terkadang ia bersama ayahnya, yang hafiz al-Quran, hadir di masjid.

(Turk-Press/IQNA/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: