Hasud bagaikan api yang membakar kayu sampai habis ia juga akan melenyapkan keimanan yang paling kuat yang ada dalam diri manusia, cara pertama untuk mengobati hasud ialah pertama-tama dengan menghilangkan perasaan tersebut dalam dirinya dan baru setelah itu bisa diobati.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Biazar Tehrani dalam kajian Ramadhannya saat menjelaskan bahwa agar hasud atau rasa dengki yang ada di dalam diri manusia tidak dikontrol dengan baik maka ia akan menjadi pengantar bagi pintu-pintu kehancuran dan kerusakan lainnya.
Hasud terdapat dalam diri setiap manusia namun manusia harus bisa menjaganya, berdasarkan logika etika praktis rasa hasud ini harus bisa dikontrol sehingga ia harus tetap berada dalam penjagaan keimanan dan hanya rasa iri saja, jelasnya.
Sembari menjelaskan bahwa orang mukmin bukanlah orang yang hasud akan tetapi ia hanya orang yang memiliki rasa iri, Hujjatul Islam Biazar Tehrani menyebut bahwa maksud dari iri yang ada pada mukmin ialah saat dimana ia melihat karunia atau nikmat Ilahi ada pada orang lain ia tidak berharap hilangnya nikmat dan karunia pada orang tersebut, akan tetapi ia berharap nikmat dan karunia tersebut juga diberikan padanya, dengan demikian orang memiliki rasa iri namun berjalan di atas keimanan.
Hasud bagaikan api yang membakar kayu sampai habis ia juga akan melenyapkan keimanan yang paling kuat yang ada dalam diri manusia, cara pertama untuk mengobati hasud ialah pertama-tama dengan menghilangkan perasaan tersebut dalam dirinya dan baru setelah itu bisa diobati, demikian jelasnya.
حسد نابود کننده تقوای درون است
خبرگزاری شبستان: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حسد نابود کننده تقوای درون است، گفت: انسان مومن غبطه میخورد و منافق حسد میورزد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد شهید بهشتی گفت: حسد اگر در وجود انسان مدیریت نشود مقدمهای برای افتادن در درههای فساد و تباهی میشود.
وی افزود: حسد در درون انسان وجود دارد اما باید این حسد تحت مراقبت قرار گیرد و بر اساس منطق اخلاق عملی طوری کنترل شود که در حیطه غبطه و ایمان انسان باقی بماند.
حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی با بیان اینکه انسان مومن حسود نیست ولی اهل غبطه خوردن است، ابراز کرد: مراد از غبطه آن است که انسان مومن زمانی که فضل الهی را نسبت به دیگران مشاهده میکند آرزوی زوال آن نعمت را ندارد بلکه آرزو میکند که خداوند به او نیز این فضل را عنایت کند؛ بنابراین مومن غبطه میخورد و بر مدار ایمان و تدین حرکت میکند.
استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه انسان منافق حسود است برای همین حسد ورزی میکند، اظهار داشت: احساس اندوه نسبت به نعمتها، امکانات و خوبیهای دیگران اعم از مادی و معنوی و تلاش برای نابود کردن آنها را حسد میگویند. اوج تاریکی حسد زمانی است که انسان حسد خود را عملیاتی کند.
وی ادامه داد: حسد مقدمه بسیاری از معاصی مانند غیبت کردن، بدگویی کردن، پرونده سازی کردن علیه دیگران و غیره میشود انسان حسود با ناخوشایندی از پیشرفت و موفقیت دیگران آرزوی زوال و نابودی آن را دارد طبق صریح روایات؛ انسان اگر میخواهد تن سالم داشته باشد باید حسادت را از خود دور کند.
حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی اضافه کرد: حسد همانند آتشی که چوب را میسوزاند و خاکستر میکند قویترین ایمانها را نابود میکند. اولین راه درمان برای حسادت آن است که انسان ابتدا به وجود آن پی ببرد سپس به درمان آن اقدام کند. طبق صریح روایات؛ حاسد دشمن نعمت خداوند و اهل مبارزه با تقدیر و قدر الهی است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه انسان مومن غبطه میخورد و منافق حسد میورزد، گفت: نشانه بیماری حسد آن است که انسان حسود زبان قدرشناسی و تشکر از مردم را ندارد همیشه با روحیه طلبکارانه با مردم و عالم هستی برخورد میکند.
وی افزود: انسان حسود همیشه حالت توقع مطلق دارد و اگر کسی به او خدمت کند ادبیاتش ادبیات تشکر از مردم نیست روایت است انسان حسود مرتب در مقابل چشم چابلوسی و تملق میکند ولی در پشت سر اهل غیبت کردن است.
حجت الاسلام والمسلمین بی آزار تهرانی ادامه داد: گاهی حسادت ناشی از عجز و ناتوانی است. انسان اگر نگاهش به داشتههای دیگران باشد و به داشته دیگران اعتراض کند از نظر تقوای درون دچار مشکل میشود.
در پایان خاطرنشان کرد: امام باقر(ع) میفرمایند: نیتهای خودتان را اصلاح کنید خداوند به شما روزی زیاد میدهد؛ انسان اگر بخواهد با حسادت درونی خود مبارزه کند باید ضد آن عمل کند.
پایان پیام/544
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Post a Comment
mohon gunakan email