Pesan Rahbar

Home » , , » Perkembangan Shiah di Afrika dan Negara-negara lain di dunia

Perkembangan Shiah di Afrika dan Negara-negara lain di dunia

Written By Unknown on Saturday 2 August 2014 | 12:13:00

Perkembangan Pesat Syiah di Benua Afrika Cemaskan Banyak Media.
Menurut Kantor Berita Ahlul Bait, ABNA, site internet “Al Arabiyah” dan “Ilaf” serta koran “Syarqul Austah” menampakkan kekhawatirannya atas meluasnya penyebaran Syiah di Afrika. Pelbagai media tersebut menyatakan: Lebih dari 7 juta penganut mazhab Syiah tinggal di kawasan Barat Afrika.
Tentang begitu cepatnya paham ini berkembang, karena mereka memang punya kiat-kiat jitu dalam rangka merekrut kader baru. Ditambah pendekatan mereka yang lumayan mampu menebarkan sekian banyak pesona

Double Standard Dalam Menilai Syiah.

 

Shiah di Afrika


Manusia ini memang berbagai jenis rupa dan ragam. Inilah bukti kekuasaan Allah swt, yang mencipta manusia dalam kepelbagaian, agar mereka saling belajar dan mengenali. Dengan mengenali ciptaan Allah(sawa), maka kita akan mengenali peciptanya. InsyaAllah.

Demi memendekkan cerita, kerana saya tidak larat menaip panjang-panjang(haha), nak mengomel sikit pasal perangai sesetengah Sunni, yang berasa diri benar selalu dan sentiasa, dan dijamin syurga. Golongan seperti ini, memang suka double standard dengan Syiah. Mereka juga kemungkinan telah terpengaruh dengan pemikiran tenteradajjal.blogspot.com

Perhatikan, apabila ada seorang Sunni, menjadi tali barut Amerika dan Yahudi(which is too many of them are/memang ramai sangat), seperti Raja Abdullah, Hosni Mubarak, Saddam(la), maka atas dasar kekejaman mereka, Sunni menganggap tindakan dan dosa mereka bukanlah bersifat kemazhaban. “Yang berbuat dosa hanya mereka, bukan keseluruhan Sunni.” Yakni, individu ini, diadili terpisah dengan mazhab anutan mereka. Ini adalah pendapat yang benar. Tindak tanduk seseorang itu, tidak sepatutnya dihakimi mazhab atau agama pegangannya. Kami Syiah, tidak pernah mengatakakn bahawa, pemimpin-pemimpin Sunni barua Amerika ini, melambangkan mazhab Ahlul Sunnah yang merupakan tonggak kebenaran Islam. Tetapi kami mengatakan, tindakan mereka, malah bercanggahan dengan mazhab pegangan mereka.

Bagaimanapun, menarik sekali diperhatikan, Sunni(sesetengah sahaja) tidak mampu berakhlaq dan berfikir sebegitu. Ini mungkin kerana doktrin mentaati dan taqlid buta yang diajarkan oleh Muawiyah telah terlampau kuat, bertapak dalam minda mereka, sehingga mempengaruhi cara mereka berfikir.

Contohnya, jika ada seorang Syiah berserongkol dengan Amerika, maka Sunni akan secara automatik memandang mazhab anutan tuan punya badan itu, dan berpendapat, “dia buat macam tu kerana dia Syiah.”. Bukankah bodoh sekali pemikiran ini? Jangan kata pemimpin politik, jika seorang orang awam Syiah mencuri pun, maka yang akan diserang adalah mazhabnya, bukan si pencuri itu. Adil kah begitu? Adakah ini pemikiran berobjektif kalian? Apa salah kami 500 juta yang lain kerana tindakan sesetengah kami?
Jika ini cara berfikirnya, maka kalian tidak boleh menyalahkan peningkatan Syiahfobia di kalangan negara-negara barat. Di negara-negara ini, orang Islam(sunni atau Syiah) sangat-sangat dipandang serong oleh masyarakat setempat. Mempunyai nama “Mohamad” sahaja sudah cukup membuat orang memandang semacam kepada kita. Jika orang Islam mencuri, maka nama Islam yang akan diserang. Jika orang Islam membunuh, perkara itu juga yang terjadi. Keadaan ini bertambah buruk dengan serangan kumpulan pengganas Sunni(al Qaeda) kepada WTC pada tahun 2001. Kerana segelintir orang bodoh, keseluuhan umat disebut pengganas. Senangkan, untuk seorang manusia menilai manusia lain?

Dengan sikap begini, tidak hairanlah Syiah makin mendapat perhatian dan minat dari penganut mazhab lain, yang mengakibatkan terjadinya fenomena “kebangkitan Syiah” diseluruh dunia. Di Perlis sahaja, tiap-tiap minggu ada sahaja revert dari Sunni ke Syiah, tidak kira, samada orang awam, profesional atau lulusan agama/syariah. Bagus, teruskanlah bersikap begitu. Mari kita lihat siapa yang kena. Mari kita lihat, kebenaran itu milik siapa sebenarnya.!

Sejarah Berdarah Sekte Salafi Wahabi.

 Mereka Memalsukan Kitab-Kitab Karya Ulama Klasik.

 Ulama Sejagad Menggugat Salafi Wahabi.


Kantor Berita Ahlul Bait, ABNA, site internet “Al Arabiyah” dan “Ilaf” serta koran “Syarqul Austah” menampakkan kekhawatirannya atas meluasnya penyebaran Syiah di Afrika. Pelbagai media tersebut menyatakan: Lebih dari 7 juta penganut mazhab Syiah tinggal di kawasan Barat Afrika.

Sekarang, di Ghana terdapat pusat Syiah yang bernama “Forum Pemuda Ahlul Bait (as)”. Dan Mahmud Abdullah Ibrahim, pimpinan Syiah di daerah Komoro, juga melaporkan perkembangan pesat Syiah di negaranya. Dilaporan ini juga disebutkan, di negara Senegal yang berpenduduk 12 juta, terdapat lebih dari 500 ribu penganut Syiah dimana setiap tahun angka ini terus bertambah.

Perlu disebutkan bahwa koran “asy Syuruq” al Jazair pada pekan yang lalu menghimbau para ulama al Jazair untuk mewaspadai perkembangan Syiah.
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: