Pesan Rahbar

Home » » Sayyidah Zainab Bersiap Sambut Muharram

Sayyidah Zainab Bersiap Sambut Muharram

Written By Unknown on Monday 18 September 2017 | 13:04:00


Makam suci Sayyidah Zainab binti Ali di Damaskus sedang dipersiapkan untuk menyambut kedatangan bulan duka dan nestapa Muharram.

Seperti dilansir oleh al-Kafil hari ini, sebuah delegasi dari pihak pengurus makam suci Hazrat Abbas as telah dikirim ke Suriah untuk melaksanakan kepentingan ini.

Para anggota delegasi dari Iraq itu mencincingkan lengan baju untuk mempersiapkan makam suci Sayyidah Zainab as dengan menyelubungi area-area tertentu dengan kain berwarna hitam.

Makam suci Sayyidah Zainab juga akan dihiasi dengan kain-kain warna hitam dengan kaligrafi-kaligrafi penuh kesedihan yang memang dikhususkan untuk bulan duka dan nestapa Muharram.

Problem teknis pengeras suara yang ada di makam Sayyidah Zainab juga akan dicek ulang dan seluruh lampu akan disesuaikan dengan bulan Muharram ini.

Di samping itu, sistem pengamanan dan pemeliharaan terhadai kubah suci juga akan diberlakukan.

Aktifitas delegasi dari Karbala Iraq itu juga masih terus akan berlanjut hingga beberapa hari mendatang hingga seluruh persiapan menyambut para peziarah bulan Muharram betul-betul siap.

Para peserta dalam delegasi ini kini telah memperoleh kebanggaan untuk berkhidmat di makam suci Abul Fadhl Abbas dan Sayyidah Zainab binti Ali.


Simak Galerinya:












(Al-Kafil/Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: