Pesan Rahbar

Home » » Kenapa Kita Perlu Menetahui Fadhilat Dan Manaqib Ahlul Bait Dan Imam Ali As??? Inilah Penjelasannya

Kenapa Kita Perlu Menetahui Fadhilat Dan Manaqib Ahlul Bait Dan Imam Ali As??? Inilah Penjelasannya

Written By Unknown on Friday 14 August 2015 | 06:02:00


Fadhilat dan manaqib Ahlulbait Rasul (saaw) dan Imam Ali (as) banyaknya luar biasa.

■ Nuruddin Ali As-Samhudi Al-Syafi`i, cuba menerangkan alasannya. Beliau dikutip menulis (di dalam Jawahir al`iqdayn) oleh Istijlab Irtiqa al-Ghuraf*:

"~ Sebabnya, wallahu A'lam, Allah telah memberitakan kepada NabiNya (saaw) akan ujian yang akan menimpa Ali (ra), dan perselisihan yang akan berlaku tatkala urusan khilafah kembali kepadanya.

~ Kerna itu ummat perlu diperingatkan untuk menebarkan kemuliannya, supaya orang yang berpanutan dengannya (Ali) beroleh keselamatan dari mereka yang mendengarkan kemuliannya.

~ Kemudian, apabila berlaku perselisihan dan penentangan terhadapnya, mereka yang mendengarkan kemuliaannya dari para sahabat juga berusaha menebarkannya dan menasihati ummat.

~ Kemudian, khutbah-khutbah semakin keras terhadap Ali, dan sekelompok orang dari Bani Umayyah semakin sibuk memperlekehkannya, mencelanya di atas mimbar-mimbar, dipersetujui pula oleh puak Khawarij, mereka bahkan menuduh Ali sebagai kafir. Tatkala itulah, para ilmuan dan penghafaz hadis dari Ahli Sunnah menebarkan kemulian dan fadhilat beliau sehingga banyaknya, bertujuan memperbaiki ummat dan membantu kebenaran."

■ Kesimpulannya:
~ Manaqib, Fadhail dan Kemuliaan Ahlulbait as dan Imam Ali sememangnya banyak. Kalau sikit jumlahnya, tiada apa yang nak ditebarkan.

~ Kaum Pemerintah Bani Umayyah sememangnya pemerintah yang zalim, menindas, menghina Ali dan Ahlulbait hatta di atas mimbar-mimbar masjid. Ada juga yang celupar mengkafirkan.

~ Ulama' Ahli Sunnah juga berusaha menebarkan kemuliaan Ahlulbait dan Imam Ali. Kemulian seperti ini ada kalanya di salah ertikan dan di anggap sebagai taksub membuta tuli.

~ Mari kita sama sama bermuhasabah.

* Sumber:
Istijlab Irtiqa al-Ghuraf, As-Sakhawi, Muhammad bin Abdir Rahman.
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: