Pesan Rahbar

Home » » Syi’ah Sesat atau ULAMA SUNNi yang penipu akibat kezaliman raja yang mengutak atik agama ???

Syi’ah Sesat atau ULAMA SUNNi yang penipu akibat kezaliman raja yang mengutak atik agama ???

Written By Unknown on Saturday 6 December 2014 | 23:40:00

ASWAJA SUNNi PALSUKAN AGAMA !!!

KARENA TERBUKTi MAYORiTAS ALUMNi GHADiR KUM AKUi iMAMAH ALi WALAUPUN TiDAK MAU MEMBAi’AT..

Peristiwa Ghadir Khum yang diingkari tentang penobatan Imam Ali sebagai khalifah merupakan awal perpecahan Islam…

Syiah dan Sunni, kedua-duanya telah tersalah faham atau dengan sengajanya, tersalah faham, apakah yang dimaksudkan dengan menjadi Syiah. Kita selalunya mengambarkan Syiah sebagai salah satu kumpulan dalam Islam, yang salah maksudnya dari perkataan itu sendiri, kerana kumpulan dalam Islam bermaksud sekumpulan orang yang mengambil sesuatu dari Islam dan meninggalkan yang lainnya. Semua kumpulan hari ini mempercayai bahawa mereka bukanlah satu kumpulan dalam Islam, tetapi mereka ialah Islam yang sebenar itu sendiri.


Masyarakat Syiah

Apakah yang di maksudkan dengan perkataan Syiah? Bahasa Arab ialah satu bahasa sangat complicated dan Al Quran sendiri telah menggunakan perkataan Syiah di pelbagai tempat dalam konteks yang berbeza. Mari kita melihat sendiri contoh ini di dalam Quran yang merupakan pembeza antara Haq dan Batil.

إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُواْ دِينَهُمْ وَكَانُواْ شِيَعًا لَّسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّمَا أَمْرُهُمْ إِلَى اللّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَفْعَلُونَ

Bahawasanya orang-orang yang mencerai-beraikan ugama mereka (dengan perselisihan-perselisihan yang berdasarkan hawa nafsu), dan mereka menjadi berpuak-puak, tiadalah engkau terkait sedikitpun dalam (perbuatan) mereka. Sesungguhnya perkara mereka hanya terserah kepada Allah. Kemudian Ia akan menerangkan kepada mereka (pada hari kiamat kelak), apa yang telah mereka lakukan (dan membalasnya) (Quran [6:159]).

Oleh itu Syiah di dalam bahasa Arab bermaksud kumpulan atau puak dalam satu agama, yang jelas sesuatu yang di larang oleh Allah swt. Bagaimanapun bahasa Arab mempunyai berbagai meksud yang berbeza. Syiah yang diikuti oleh orng ramai hari ini tidak membawa maksud puak atau kumpulan, tetapi membawa maksud pengikut.

وَإِنَّ مِن شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ

Dan sesungguhnya di antara orang-orang yang mengikuti Nabi Nuh ialah Nabi Ibrahim.. (Quran [37:83]).

وَدَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلَى حِينِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِيعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِن شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَيْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِينٌ

Dan masuklah ia ke bandar (Mesir) dalam masa penduduknya tidak menyedarinya, lalu didapatinya di situ dua orang lelaki sedang berkelahi, – seorang dari golongannya sendiri dan yang seorang lagi dari pihak musuhnya. Maka orang yang dari golongannya meminta tolong kepadanya melawan orang yang dari pihak musuhnya; (Quran [28:15]).


Masyarakat Syiah menyanjungi Ulama

Kita dapat fahami di sini bahawa Ibrahim ialah Syiah kepada Nuh, atau dalam kata lain, Ibrahim mengikuti jalan Nuh. Kes yang sama juga dapat kita lihat dalam pergaduhan antara Syiah Musa dan syiah musuh beliau. Syiah Musa tergolong dalam pengikut Musa. Kamu juga pasti mendapati bahawa Syiah Musa hanya meminta pertolongan dari Musa sahaja, dan Musa memilih untuk membantu Syiah beliau sahaja. Faham?

Jadi perkataan Syiah, secara bahasanya bermaksud pengikut. Kamu boleh menjadi Syiah bapa kamu, atau Syiah imam masjid atau mufti, dan ia langsung tidak ada kena mengena dengan agama. Persoalan yang penting ialah samada kamu ialah Syiah Muhammad atau tidak. Syiah kepada Rasulullah di gelar sebagai Muslimin.

Bagaimanapun kita mempunyai berbagai kumpulan pada hari ini, contohnya Syiah, Sunni dan Wahabi, dan persoalan yang sama masih timbul,iaitu, siapakah yang di gelar Syiah dan siapa pula pengasasnya.

Bagi mereka yang tidak mengetahui atau bagi mereka yang berasa seronok menyebarkan pembohongan, kejahatan dan rasa benci, mereka mendakwa bahawa:
Sejak dari zaman dahulu, iaitu zaman awal Syiah, para ulama Syiah menyatakan bahawa Syiah diasaskan oleh si Yahudi, Abdullah Ibnu Saba’. Allamah Majlisi berkata: ” Sesetengah ulama mendakwa bahawa Ibn Saba ialah seorang yahudi yang menerima Islam dan mula menyuarakan pendapat beliau tentang Wilayat Imam Ali. Semasa beliau masih lagi menganut agama yahudi, beliau menyuarakan pendapat yang melampau tentang Yusha ibn Nun telah dilantik oleh Allah swt untuk menggantikan Nabi Musa, dan oleh itu, beliau juga menyuarakan pendapat yang sama dalam kes Ali kepada Rasulullah (sawa). Beliau adalah orang yang pertama memegang kepercayaan Imamah, dan beliau secara terbuka mengkritik 3 khalifah pertama serta mengkafirkan mereka. Maka, dapatlah dikatakan permulaan Syiah ialah berdasarkan agama Yahudi (jamiat.org.za)

Samada berdasarkan kebodohan atau kejahilan, mereka ini mendakwa Wilayat Ali ibn Abu Thalib telah di cipta oleh seorang yahudi bernama Abdullah Ibn Saba’. Mereka yang mengetahui peristiwa Ghadir, dan mereka yang memahami Al Quran tidak akan menyuarakan dakwaan yang salah ini:
Sesungguhnya Wali kamu hanyalah Allah, dan RasulNya, serta orang-orang yang beriman, yang mendirikan sembahyang, dan menunaikan zakat, sedang mereka rukuk (tunduk menjunjung perintah Allah) (Quran [5:55]).

Adalah diriwayatkan dari Ammar Yassir bahawa seorang peminta sedekah datang kepada Ali dan berdiri di sebelah beliau. Ali sedang rukuk di dalam solat. Beliau seterusnya mengeluarkan cincin beliau dan memberikan kepda peminta sedekah itu. Kemudian Ali memberitahu peristiwa ini kepada Nabi (sawa), dan pada ketika itulah ayat (5:55) di turunkan.

Klik di bawah untuk rujukan Sunni yang di scan:
The Ghadir Declaration, by Dr Muhammad Tahir ul Qadri, pages 48-49

Imam Ali ialah satu-satunya orang yang memberi zakat ketika rukuk di zaman Nabi(sawa).
1. Musnad Ahmad Ibn Hanbal, v5, p38.
2. Tafsir al-Kashshaf, by Al-Zamakhshari, v1, p505, 649.
3. Tafsir al-Bayan, by Ibn Jarir al-Tabari, v6, p186, 288-289.

Oleh itu entiti pertama yang mengisytiharkan Wilayat Imam Ali ialah Quran sendiri, bukan seorang Yahudi. Entiti kedua yang mengisytiharkan perkara ini ialah Nabi Muhammad(sawa) sendiri di Ghadir dan bukannya Yahudi.

Berkenaan dengan pembohongan mitos Ibn Saba’:
Dr. Ali al Wardi, seorang professor sejarah di Universiti Baghdad, Ilmuan sunni, menyatakan bahawa: Benarkah Ibn Saba benar-benar wujud atau hanyalah watak khayalan? Bagi mereka yang mengkaji sejarah Islam dan dan mendapat kesimpulan yang tepat, ini ialah soalan yang tidak dapat dielakkan. Ibn Saba telah didakwa mengapikan perpecahan, tetapi orang ini langsung tidak wujud. Seluruh cerita ini ialah penambahan dari dakwaan oleh pihak Quraish ketika permulaan awal misi kenabian Muhammad(sawa), yang baginda mendapat ilmu dari hamba Kristian bernama Jabr dan berdakwah berdasarkan arahan yang diberikan oleh beliau (Hayat Muhammad, By Dr. Haykal p. 136).

“Telah menjadi satu fakta bahawa tiada seorang pun ahli sejarah yang menyebut nama Ibn al Sawda(Ibn Saba) menyertai perang Siffin bersama pengikut beliau menunjukkan seluruh hikayat Abdullah Ibnu Saba ialah satu pemalsuan yang tidak berasas. Ia adalah salat satu pembohongan yang dicipta semasa konflik antara Syiah dan kumpulan Islam lain semakin memuncak. Untuk membakar lagi permusuhan ini, musuh-musuh Syiah cuba memasukkan elemen-elemen Yahudi kedalam asal usul kumpulan ini. JIka riwayat tentang Abdullah Ibnu Saba ialah satu fakta yang kuat di dalam sejarah, maka beliau, bersama kelicikan beliau pasti tidak akan terlepas dari menyertai perang Siffin. Saya hanya mampu memikirkan hanya satu sahaja sebab mengapa beliau tidak muncul di dalam perang Siffin, ini kerana beliau ialah satu watak rekaan, yang diimpikan oleh musuh-musuh Syiah dalam usaha mereka memburukkan kumpulan ini (al-Fitnat al-Kubra, Dr. Taha Hussain, Vol. II, p.90).

Dr. Taha Hussain, yang juga merupakan ilmuan Mesir, menyambung;
Mengikut pendapat saya, mereka yang cuba menekankan cerita tentang Abdullah Ibnu Saba, telah melakukan jenayah terhadap sejarah dan menyakiti diri mereka sendiri. Perkara pertama yang dapat kita perhatikan ialah nama Ibn Saba sama sekali tidak dibincangkan semasa pemberontakan terhadap Usman. Ibn Saad tidak langsung menyebut nama Ibn Saba semasa beliau membincangkan mengenai Usman dan pemberontakan ke atas beliau. Juga di dalam buku tulisan al Baladhuri, “Ansab Al Ashraf”, iaitu sebuah buku yang sangat penting dan terperinci dalam membincangkan pemberontakan ke atas Usman, nama Abdullah Ibn Saba langsung tiada disebutkan. Apa yang dapat kita lihat ialah, Tabari ialah orang pertama yang melaporkan hal ini dari Sayf, yang kemudiannya para sejarawan lain melaporkan perkara ini dari Tabari. Sejarah Ibnu Saba tidak lain hanyalah satu mitos, dan hanyalah rekaan sesetengah sejarawan, kerana ia bercanggah dengan dokumen-dokumen sejarah yang lain. Fakta yang sebenar ialah konflik antara Sunni dan Syiah mempunyai berbagai segi, dan setiap pihak mempertahankan diri mereka dan menyalahkan pihak lain dengan apa sahaja cara yang mungkin.

http://www.geocities.com/ahlulbayt14/ibnsaba.html
___________________________

Saya rasa ini sudah cukup untuk menutup penipuan mitos ibnu Saba.

Jadi, persoalan sekarang, dari manakah dan sejak bila asalnya Syiah? Sebelum menjawab soalan ini, adalah penting bagi kita terlebih dahulu memahami, apa maksud sebenar Syiah.

Syiah, yang selalu kita panggil dengan nama-nama seperti Ithna Ashari atau Imamiah ialah pengikut atau penyokong Maula Ali yang setia mengikut beliau dan keturunan beliau yang telah di pilih Allah swt sebagai pemimpin Islam. Kami tidak menyayangi, memandang tinggi dan menyokong Ali hanya kerana kami mahu atau suka-suka.

Hadis ini diriwayatkan oleh Shu’ba dengn isnad yang sama. Amir bin Saad bin Abi Waqas, meriwayatkan dari bapanya, Muawiyah Ibn Abu Sufyan telah melantik sebagai Saad gabenor dan berkata: Apa yang menghalang kamu dari mencaci Abu Turab? Lalu Saad menjawab: Aku mendengar 3 perkara yang dikatakan oleh Rasulullah tentang Ali, yang menyebabkan aku tidak akan mencaci beliau, dan 3 perkara itu, jika salah satu darinya ada padaku, ia adalah lebih berharga bagiku berbanding unta merah. Aku mendengar Rasulullah (sawa) berkata kepada Ali sebelum baginda meninggalkan Ali untuk perang Tabuk, Ali berkata kepada baginda: Ya Rasulullah, adakah kamu akan meninggalkan aku dengan wanita dan kanak-kanak? Rasulullah bersabda: Tidakkah kamu berpuas hati dengan kedudukan mu kepada ku ialah seperti kedudukan Harun kepada Musa, kecuali tiada lagi Nabi setelah ku. Dan aku mendenganr Rasulullah bersabda di Perang Khaibar: Akan aku berikan panji ini kepada orang yang menyayangi Allah dan RasulNya serta Allah dan Rasulnya turut menyayangi beliau. Kami(perawi) menunggu dengan perasaan berdebar semasa Rasulullah bersabda: Panggilkan Ali. Beliau dipanggil dan ketika itu beliau sedang mengidap penyakit mata,. Baginda menyapukan air liur kepada mata Ali dan menyerahkan panji kepada beliau, dan Allah memberikan beliau kemenangan. Kejadian ketig ialah ketika ayat Mubahila diturunkan, Rasulullah memanggil Ali Fatimah, Hassan dan Hussain dan berkata, “Ya Allah, mereka ialah keluarga ku.” (Sahih Muslim, Book 31, Hadith 5915).

Sepanjang sejarah Islam, terdapat banyak kejadian yang menunjukkan Ali adalah istimewa di sisi Rasulullah (sawa). Beliau diberi panji ketika Khaibar, pernikahan dengan anak perempuan Rasulullah, wira di Badar, Uhud dan Khandaq. Beliau ialah penjaga Madinah ketika ketiadaan Baginda ke Tabuk, dan beliau telah diamanahkan dengan harta kaum Kuffar pa malam Hijrah. Tambahan lagi Imam Ali termasuk di dalam Ayat Tathir, Ahlul Bait dan penyertaan beliau di dalam Mubahila memberikan beliau kelebihan berbanding sahabat yang lain.

Kita tidak akan membincangkan kemuliaan Ali di sini, kerana ia terlampau banyak dan bermula dari jamuan Bani Hasyim sehinnga pengebumian jasad baginda. Oleh itu, ia akan di muatkan di dalam artikel lain.

Benih Syiah telah di tanam oleh Nabi Muhammad sendiri, semasa hidup baginda. Berdasarkan hadis, Umm Salamah pernah meriwayatkan Rasulullah bersabda:
Ali bersama kebenaran dan Quran, dan kebenaran serta Quran juga bersama Ali. Keduanya tidak akan terpisah sehingga mereka bertemu dengan ku di Kawtsar (al-Bahrani’s Ghâyat al-marâm wa-hujjat al-hisâm, page 539).

Al Bahrani mengira hadis ini diriwayatkan sebanyak 15 dari versi Sunni dan sebelas dari versi Syiah.

Di dalam versi lain, terdapat pertambahan dalam hadis ini:
“Dan kebenaran mengikuti Ali walau ke arah mana beliau pergi” (Tafsir al-Kabir, by Fakhr al-Din al-Razi, Commentary of “al-Bismillah”)

Begitu juga di dalam Sahih Tarmiz, diriwayatkan:
Rasulullah bersabda: Ya Allah, rahmatilah Ali. Ya Allah, jadikanlah kebenaran sentiasa bersama Ali di semua keadaan (Sahih al-Tirmidhi, volume 5, page 297).

Oleh itu, jika kebenaran bersama Ali Ibnu Abu Thalib, maka apa sahaja yang diucaokan oleh Ali akan menjadi kebenaran, apa sahaja yang beliau lakukan akan menjadikan kebenaran, kerana Ali tidak berpaling ke arah kebenaran, malah kebenaran sendiri yang berpaling ke arah Ali! Oleh itu, setelah kewafatan Nabi, bukankah kita harus mengikut kebenaran?

Dan kebanyakan mereka, tidak menurut melainkan sesuatu sangkaan sahaja, (padahal) sesungguhnya sangkaan itu tidak dapat memenuhi kehendak menentukan sesuatu dari kebenaran (iktiqad). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan apa yang mereka lakukan (Quran [10:36]).

Berlakunya yang demikian, kerana sesungguhnya orang-orang yang kafir menurut perkara yang salah, dan sesungguhnya orang-orang yang beriman menurut perkara yang benar dari Tuhan mereka. Demikianlah Allah menerangkan kepada umat manusia akan sifat dan akibat bawaan mereka masing-masing.
Quran [47:3].

Oleh itu mengikuti Ali Ibn Abu Thalib ialah seperti mengikuti kebenaran itu sendiri, seperti yang telah disaksikan oleh Nabi(sawa) yang kebenaran itu bersama Ali dalam keadaan bagaimanapun.

Juga kita perlu untuk mengakui fakta yang mengatakan bahawa hadis ini terdapat di dalam sihah Sittah Sunni, dan di persetujui bersama oleh Syiah dan Sunni. Bagaimanapun, terdapat satu lagi hadis, yang selalu di sebut oleh Sunni sebagai Sahih, bagaimanapun dari pihak Syiah, kami mempunyai sebab yang kukuh untuk meragui kebenarannya, tetapi katakanlah kami bersetuju bahawa hadis yang berbunyi seperti ini benar:

Rasulullah bersabda: Para sahabatku ialah seperti bintang-bintang, sesiapa sahaja yang kamu ikuti, kamu pasti akan terpimpin(ke jalan kebenaran) (Al-Suyuti, Tarikh al-Khulafa, p. 160).

Oleh kerana mengikuti mana-mana para sahabat akan memimpin kita ke jalan kebenaran selepas kewafatan nabi, maka bukankah mengikuti Imam Ali akan memimpin kita ke jalan kebenaran, atas dasar ilmu, sifat mulia dan keberanian beliau yang tiada tandingan.

Jadi, mengikuti Ali, atau menjadi Syiah kepada Ali ialah satu suruhan Nabi sendiri yang secara terbuka mengisytiharkan kepimpinan Ali di Ghadir Khum.

“Kepada siapa yang aku ialah Maulanya, maka Ali juga ialah maula kepada nya. Ya Allah, bantulah orang yang membantunya dan bermusuhlah dengan orang yang bermusuh dengannya.”

InsyaAllah saya akan menulis artikel tentang peristiwa Ghadir di masa hadapan.

Saya tidak akan berhujah tentang apa maksud maula di sini, kerana ia memerlukan artikel lain untuk menerangkan sekaligus kejadian tersebut. Apa sahaja maksudnya samada khalifah, Imam atau ketua, atau sekadar membawa maksud sahabat, Sunni bersetuju bahawa bersahabat dengan Ali bermakna bersahabat dengan Nabi dan bermusuh dengan Ali bermakna bermusuh dengan Nabi. Katakan kita mengambil maksud yang diakui oleh Sunni iaitu maula bermaksud sahabat, seseorang itu sepatutnya menyayangi sahabatnya, sentiasa membantu sahabatnya, sentiasa menyokong sahabat kita, dan mengasingkan diri dari musuh-musuh yang menyakiti sahabat kita.

Jika Muslim itu ialah Syiah kepada Muhammad, maka kami Syiah kepada Ali juga ialah Muslim kerana mengikuti perintah Muhammad yang mengasaskan sendiri Syiah ini.

Siapakah Syiah yang pertama? Syiah yang dimaksudkan disini ialah Syiah kepada Ali. Syiah yang pertama ialah para sahabat Nabi yang memberi baiah kepada Imam Ali selepas kewafatan Nabi.

Diriwayatkan dari Ibnu Abbas: Dan tiada ragu lagi selepas kewafatan Nabi, kami telah di fahamkan kaum Ansar tidak bersetuju dengan kami, dan berkumpul saqifah bani Saadah. Ali dan Zubair serta sesiapa sahaja yang bersama mereka menentang kami sementara kaum Muhajirin bersama Abu Bakr (Sahih Bukhari, Volume 8, Book 82, Hadith 817).

Sekumpulan sahabat menentang perlantikan Abu Bakr dan memihak kepada Imam Ali. Mereka ialah Talhah, Zubair, Ammar, Salman, Miqdad, Abu Dzarr, Ibnu Abbas, Saad Ibnu Abu Waqas dll. Mereka ialah Syiah pertama dan terawal Imam Ali.

Berikut ialah senarai para sahabat yang selepas kewafatan Nabi, menjadi Syiah kepada Ali, dan mereka tidak memberi baiah kepada Abu Bakr sehingga Imam Ali sendiri memberinya(seoerti yang di dakwa oleh Sunni. Mereka juga bersama beliau dalam semua perang dan kontroversi yang lain ;
1. Abu Dharr al-Ghifari
2. Ammar ibn Yasir
3. Muhammad ibn Abi Bakr
4. Abdullah ibn Budayl
5. Asbagh ibn Nubatah
6. Uways al-Qarni
7. Uthman ibn Hunaif
8. Khuzayma ibn Thabit
9. Malik al-Ashtar
10. Sa’sa’ah ibn Suhan
11. Maytham al-Tammar
12. Abdullah ibn `Abbas
13. al-Harith al-A’war al-Hamdani
14. Mikhnaf ibn Sulaym
15. Miqdad ibn Aswad
16. Habib ibn Mazahir
17. Zayd ibn Suhan
18. Adi ibn Hatim
19. Amr ibn al-Humq al-Khaza’i
20. Abu al-Aswad al-Du’ali
21. Sulayman ibn Surad
22. Salman the Persian
23. Kumayl ibn Ziyad
24. Hisham ibn ‘Utbah
25. Hujr ibn Adi
26. Abdullah ibn Hashim
27. Jundab ibn Abdullah

Ini hanyalah senarai pendek dari para sahabat mulia yang pertama menjadi Syiah kepada Ali. Perlu juga untuk di beritahu bahawa sesetengah dari mereka telah dilahirkan selepas kewafatan Nabi, tetapi ialah anak kepada para sahabat, contohnya Muhammad Ibnu Abu Bakr.

Selepas kewafatan Nabi, Maula Ali menyenyapkan diri dari arena politik, dan begitu juga dengan Syiah beliau. bagaimanapun, Imam meneruskan tanggungjawab beliau sebagai Imam lantikan Allah swt, dalam menyebarkan mesej Muhammad (sawa) dan sumber Sunnah yang asli bagi umat Islam yang mengakui kedudukan beliau.

Kekacauan politik di zaman Usman bermula dengan kebangkitan politik Syiah. Syiah Ali, yang juga merupakan para sahabat Nabi, seperti Ammar dan Abu Dzar, mula menyuarakan penentangan mereka terhadap ketidakadilan sosial, sert pengagihan kekayaan di bawah Khalifah Usman. Usman seterusnya menghukum Abu Dzar buang negeri ke daerah Ar-Rabadhah, di mana Imam Ali memberi komentarnya seperti berikut:
Wahai Abu Dzarr! Kamu menunjukkan kemarahan kamu atas nama Allah, kerana kamu mempunyai harapan keatasNya. Masyarakat takut kepada mu dalam hal kesenangan duniawi mereka manakala kamu risaukan mereka kerana iman kamu. Maka tinggalkanlah apa yang mereka takutkan dari kamu dan lepaskanlah kerisauan kamu keatas mereka. Betapa mereka memerlukan perkara yang kamu minta mereka jauhkan dan betapa tulinya kamu keatas perkara yang mereka nafikan kepada kamui. Tidak lama lagi kamu akan mengetahui siapa yang mendapat keuntungan di akhirat dan siapa yang akan dicemburui di sana. Walaupun langit dan bumi ini tertutup untuk individu tertentu dan beliau takut kepada Allah, maka Allah akan membuka langit dan bumi untuk beliau. Hanya kebenaran dapat menarik kamu sementara kabatilan menjauhi kamu. Jika kamu menerima tarikan duniawi mereka, pasti mereka menyayangi kamu, dan pasti mereka akan melindungi kamu jika kamu berkongsi dengan mereka (Nahjul Balaga, Khutbah130, Diberi semasa Abu Dharr di buang negeri ke ar-Rabadhah).

Ammar Yassir juga turut merasai kekejaman mereka apabila dipukul sehingga patah tulang rusuk beliau.

Oleh kerana Abu Dzar dibuang negeri dan kehormatannya di jatuhkan, oleh kerana Abdullah ibn Mas’ud dipukul tanpa belas, oleh kerana patahnya rusuk Ammar ibn Yassir, dan oleh kerana rancangan untuk membunuh Muhammad Ibn Abu Bakr, Bani Ghiffar, Bani Hudhayl, Bani Makhzum dan Bani Taym semuanya menyimpan dendam dan kemarahan(terhadap pentadbiran Usman)Muslim dari bandar-bdanar lain juga penuh dengan aduan terhadap pegawai-pegawai Usman yang terlampau mabuk dengan kekayaan dan kemewahan, yang melakukan sesuka hati mereka dan memusnahkan sesiapa yang mereka mahu.


Al-Baladhuri, Ansab, V, 98, 101

Pada ketika itu, tiada apa yang mebuatkan ku terkejut kecuali segerombolan orang ramai menuju kearah ku dari setiap arah seperti dubuk-dubuk, sehinggakan Hassan dan Hussain dihimpit dan pakaian di bahuku dikoyak. Setelah aku mengambil tampuk pemerintahan, satu kumpulan memisahkan dirinya dan satu lagi menderhaka, manakala yang lain bertindak salah dalam perbuatan mereka.


Nahjul Balaga, Semon 3, Sermon of Ash-Shiqshiqiyyah

Mereka yang memberi perjanjian taat setia kepada Imam Ali secara politik dan teknikalnya boleh dipanggil Syiah, bagaimanapun ketaatan mereka tidak boleh dibandingkan dengan para sahabat Nabi yang memihak kepada Imam Ali sejak hari pertama, yang juga termasuk Talhah dan Zubair, yang kemudiannya menderhaka kepada Imam Ali dalam perang Jamal.

Orang-orang yang menentang Aisyah dan Muawiyah di dalam pasukan Imam Ali, secara politiknya dikenali sebagai Syiah Ali. Kufah, pusat pemerintahan Imam Ali, juga dipenuhi dengan Syiah beliau kerana sokongan mereka kepada Imam Ali.

Malangnya, Syiah bukanlah satu agama atau satu kumpulan dari agama. Ia adalah nama yang diberikan kepada orang-orang yang menyokong dan mengikuti Ali. Menjadi seorang Syiah tidak menjadikan seseorang itu wali atau malaikat.

Muawiyah menerima cadangan kedua dari Amr-beliau menyuruh pengawalnya memacakkan Quran di atas lembing mereka dan menyorak, “Hukum tuhan akan menentukan keputusan di antara kita.” Ini bermakna kedua pihak akan berhenti bertempur dan menentukan penyelesaian konflik melalui Undang-undang Islam. Muawiyah dan Amr pada mulanya tidak menyangka pasukan Imam Ali akan menerima cadangan ini, tetapi mereka pasti akan menyebabkan perselisihan di dalam pasukan Imam Ali dan melemahkan kesatuan mereka. Bagaimanapun, rancangan mereka terlebih berjaya apabila seluruh pasukan Imam Ali mula ikut bersorak bersama pasukan Muawiyah. Ali menekan pasukannya untuk meneruskan pertempuran dan berkata bahawa ini tidak lain hanyalah tipu helah Muawiyah, malangnya tidak diendahkan oleh tenteranya. Malah, ramai dari pahlawan terbaik Ali ialah orang yang paling mahukan penghakiman ini dijalankan. Imam Ali dan Asytar menghabiskan masa yang banyak berhujah dengan orang-orang mereka, tetapi gagal mengubah fikiran mereka. Ada juga tentera Ali yang hilang sabar dengan Asytar dan memukul beliau dengan sebat serta memanggil beliau pengila perang. Mereka juga mengugut untuk menghantar ImamAli sebagai tawanan kepada Muawiyah jika tidak menerima penghakiman ini. Dalam keadaan ini, Muawiyah telah berjaya melemahkan Imam Ali dengan tentera beliau sendiri , dan Imam Ali terpaksa menerima majlis Tahkim ini.

http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Siffin

________________________________

Kemudian, dapat kita saksikan, sekumpulan tentera Imam Ali, Syiah beliau, memberontak terhadap Imam Ali ketika Siffin, dan sejarah menyaksikan beberapa peristiwa berkaitan menyusul.

Selepas syahidnya Imam Ali, penyokong setia Imam Ali di Kufah memberi baiah kepada Imam Hasan. Imam Hassan kemudiannya menandatangani perjanjian damai dengan Muawiyah dan menarik diri dari kedudukan politik agar dapat mengelakkan lebih banyak pertumpahan darah.

Selepas syahidnya Imam Hassan, Syiah Ali menjemput Imam Hussain ke Kufah yang ingin menguatkan sokongan mereka terhadap Imam. Setelah Imam Hussain meninggalkan Madinah dan memulakan perjalanan mereka menuju Kufah bersama Syiah beliau yang paling setia serta keluarga terdekat, Yaazid ibn Muawiyah (Laknatullah Alaihi) menukar kepimpinan Kufah yang sekaligus menukar suasana kota itu.

Ubaidillah ibn Ziyad (Laknatullah Alaihi) telah dilantik sebagai gabenor Kufah untuk mematikan populariti dan kecintaan penduduk Kufah kepada Imam Hussain yang merupaka Syiah Ahlul Bait.

Ibn Ziyad (Laknatullah Alaihi) telah mengarahkan penangkapan Muslim Ibn Aqeel dari Iraq, dan membunuh beliau jika beliau bertindak balas, sementara mereka yang memberikan baiah kepada beliau diugut, dihukum dan dibunuh jika mereka tidak menarik semula baiah mereka. Ibn Ziyad membunuh Muslim ibn Aqeel dengan kejam untuk menjadikan beliau sebagai contoh kepada mereka yang mengaku sebagai Syiah Hussain. Ramai penyokong Imam Hussain yang dipukul, dibelasah, termasuk seorang Syiah terkenal, Mukhtar, yang bakal mengetuai revolusi terhadap Yazid.

Setelah berjaya memenjarakan Syiah-syiah hardcore di Kufah dan pemintasan Imam Hussain di Karbala, yang hanya beberapa batu dari Kufah, Ibn Ziyad telah berjaya menakutkan penduduk Kufah. Syiah yang tidak dipenjarakan berasa takut akan nyawa mereka dan keluarga mereka dan telah gagal untuk membantu cucunda Rasulullah(sawa) dari pembantaian Karbala.

Akibatnya Imam Hussain telah berjaya memperoleh syahid beserta 72 Syiah beliau, yang juga merupakan ahli keluarga beliau. Setahun selepas itu, setelah Syiah2 yang dipenjarakan telah dibebaskan, dan mereka yang tidak menghulurkan bantuan kerana ketakutan, mula berfikir semula tindakan mereka yang tidak membantu Imam mereka. Ini membawa kepada beberapa pemberontakan kecil terhadap dinasti Umayyah di seluruh Empayar Islam.

Setahun selepas peristiwa Karbala, 3000 Syiah yang setia memulakan pergerakan mereka sebagai menuntut bela atas Imam Hussain.

Kematian Imam Hussain memberi kesan dan impak yang besar di dalam agama, sert meninggalkan rasa bersalah yang teramat dalam kepada Syiah, seterusnya memberi nafas dan gaya baru terhadap pergerakan Syiah. Tragedi yang menimpa cucunda Rasulullah membakar semangat keagamaan dan moral, terutamanya kepada pengikut2 beliau dari Kufah yang begitu menginginkan kedatangan beliau ke Kufah untuk membinbing mereka ke jalan yang benar. Tetapi apabila Imam Hussain datang ke Iraq, mereka tidak mahu atau tidak dapat membantu beliau di saat-saat keperluan beliau. Bagaimanapun, selepas itu, mereka mula sedar yang ketidakmampuan mereka atau kelemahan mereka, telah menjadi sebab utama untuk tragedi itu. Satu perasaan penyesalan dan taubat muncul di dalam hati mereka, membuka semula kesedaran agama terhadap diri mereka. Bagi mereka, demi mendapat keampunan Tuhan serta memadamkan kejahilan mereka, mereka perlu membuat sebuah pengorbanan yang sama dengan Hussain. Mereka mempercayai hanya dengan menggadaikan nyawa mereka demi menuntut bela terhadap Hussain sahaja dapat membuktikan taubat mereka atas kesalahan mereka. Sejak itu mereka dikenali dengan nama Tawwabun, dan dikenali di dalam sejarah Islam dengan nama ini.

Pergerakan ini telah terbukti sebagai salah satu langkah penting dalam pemantapan Islam Syiah. Pergerakan ini dipimpin oleh 5 orang kanan Ali yang tertua dan paling dipercayai, diikuti oleh ratusan Syiah-Syiah Kufah yang bersedia menggadaikan nyawa mereka. Tiada dari mereka yang berada dibawah umur 60 tahun. Faktor usia ini harus diambil kira sebagai mengambarkan kematangan beragama dan sikap mereka. 5 orang ini ialah Sulaiman b. Surad al Khuza’i, al Musayyab b. Najaba al Fazari, Abdullah b. Saad b. Nufayl al Azdi, Abdullah b. Walin at Tami dan Rifa b. Shaddad al Bajali, yang sentiasa mengetuai segala aktiviti Syiah di Kufah dan sangat dihormati kerana kesetiaan dan keberanian mereka demi Ahlul Bait. Begitu juga dengan ratusan yang menyertai pergerakan ini, dikenali sebagai orang-orang yang terpilih dari Syiah Ali. (Tabari, II, p. 498; Baladhuri, V, pp.204 f).

Golongan Tawwabun ini ialah kumpulan Syiah yang pertama menyuarakan penentangan terhadap kekejaman Bani Ummaiyah.

Setelah 3000 Tawwabun sampai kepada perkampungan Qarqisiya, iaitu sebuah perkampungan dalam perjalanan ke perbatasan Syria, mereka telah disambut dan menerima layanan mesra dari ketua perkampungan itu, Zufar b. Al Harith, yang memberitahu mereka Ubaidillah ibn Ziyad bersama 30000 orang tenteranya telah samapai ke Ayn Al Warda. Zufar memberi Sulaiman banyak nasihat, bekalan dan maklumat tentang Ubaidillah serta panglima lain yang menyertai beliau. Zufar juga memberitahu Sulaiman bahawa beliau dan orang-orang beliau akan ikut bertempur dengan Sulaiman jika pasukan Sulaiman tinggal di Qarsiqiya dan menjadikan perkampungan ini sebagai pangkalan. Bagaimanapun ini tidak dipersetujui oleh Sulaiman.

Golongan Tawwabun menuju ke Ain al Warda dan bertempur dengan pasukan Syria dengan gagah sekali, sambil menjerit, “Syurga, syurga untuk Turabi!” Pertempuran itu berlanjutan selama 3 hari, dan Tawwabun berlawana dengan kegagahan, keberanian dan keazaman yang tiada tandingannya, sehingga mereka memperoleh syahid. Satu-satunya pemimpin mereka yang masih hidup, Rifa’a b Shaddad, menasihatkan mereka yang masih hidup agar pulang. (Mas’udi, Muruj, III, p.94. “Turabites”, ‘Ayn al-Warda in Baladhuri, V, pp.210)


Masyarakat Syiah menghormati wanita.

Selepas pergerakan Tawwabun, 3 tahun selepas peristiwa Karbala, Al Mukhtar ibn Abi Ubaid At Thaqafi memimpin satu lagi pemberontakan Syiah terhadap Ummayah yang lebih bersifat politik dari ketenteraan. Bagaimanapun, beliau juga mendapat syahid setahun kemudian.

Dan apabila Imam-Imam datang silih berganti, Syiah lebih menumpukan kepada aktiviti politik, dengan cara menyuarakan penentangan terhadap khalifah-khalifah yang kejam dan diktator. Ini juga merupakan sebab utama mereka selalu menjadi sasaran pembunuhan. Tidak dilupakan, ini juga ialah penyebab kepada mengapa terdapatnya banyak kubur-kubur Ahlul Bait serta pengikut mereka bertebaran di serata Iran, Iraq, Saudi dan Syria, yang menunjukkan kekejaman ke atas mereka yang dibunuh, didera dan di buang negeri semasa era Ummayah dan Abbasiyyah.

Hari ni, kita dapat melihat Syiah sebagai orang-orang yang ‘mendakwa’ mereka iala pencinta dan pengikut Rasulullah dan Ahlul Bait baginda serta memegang kuat doktrin Imamah. Kamu tidak boleh memanggil Syiah sebagai satu agama atau satu puak di dalam Islam. kerana Syiah ialah satu sifat, ia adalah satu kafiyat atau pemikiran, dimana cinta kepada Rasulullah dan Ahlul Bait baginda adalah lebih utama dari segala sesuatu, di mana JIhad al Akbar sangat-sangat di tekankan.

Jika kamu mengambil Quran dan Ahlul Bait serta berhati-hati dalam tanggungjawab kamu terhadap mereka, maka kamu ialah Syiah.

Pada suatu hari, Rasulullah berdiri untuk memberi khutbah di Ghadir khum…..Aku meninggalkan kalian 2 perkara berat: yang pertama ialah Al Quran di mana di dalamnya panduan yang benar dan cahaya, jadi patuhilah ia. Yang kedua ialah Ahlul Bait ku, aku mengingatkan tanggungjawab kalian terhadap mereka.
Sahih Muslim Book 031, Number 5920

Berpakaian hitam pada Muharram tidak menjadikan kamu Syiah. Mencaci maki terhadap orang-orang seperti Aisyah dan Muawiyah, yang tak diragukan lagi ialah musuh kepada Ahlul Bait tidak menjadikan kamu Syiah. Saya akan menulis artikel tentang Tabarra dan kebenarannya insyAllah nanti.


Masyarakat Syiah bencikan ketidakadilan

Syiah ialah satu keadaan pemikiran. Kamu ialah Syiah Muhammad dan Ali jika:
- Jika kamu menganggap Ali sebagai maula, menganggap sahabat beliau sebagai sahabat kamu dan musuh beliau sebagai musuh kamu, apabila memikirkan namanya membawa senyuman dan memikirkan perjuangan beliau memberi inspirasi kepada kamu untuk berjihad.
- Jika kamu merayakan hari kegembiraan Rasulullah dan keluarga beliau, dan mengingati hari kesedihan mereka.
- Jika kamu menyuarakan penentangan terhadap ketidakadilan sosial terhadap Hussain bin Ali.
- Jika kamu menyuarakan penentangan terhadap penindasan pemimpin kejam
- Jika kamu membantu orang-orang fakir, memberi makan kepada yang lapar, pakaian kepada yang memerlukan dan berbuat baik kepada yatim piatu kerana Hussain Ibn Ali di syahidkan di dalam keadaan lapar dan dahaga.
- Jika kamu mempercayai Allah, RasulNya, malaikatNya, kitabNya, imamNya, keadilanNya dan hari pembalasan.
- Jika kamu bersabar apabila menerima ujian dan bencana kerana tiada dugaan lebih besar dari apa yang dirasai oleh Hussain.
- Jika kamu melayani yang kaya dan miskin dengan sama rata, dan bersikap adil kepada semua orang, kerana Ali Ibn Abu Thalib ialah pelaksana keadilan.
- Jika kamu mendapati di dalam hati kamu rasa benci terhadap Abu Lahab, yang tangan laknatnya menampar wajah suci Nabi kita Muhammad(sawa). Semacam juga, jika di dalam hati kamu merasa marah dan benci kepada mereka yang menyakiti Ali, Fatimah, Hassan dan Hussain, serta Ahlul Bait yang lain.
- Jika kamu menghormati wanita, dan berhenti melihat mereka dengan pandangan binatang buas, kerana cucunda Rasulullah, Zainab dibawa ke Istana Yazid tanpa hijab.
- Jika kamu menjauhi arah,judi dan zina, kerana itu ialah amalan hidup Yazid(LA)
- Jika kamu bersedekah di jalan Allah, menghormati hak orang lain dan hak awam, serta kekayaan tidak menarik minat kamu, kerana pengumpulan kekayaan dari sumber yang bukan haknya adalah penyebab kepada terbunuhnya Usman dan korupsi ialah sebab kenapa Imam Ali bertekad menjatuhkan Muawiyah.
- Jika kamu menyayangi Muhammad dan keluarga Muhammad lebih dari kamu menyayangi diri dan keluarga kamu.
- Jika kata-kata dari Quran adalah kebih utama dari dendam, curiga buta, adat resam dan ajaran ibu bapa kamu.
- Jika kamu sentiasa mengingati Allah, serta solawat kepada baginda dan keluarga baginda dianggap sebagai satu ibadat.
- Jika setiap tindakan kamu dipenuhi dengan kebenaran dan kepercayaan, keberanian dan ilmu, agar ia memberitahu kepada orng lain bahawa kamu mengikuti Muhammas(sawa) dan keluarga baginda.
- Jika kamu memberi baiah kepada Ali dan keturunannya.

Oleh itu menjadi seorang Syiah ialah satu tanggungjawab yang berat. Syiah Muhammad, atau Muslim adalah orang2 yang mengikuti jalan kebenaran berbanding Yahudi, Hindum Kristin dan Budha, yang mengikuti teks-teks mereka yang telah diseleweng. Sebagai Syiah Muhammad, telah menjadi tanggungjawab kita untuk mengikuti arahan baginda, oleh itu selepas kewafatan baginda sesetengah Muslim membuat keputusab untuk menjadi Syiah Ali.

Segala yang dituturkan dan dilakukan oleh Nabi ialah agama. Baginda tidak meninggalkan salinan pita video yeng menunjukkan kata-kat dan perbuatan baginda, yang mana dapat kit gunakan untuk mengambil syariat Islam darinya. Oleh itu, adakah agama ini mati dengan wafatnya Muhammad? Kerana Quran sahaja tidak mencukupi untuk kita. Mungkin juga Nabi ada meninggalkan salinan tindakan dan kata-kata baginda, gerbang ilmu, iaitu Imam Ali. Jadi, selepas kewafatan Nabi, mereka yang mengikut pendapat diri sendiri atau entiti-entiti yang tidak diberikan kebenaran oleh Allah swt, mungkin akan terlibat dengan penyimpangan dari jalan Muhammad (sawa).

Tidak penting bagi kita, jika memang benar sesetengah Syiah Ali memberontak terhadap beliau, kerana menjadi seorang Syiah tidak semestinya menjadikan seseorang itu Syiah sebenar. Sama juga seperti seorang Muslim, yamg berkemampuan untuk minum arak, berzina, membunuh dan masih lagi kekal sebagai seorang Muslim, tidak menjadikan Islam bersetuju dengan perbuatan mereka. Untuk mengenali Syiah, maka kenalilah Imam-Imam Syiah, keturunan Rasulullah(sawa) yang suci.

Selepas peristiwa Karbala, saya menyanjungi Syiah, atau seseorang yang mendakwa diri mereka ialah Syiah, kerana merekalah yang mempertahankan kemaksuman nabi, merekalah yang menghidupkan nama dan pengorbanan Imam Hussain, merekalah yang mengajar kepada dunia apa yang terjadi di Karbala seolah-olah ia baru terjadi kelmarin, kerana peristiwa ini lah yang mengekalkan mesej Islam sehingga ke hari ini. orang-orang Syiah lah yang memperjuangkan maruah dan kehormatan bapa,nenek moyang Muhammad dan merekalah yang bergelut bagi memastikan doktrin Imamah terus hidup setelah 1400 tahu. Hanya Syiah yang terselamat dari pemalsuan dan penipuan dari mazhab-mazhab yang disebarkan oleh Nasibi.

Saya merayu kepada Syiah agar tidak lupa siapa diri mereka. Berhenti menyebarkan rasa benci dan keganasan. Berhentilah menggunakan perkataan-perkataan yang tidak elok bersama nama-nama seperti Aisyah dan sebagainya. Ini bukan lagi Tabarra, tapi kejahilan dan kebodohan, dan sampai ke satu tahap, boleh menjadi dosa. Sebarkanlah keamanan, cinta, sebarkanlah mesej Islam seperti yang dilakukan oleh para Imam kita. Janganlah menyebarkan kebencian seperti yang dilakukan oleh Muawiyah dan segolongan dengan beliau.

So next time, if you find a hungry stray dog on the streets and give food to him, or find a thirsty bird and give it water, know in your heart that you are a shia. Jadi, di lain masa, apabila kamu terserempak dengan kucing yang lapar, berilah ia makanan, atau berilah air kepada anjing yang dahaga, kerna ketahuilah di dalam hati, KAMU IALAH SYIAH.

Telah dibuktikan dalam hadis-hadis shahih bahwa ayat Innamaa Yuriidullaahu Liyudzhiba ’Ankumurrijsa Ahlalbayti Wayuthahhirakum Tathhiiraa.(QS Al Ahzab 33)adalah ayat yang turun sendiri terpisah dari ayat sebelum maupun sesudahnya. Hal ini bisa dilihat dari:
1. Hadis Shahih Sunan Tirmidzi menyatakan Diriwayatkan dari Umar bin Abu Salamah yang berkata, “ Ayat berikut ini turun kepada Nabi Muhammad SAW, Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu wahai Ahlul Bait dan menyucikanmu sesuci-sucinya.(QS Al Ahzab 33). Ayat tersebut turun di rumah Ummu Salamah. Dari hadis tersebut diketahui ayat ini turun berkaitan dengan peristiwa penyelimutan Ahlul Bait SAW yaitu Sayyidah Fatimah as, Imam Ali as, Imam Hasan as dan Imam Husain as.
2. Hadis riwayat An Nasai dalam Khashaish Al Imam Ali hadis 51 dan dishahihkan oleh Abu Ishaq Al Huwaini Al Atsari. Diriwayatkan dari Saad bin Abi Waqqash Dan ketika ayat ‘Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai Ahlul Bait, dan mensucikan kamu sesuci-sucinya.(QS Al Ahdzab 33)” turunBeliau SAW memanggil Ali,Fathimah,Hasan dan Husain lalu bersabda Ya Allah mereka adalah keluargaku”.

Hadis-hadis tersebut jelas menyatakan bahwa ayat Innamaa Yuriidullaahu Liyudzhiba ’Ankumurrijsa Ahlalbayti Wayuthahhirakum Tathhiiraa.(QS Al Ahzab 33)turun sendiri terpisah dari ayat sebelum dan sesudahnya dan ditujukan untuk Ahlul Kisa’ yaitu Rasulullah SAW, Sayyidah Fatimah as, Imam Ali as, Imam Hasan as dan Imam Husain as.

Hadis Shahih Sunan Tirmidzi itu juga menjelaskan bahwa Ayat Tathir jelas tidak ditujukan untuk Istri-istri Nabi SAW. Bukti hal ini adalah:
1. Pertanyaan Ummu Salamah, jika Ayat yang dimaksud memang turun untuk istri-istri Nabi SAW maka seyogyanya Ummu Salamah tidak perlu bertanya Dan apakah aku beserta mereka wahai Rasulullah SAW?. Bukankah jika ayat tersebut turun mengikuti ayat sebelum maupun sesudahnya maka adalah jelas bagi Ummu Salamah bahwa Beliau ra juga dituju dalam ayat tersebut dan Beliau ra tidak akan bertanya kepada 2. Rasulullah SAW. Adanya pertanyaan dari Ummu Salamah ra menyiratkan bahwa ayat ini benar-benar terpisah dari ayat yang khusus untuk Istri-istri Nabi SAW.
3. Penolakan Rasulullah SAW terhadap pertanyaan Ummu Salamah, Beliau SAW bersabda “ engkau mempunyai tempat sendiri dan engkau menuju kebaikan”. Hal ini menunjukkan Ummu Salamah selaku salah satu Istri Nabi SAW tidaklah bersama mereka Ahlul Bait yang dituju oleh ayat ini. Beliau Ummu Salamah ra mempunyai kedudukan tersendiri.

Untuk meyakinkan mari kita lihat Asbabun Nuzul ayat sebelum Ayat Tathir yaitu Al Ahzab ayat 28 dan 29 “Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu: “Jika kamu sekalian mengingini kehidupan dunia dan perhiasannya, maka marilah supaya kuberikan kepadamu mut’ah dan aku ceraikan kamu dengan cara yang baik (28). Dan jika kamu sekalian menghendaki Allah dan Rasulnya-Nya serta di negeri akhirat, maka sesungguhnya Allah menyediakan bagi siapa yang berbuat baik diantaramu pahala yang besar (29).

Dalam kitab Lubab An Nuqul Fi Asbabun Nuzul As Suyuthi, Beliau membawakan riwayat Muslim, Ahmad dan Nasa’i yang berkenaan turunnya ayat ini, riwayat itu jelas berkaitan dengan peristiwa lain(bukan penyelimutan) dan ditujukan kepada istri-istri Nabi SAW.

Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa Abu Bakar meminta izin berbicara kepada Rasulullah SAW akan tetapi ditolaknya. Demikian juga Umar yang juga ditolaknya. Tak lama kemudian keduanya diberi izin masuk di saat Rasulullah SAW duduk terdiam dikelilingi istri-istrinya(yang menuntut nafkah dan perhiasan). Umar bermaksud menggoda Rasulullah SAW agar bisa tertawa dengan berkata “ya Rasulullah SAW sekiranya putri Zaid, istriku minta belanja akan kupenggal lehernya”.

Maka tertawa lebarlah Rasulullah SAW dan bersabda “Mereka ini yang ada disekelilingku meminta nafkah kepadaku”. Maka berdirilah Abu Bakar menghampiri Aisyah untuk memukulnya dan demikian juga Umar menghampiri Hafsah sambil keduanya berkata “Engkau meminta sesuatu yang tidak ada pada Rasulullah SAW”. Maka Allah menurunkan ayat “Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu: “Jika kamu sekalian mengingini kehidupan dunia dan perhiasannya, maka marilah supaya kuberikan kepadamu mut’ah dan aku ceraikan kamu dengan cara yang baik (28) sebagai petunjuk kepada Rasulullah SAW agar istr-istrinya menentukan sikap.

Beliau mulai bertanya kepada Aisyah tentang pilihannya dan menyuruh bermusyawarah lebih dahulu dengan kedua ibu bapaknya . Aisyah menjawab “Apa yang mesti kupilih?”. Rasulullah SAW membacakan ayat Dan jika kamu sekalian menghendaki Allah dan Rasulnya-Nya serta di negeri akhirat, maka sesungguhnya Allah menyediakan bagi siapa yang berbuat baik diantaramu pahala yang besar (29). Dan Aisyah menjawab “Apakah soal yang berhubungan dengan tuan mesti kumusyawarahkan dengan Ibu Bapakku? Padahal aku sudah menetapkan pilihanku yaitu Aku memilih Allah dan RasulNya”.(diriwayatkan oleh Muslim, ahmad dan Nasa’i dari Abiz Zubair yang bersumber dari Jubir).

Oleh karena itu jelas sekali kekeliruan saudara Ja’far dalam tulisannya, dimana dia berkata:
“Lihatlah bahwasanya ayat-ayat sebelum (Q.S.Al-Ahzab 28-32) dan sesudah (Q.S.Al-Ahzab 34) dari ayat 33 bercerita tentang istri Nabi SAW, maka tidak mungkin secara logika ayat 33 tsb menyimpang topiknya (mengkhususkan tentang Ali, Fatimah, Hasan dan Husein) padahal ayat 33 tsb ada ditengah-tengah ayat-ayat yang bercerita tentang istri Nabi SAw. Juga salah jika dikatakan ayat 33 tsb hanya berlaku untuk istri nabi SAW padahal Ali, Fatimah, Hasan dan Husein juga termasuk didalamnya sebagaimana hadis shahih Muslim yang disebut diatas”.

Jawab saya :Berdasarkan hadis Asbabun Nuzul yang shahih maka didapati bahwa Ayat Tathir turun berkaitan dengan peristiwa lain yang tidak berhubungan dengan istri-istri Nabi SAW. Hal ini berbeda dengan ayat sebelumnya yang memang ditujukan terhadap istri-istri Nabi SAW.

Mari kita lihat Al Ahzab ayat 33 yang berbunyi ”dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan ta’atilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya (33)”. Telah jelas berdasarkan hadis Shahih Sunan Tirmidzi bahwa ayat Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya turun khusus ditujukan untuk Rasulullah SAW, Sayyidah Fatimah as, Imam Ali as, Imam Hasan as dan Imam Husain as dan bukan untuk istri-istri Nabi SAW. Jadi bisa disimpulkan kalau penggalan pertama Al Ahzab 33 memang ditujukan untuk Istri-istri Nabi SAW sedangkan penggalan terakhir berdasarkan dalil shahih turun sendiri dan ditujukan untuk pribadi-pribadi yang lain. Hal ini bisa saja terjadi jika ada dalil shahih yang berkata demikian.

Saudara Ja’far menolak hal ini dengan berkata:
Jelas sekali pangkal ayat 33 tsb mengacu pada para istri Nabi SAW. Atau kata-katanya maka tidak mungkin secara logika ayat 33 tsb menyimpang topiknya (mengkhususkan tentang Ali, Fatimah, Hasan dan Husein) padahal ayat 33 tsb ada ditengah-tengah ayat-ayat yang bercerita tentang istri Nabi SAW.

Mungkin Secara logika Penulis adalah wajar jika satu ayat biasanya diturunkan secara keseluruhan. Hal ini memang benar tetapi satu ayat Al Quran juga bisa diturunkan dengan sepenggal-sepenggal dan berkaitan dengan peristiwa yang berlainan karena memang ada dalil shahih yang menunjukkan demikian. Ayat Tathir di atas jelas salah satunya. Mari kita lihat contoh lain yaitu Al Maidah ayat 3 dan 4.

Diharamkan bagimu memakan bangkai, darah, daging babi yang disembelih atas nama selain Allah, yang tercekik, yang dipukul, yang jatuh, yang ditanduk dan yang diterkam binatang buas, kecuali yang sempat kamu menyembelihnya dan diharamkan bagimu yang disembelih untuk berhala. Dan diharamkan juga mengundi nasib dengan anak panah, (mengundi nasib dengan anak panah itu) adalah kefasikan. Pada hari ini orang-orang kafir telah putus asa untuk mengalahkan agamamu sebab itu janganlah kamu takut kepada mereka dan takutlah kepadaku.Pada hari ini telah kusempurnakan untuk kamu agamamu dan telah kucukupkan kepadamu nikmatKu dan telah kuridhai Islam itu jadi agama bagimu. Maka barang siapa terpaksa karena kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.(Al Maidah ayat 3).

Penggalan Al Maidah ayat 3 yaitu Pada hari ini telah kusempurnakan untuk kamu agamamu dan telah kucukupkan kepadamu nikmatKu dan telah kuridhai Islam itu jadi agama bagimu berdasarkan dalil yang shahih turun di arafah dan ayat ini masyhur sebagai ayat Al Quran yang terakhir kali turun. Saya akan mengutip hadis yang sebelumnya pernah ditulis oleh saudara Ja’far.

Dari Thariq bin Syihab, ia berkata, ‘Orang Yahudi berkata kepada Umar, ‘Sesungguhnya kamu membaca ayat yang jika berhubungan kepada kami, maka kami jadikan hari itu sebagai hari besar’. Maka Umar berkata, ‘Sesungguhnya saya lebih mengetahui dimana ayat tersebut turun dan dimanakah Rasulullah SAW ketika ayat tersebut diturunkan kepadanya, yaitu diturunkan pada hari Arafah (9 Dzulhijjah) dan Rasulullah SAW berada di Arafah. Sufyan berkata: “Saya ragu, apakah hari tsb hari Jum’at atau bukan (dan ayat yang dimaksud tersebut) adalah “Pada pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu ni’mat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu” (H.R.Muslim, kitab At-Tafsir).

Dalam kitab Lubab An Nuqul Fi Asbabun Nuzul As Suyuthi berkenaan dengan Al Maidah ayat 3 membawakan riwayat Ibnu Mandah dalam Kitabus Shahabah dari Abdullah bin Jabalah bin Hibban bin Hajar dari bapaknya yang bersumber dari datuknya yaitu:

Dalam suatu riwayat dikemukakan bahwa ketika Hibban sedang menggodog daging bangkai, Rasulullah SAW ada bersamanya. Maka turunlah Al Maidah ayat 3 yang mengharamkan bangkai. Seketika itu juga isi panci itu dibuang. Riwayat ini jelas berkaitan dengan peristiwa yang berbeda dengan peristiwa hari arafah tetapi ayat yang dimaksud jelas sama-sama Al Maidah ayat 3. Dari sini bisa disimpulkan bahwa Al Maidah ayat 3 turun sepenggal-sepenggal dan penggalan “Pada pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu ni’mat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu” turun di Arafah.

Mari kita lihat Al Maidah ayat 4, Mereka menanyakan kepadamu :Apakah yang dihalalkan bagi mereka? Katakanlah dihalalkan bagimu yang baik-baik dan (buruan yang ditangkap) oleh binatang buas yang telah kamu ajar dengan melatihnya untuk berburu, kamu mengajarnya menurut apa yang telah diajarkan Allah kepadamu. Maka makanlah dari apa yang ditangkapnya untukmu, dan sebutlah nama Allah atas binatang buas itu (waktu melepasnya). Dan bertakwalah kepada Allah sesungguhnya Allah sangat cepat hisabNya.(Al Maidah ayat 4).

Dalam kitab Lubab An Nuqul Fi Asbabun Nuzul, As Suyuthi berkenaan dengan Al Maidah ayat 4 membawakan riwayat Ath Thabrani, Al Hakim, Baihaqi dan lainnya bersumber dari Abu Rafi’, riwayat Ibnu Jarir dan riwayat Ibnu Abi Hatim.

Dikemukakan bahwa Adi bin Hatim dan Zaid bin Al Muhalhal bertanya kepada Rasulullah SAW ”kami tukang berburu dengan anjing dan anjing suku bangsa dzarih pandai berburu sapi, keledai dan kijang, padahal Allah telah mengharamkan bangkai. Apa yang halal bagi kami dari hasil buruan itu? Maka turunlah Al Maidah ayat 4 yang menegaskan hukum hasil buruan.(riwayat Ibnu Abi Hatim yang bersumber dari Said bin Jubair).

Berdasarkan riwayat-riwayat di atas Al Maidah ayat 3 dan 4 diturunkan berkaitan dengan makanan yang halal dan haram tetapi di tengah-tengah ayat tersebut terselip pembicaraan lain yaitu “Pada pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu ni’mat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu”. Padahal telah jelas bahwa ayat ini diturunkan di arafah sebagai tanda bahwa agama Islam telah sempurna.

Lihat baik-baik Al Maidah ayat 4 turun setelah Al Maidah ayat 3 yang mengharamkan bangkai, ini dilihat dari kata-kata padahal Allah telah mengharamkan bangkai pada hadis asbabun Nuzul Al Maidah ayat 4 riwayat Ibnu Abi Hatim di atas. Oleh karena itu ketika Al Maidah ayat 3 turun mengharamkan bangkai, penggalan “Pada pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu ni’mat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu” belum turun karena Al Maidah ayat 4 turun setelah Al Maidah ayat 3 yang mengharamkan bangkai. Seandainya penggalan ini turun bersamaan dengan pengharaman bangkai maka tidak akan ada syariat lain lagi yang diturunkan karena agama Islam telah sempurna tetapi kenyataannya setelah pengharaman bangkai Al Maidah ayat 3 diturunkan Al Maidah ayat 4 tentang apa yang dihalalkan.

Pernyataan Bahwa Ayat Tathir ini dikhususkan untuk Ahlul Kisa’ saja yaitu Rasulullah SAW, Sayyidah Fatimah as, Imam Ali as, Imam Hasan as dan Imam Husain as dan bukan untuk istri-istri Nabi SAW tidak hanya dinyatakan oleh Syiah saja. Bahkan ada Ulama Sunni yang berpandangan demikian. Ulama Sunni yang dimaksud yaitu:
1. Abu Ja’far Ath Thahawi (yang terkenal dengan karyanya Aqidah Ath Thahawiyah) juga menyatakan hal yang serupa dalam karyanya Musykil Al Atsar jilid I hal 332-339 dalam pembahasannya tentang hadis-hadis Ayat Tathir dimana dia berkata ”Karena maksud sebenarnya dari ayat suci ini hanyalah Rasulullah SAW sendiri, Ali, Fatimah, Hasan dan Husain dan tidak ada lagi orang selain mereka”.
2. Sayyid Alwi bin Thahir dalam kitab Al Qaulul Fashl jilid 2 hal 292-293 mengutip pernyataan Sayyid Ali As Samhudi yang menyatakan bahwa Ayat Tathir khusus untuk Ahlul Kisa’ dan bukan istri-istri Nabi SAW.


Ahlul Bait adalah personaliti yang selalu berada dalam kebenaran

Mereka mendapat kemuliaan yang begitu besar yang telah ditetapkan dalam Al Quran dan Hadis. Banyak sekali isu-isu berkaitan masalah ini yang membuat orang enggan membahasnya. Yang saya maksud adalah bagaimana sebenarnya kedudukan Ahlul Bait Rasulullah SAW dalam Islam. Ada sebahagian kelompok yang sangat memuliakan Ahlul Bait, berpedoman kepada mereka dan mengambil ilmu dari mereka. Ada juga kelompok yang lain yang juga memuliakan Ahlul Bait dan mendudukkan mereka setaraf dengan para sahabat Nabi SAW yang juga memiliki keutamaan yang besar. Ada perbezaan yang besar diantara kedua kelompok ini.
1. Kelompok yang pertama memiliki pandangan bahawa Ahlul Bait adalah pedoman bagi umat islam agar tidak sesat yakni mereka adalah personaliti yang ma’sum dan terbebas dari kesalahan. Kelompok yang pertama ini adalah Islam Syiah
2. Kelompok yang kedua memiliki pandangan bahwa Ahlul Bait tidak ma’sum walaupun memiliki banyak keutamaan iaitu mereka juga tidak terbebas dari kesalahan. Kelompok yang kedua ini adalah Islam Sunni.

Tulisan ini adalah analisis tentang bagaimana sebenarnya kedudukan Ahlul Bait dalam Islam. Sumber-sumber yang saya pakai sepenuhnya adalah hadis-hadis dalam Kitab Hadis Sunni. Sebelumnya perlu ditekankan bahawa tulisan ini berusaha untuk menelaah pandangan manakah yang benar dan sesuai dengan dalil berkaitan kedudukan Ahlul Bait Rasulullah SAW. Sebaiknya perlu juga dijelaskan bahwa pembahasan seputar kemuliaan Ahlul Bait ini tidak perlu selalu dikaitkan dengan Sunni atau Syiah. Maksudnya bagaimanapun nantinya pandangan saya tidak perlu dikaitkan dengan adakah saya Sunni atau Syiah(sememangnya saya Syiah) karena sememangnya bukan itu pokok masalahnya. Cukup sekadar mengkaji dalil atau argumen yang dipakai dan nilailah sendiri benar atau tidak.


Kemuliaan Ahlul Bait Dalam Al Quran

Al Quran dalam Surah Al Ahzab 33 telah menyatakan kedudukan Ahlul Bait bahawa mereka adalah manusia yang disucikan oleh Allah SWT.

Mari kita lihat Al Ahzab ayat 33 yang berbunyi:
Dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan ta’atilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, wahai Ahlul Bait dan mensucikanmu sesuci-sucinya.

Jika kita melihat ayat sebelum dan sesudah ayat ini maka dengan sekilas kita dapat menyimpulkan bahwa Ahlul Bait yang dimaksudkan itu adalah isteri-isteri Nabi SAW karena memang ayat sebelumnya ditujukan pada isteri-isteri Nabi SAW. Pemahaman seperti ini dapat dibenarkan jika tidak ada dalil shahih yang menjelaskan tentang ayat ini. Mari kita bahas.

Kita sepakat bahwa Al Quran diturunkan secara beransur-ansur, ertinya tidak diturunkan sekaligus dalam bentuk kitab yang utuh melainkan diturunkan sebahagian-sebahagian. Untuk mengetahui bila ayat-ayat Al Quran diturunkan kita harus merujuk kepada Asbabun Nuzulnya. Tapi sayangnya tidak semua ayat Al Quran terdapat asbabun nuzul yang shahih menjelaskan sebab turunnya. Berdasarkan hal ini maka ayat-ayat dalam al Quran dibahagi menjadi:
1. Ayat Al Quran yang memiliki Asbabun Nuzul atau sebab turunnya. Maksudnya ayat ini turun berkaitan dengan peristiwa atau tujuan tertentu. Hal ini diketahui dengan hadis asbabun nuzul yang shahih.
2. Ayat Al Quran yang tidak memiliki Asbabun Nuzul atau sebab turunnya karena memang tidak ada asbabun nuzul yang shahih yang menjelaskan sebab turunnya.

Lalu apa kaitannya dengan pembahasan ini?. Ternyata terdapat asbabun nuzul yang shahih yang menjelaskan turunnya penggalan terakhir surah Al Ahzab 33 yang lebih dikenal dengan sebutan Ayat Tathhir(ayat penyucian) iaitu frasa:
Innamaa Yuriidullaahu Liyudzhiba ’Ankumurrijsa Ahlalbayti Wayuthahhirakum Tathhiiraa.(QS Al Ahzab 33).

Yang terjemahannya adalah:
Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, wahai Ahlul Bait dan mensucikanmu sesuci-sucinya.

Ternyata banyak Hadis-hadis shahih dan jelas yang menyatakan bahwa ayatInnamaa Yuriidullaahu Liyudzhiba ’Ankumurrijsa Ahlalbayti Wayuthahhirakum Tathhiiraa.(QS Al Ahzab 33) turun sendiri terpisah dari ayat sebelum dan sesudahnya. Artinya ayat tersebut tidak terkait dengan ayat sebelum dan sesudahnyayang ditujukan untuk istri-istri Nabi SAW. Ayat tersebut justru ditujukan untuk Pribadi-pribadi yang lain dan bukan istri-istri Nabi SAW. Mungkin ada yang akan berpendapat bahwa yang seperti ini sama halnya dengan Mutilasi ayat, hal ini jelas tidak benar karena ayat yang dimaksud memang ditujukan untuk peribadi tertentu sesuai dengan asbabun nuzulnya.

Sebenarnya Ada dua cara untuk mengetahui siapa yang dituju oleh suatu Ayat dalam Al Quran.
1. Cara yang pertama adalah dengan melihat ayat sebelum dan ayat sesudah dari ayat yang dimaksud, memahaminya secara keseluruhan dan baru kemudian menarik kesimpulan.
2. Cara kedua adalah dengan melihat Asbabun Nuzul dari Ayat tersebut yang terdapat dalam hadis yang shahih tentang turunnya ayat tersebut.

Cara pertama yaitu dengan melihat urutan ayat, jelas memiliki syarat bahwa ayat-ayat tersebut diturunkan secara bersamaan atau diturunkan berkaitan dengan individu-individu yang sama. Dan untuk mengetahui hal ini jelas dengan melihat Asbabun Nuzul ayat tersebut. Jadi sebenarnya baik cara pertama atau kedua sama-sama memerlukan asbabun nuzul ayat tersebut. Seandainya terdapat dalil yang shahih dari asbabun nuzul suatu ayat tentang siapa yang dituju dalam ayat tersebut maka hal ini jelas lebih diutamakan ketimbang melihat urutan ayat baik sebelum maupun sesudahnya. Alasannya adalah ayat-ayat Al Quran tidaklah diturunkan secara bersamaan melainkan diturunkan berangsur-angsur. Oleh karenanya dalil shahih dari Asbabun Nuzul jelas lebih tepat menunjukkan siapa yang dituju dalam ayat tersebut.

Berbeda halnya apabila tidak ditemukan dalil shahih yang menjelaskan Asbabun Nuzul ayat tersebut. Maka dalam hal ini jelas lebih tepat dengan melihat urutan ayat baik sebelum maupun sesudahnya untuk menangkap maksud kepada siapa ayat tersebut ditujukan.

Jadi ini bukan mutilasi ayat tapi memang ayatnya turun sendiri terpisah dari ayat sebelum maupun sesudahnya dan ditujukan untuk pribadi-pribadi tertentu. Hal ini berdasarkan hadis-hadis yang menjelaskan Asbabun Nuzul Ayat Tathir, Hadis ini memiliki derajat yang sahih dan dikeluarkan oleh Ibn Abi Syaibah, Ahmad, Al Tirmidzi, Al Bazzar, Ibnu Jarir Ath Thabari, Ibnu Hibban, Ibnu Abi Hatim, Al Hakim, Ath Thabrani, Al Baihaqi dan Al Hafiz Al Hiskani. Berikut adalah hadis riwayat Tirmidzi dalam Sunan Tirmidzi.

Diriwayatkan dari Umar bin Abu Salamah yang berkata, “Ayat berikut ini turun kepada Nabi Muhammad SAW, Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu wahai Ahlul Bait dan menyucikanmu sesuci-sucinya.(QS Al Ahzab 33). Ayat tersebut turun di rumah Ummu Salamah , lalu Nabi Muhammad SAW memanggil Fathimah, Hasan dan Husain, lalu Rasulullah SAW menutupi mereka dengan kain sedang Ali bin Abi Thalib ada di belakang punggung Nabi SAW .Beliau SAW pun menutupinya dengan kain Kemudian Beliau bersabda” Allahumma( ya Allah ) mereka itu Ahlul BaitKu maka hilangkanlah dosa dari mereka dan sucikanlah mereka sesuci-sucinya. Ummu Salamah berkata,” Dan apakah aku beserta mereka wahai Rasulullah SAW? . Beliau bersabda “ engkau mempunyai tempat sendiri dan engkau menuju kebaikan”. (Hadis Sunan Tirmidzi no 3205 dan no 3871 dinyatakan shahih oleh Syaikh Nashiruddin Al Albani dalam Shahih Sunan Tirmidzi).

Dari hadis ini dapat diketahui beberapa hal sebagai berikut:
1. Bahwa ayat ini turun di rumah Ummu Salamah ra, dan terpisah dari ayat sebelum maupun sesudahnya. Hadis itu menjelaskan bahwa yang turun itu hanya penggalan ayat Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu wahai Ahlul Bait dan menyucikanmu sesuci-sucinya.
2. Ahlul Bait yang dimaksud dijelaskan sendiri oleh Nabi SAW melalui kata-kata Beliau SAW “Ya Allah, mereka adalah Ahlul BaitKu” Pernyataan ini ditujukan pada mereka yang diselimuti kain oleh Rasulullah SAW yaitu Sayyidah Fatimah as, Imam Ali as, Imam Hasan as dan Imam Husain as.
3. Ayat ini tidak ditujukan untuk istri-istri Nabi SAW. Buktinya adalah Pertanyaan Ummu Salamah. Pertanyaan Ummu Salamah mengisyaratkan bahwa ayat itu tidak ditujukan untuk istri-istri Nabi SAW, karena jika Ayat yang dimaksud memang turun untuk istri-istri Nabi SAW maka seyogyanya Ummu Salamah tidak perlu bertanya Dan apakah aku beserta mereka wahai Rasulullah SAW?. Bukankah jika ayat tersebut turun mengikuti ayat sebelum maupun sesudahnya maka adalah jelas bagi Ummu Salamah bahwa Beliau ra selaku istri Nabi SAW juga dituju dalam ayat tersebut dan Beliau ra tidak akan bertanya kepada Rasulullah SAW. Adanya pertanyaan dari Ummu Salamah ra menyiratkan bahwa ayat ini benar-benar terpisah dari ayat yang khusus untuk Istri-istri Nabi SAW. Sekali lagi ditekankan kalau memang ayat itu jelas untuk istri-istri Nabi SAW maka Ummu Salamah ra tidak perlu bertanya lagi “Dan apakah aku bersama mereka wahai Nabi Allah?”.
4. Penolakan Rasulullah SAW terhadap pertanyaan Ummu Salamah, Beliau SAW bersabda “ engkau mempunyai tempat sendiri dan engkau menuju kebaikan”. Hal ini menunjukkan Ummu Salamah selaku salah satu Istri Nabi SAW tidaklah bersama mereka Ahlul Bait yang dituju oleh ayat ini. Beliau Ummu Salamah ra mempunyai kedudukan tersendiri dan bukanlah Ahlul Bait yang dimaksud dalam ayat ini.

Kesimpulan dari hadis-hadis Asbabun nuzul ayat tathhir adalah Ahlul Bait dalam Al Ahzab 33 itu adalah:
1. Rasulullah SAW sendiri karena ayat itu turun untuk Beliau berdasarkan kata-kata Ayat berikut ini turun kepada Nabi Muhammad SAW.
2. Mereka yang diselimuti kain oleh Rasulullah SAW dan dinyatakan bahwa mereka adalah Ahlul Bait Rasulullah SAW yang dimaksud yaitu Sayyidah Fatimah as, Imam Ali as, Imam Hasan as dan Imam Husain as.

Terdapat beberapa ulama ahlus sunnah yang menyatakan bahwa ayat tathiir adalah khusus untuk Ahlul Kisa’ (Rasulullah SAW, Sayyidah Fatimah as, Imam Ali as, Imam Hasan as dan Imam Husain as) yaitu:
Ibnu Jarir Ath Thabari dalam kitab Tafsir Ath Thabary juz I hal 50 ketika menafsirkan ayat ini beliau membatasi cakupan Ahlul Bait itu hanya pada diri Nabi SAW, Ali, Fathimah, Hasan dan Husain dan menyatakan bahwa ayat tersebut hanya untuk Mereka berlima (merujuk pada berbagai riwayat yang dikutip Thabari).
Abu Ja’far Ath Thahawi dalam kitab Musykil Al Atsar juz I hal 332-339 setelah meriwayatkan berbagai hadis tentang ayat ini beliau menyatakan bahwa ayat tathiir ditujukan untuk Rasulullah SAW, Ali, Fathimah, Hasan dan Husain dan tidak ada lagi orang selain Mereka. Beliau juga menolak anggapan bahwa Ahlul Bait yang dituju oleh ayat ini adalah istri-istri Nabi SAW. Beliau menulis Maka kita mengerti bahwa pernyataan Allah dalam Sesungguhnya Allah berkehendak menghilangkan dosa dari kamu wahai Ahlul Bait dan menyucikanmu sesuci-sucinya. (Al-Ahzab :33) ditujukan pada orang-orang yang khusus dituju olehNya untuk mengingatkan akan derajat Mereka yang tinggi dan para istri Rasulullah SAW hanyalah yang dituju pada bagian yang sebelumnya dari ayat itu yaitu sebelum ditujukan pada orang-orang tersebut”.

Mungkin terdapat keraguan sehubungan dengan urutan ayat Al Ahzab 33, kalau memang ayat tersebut hanya ditujukan untuk Ahlul Kisa’ kenapa ayat ini terletak diantara ayat-ayat yang membicarakan tentang istri-istri Nabi. Perlu ditekankan bahwa peletakan susunan ayat-ayat dalam Al Quran adalah dari Nabi SAW dan juga diketahui bahwa ayat ayat Al Quran diturunkan berangsur-angsur, pada dasarnya kita tidak akan menyelisihi urutan ayat kecuali terdapat dalil yang shahih yang menunjukkan bahwa ayat tersebut turun sendiri dan tidak berkaitan dengan ayat sebelum maupun sesudahnya. Berikut akan diberikan contoh lain tentang ini, yaitu penggalan Al Maidah ayat 3:
“Pada pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu ni’mat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu”.

Ayat di atas adalah penggalan Al Maidah ayat 3 yang turun sendiri di arafah berdasarkan Hadis shahih yang diriwayatkan oleh Bukhari dalam Shahih Bukhari no 4606 , Muslim dalam Shahih Muslim, no 3017 tidak terkait dengan ayat sebelum maupun sesudahnya yang berbicara tentang makanan yang halal dan haram.

Dari Thariq bin Syihab, ia berkata, ‘Orang Yahudi berkata kepada Umar, ‘Sesungguhnya kamu membaca ayat yang jika berhubungan kepada kami, maka kami jadikan hari itu sebagai hari besar’. Maka Umar berkata, ‘Sesungguhnya saya lebih mengetahui dimana ayat tersebut turun dan dimanakah Rasulullah SAW ketika ayat tersebut diturunkan kepadanya, yaitu diturunkan pada hari Arafah (9 Dzulhijjah) dan Rasulullah SAW berada di Arafah. Sufyan berkata: “Saya ragu, apakah hari tsb hari Jum’at atau bukan (dan ayat yang dimaksud tersebut) adalah “Pada pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu ni’mat-Ku, dan telah Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu”(H.R.Muslim, kitab At-Tafsir).


Makna Ayat Tathir

Innamaa Yuriidullaahu Liyudzhiba ’Ankumurrijsa Ahlalbayti Wayuthahhirakum Tathhiiraa.(QS Al Ahzab 33).


Innama

Setelah mengetahui bahwa ayat ini ditujukan untuk ahlul kisa’(Rasulullah SAW, Sayyidah Fathimah AS, Imam Ali AS, Imam Hasan AS dan Imam Husain AS) sekarang akan dibahas makna dari ayat tersebut. Ayat ini diawali dengan kataInnama, dalam bahasa arab kata ini memiliki makna al hashr atau pembatasan. Dengan demikian lafal ini menunjukkan bahwa kehendak Allah itu hanya untuk menghilangkan ar rijs dari Ahlul Bait as dan menyucikan Mereka sesuci-sucinya. Allah SWT tidak menghendaki hal itu dari selain Ahlul Bait as dan tidak juga menghendaki hal yang lain untuk Ahlul Bait as.


Yuridullah

Setelah kata Innama diikuti kata yuridullah yang berarti Allah berkehendak, perlu dijelaskan terlebih dahulu bahwa iradah Allah SWT terbagi dua yaitu iradah takwiniyyah dan iradah tasyri’iyyah. Iradah takwiniyyah adalah iradah Allah yang bersifat pasti atau niscaya terjadi, hal ini dapat dilihat dari ayat berikut:
“Sesungguhnya perintahNya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadaNya ‘Jadilah ‘maka terjadilah ia”(QS Yasin :82).
“Sesungguhnya perkataan Kami terhadap sesuatu apanila Kami menghendakinya,Kami hanya berkata kepadanya ‘Jadilah’maka jadilah ia”(QS An Nahl :40).
“Sesungguhnya Tuhanmu Maha Pelaksana terhadap apa yang Dia kehendaki”(QS Hud:107).

Sedangkan yang dimaksud Iradah tasyri’iyah adalah Iradah Allah SWT yang terkait dengan penetapan hukum syariat bagi hamba-hambanya agar melaksanakannya dengan ikhtiar mereka sendiri. Dalam hal ini iradah Allah SWT adalah penetapan syariat adapun pelaksanaannya oleh hamba adalah salah satu tujuan penetapan syariat itu, oleh karenanya terkadang tujuan itu terealisasi dan terkadang tidak sesuai dengan pilihan hamba itu sendiri apakah mematuhi syariat yang telah ditetapkan Allah SWT atau melanggarnya. Contoh iradah ini dapat dilihat pada ayat berikut:

“(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah)bulan ramadhan,bulan yang didalamnya diturunkan Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda(antara yang haq dan yang bathil).Karena itu barangsiapa diantara kamu hadir di bulan itu maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu dan barang siapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka) maka(wajiblah baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkannya itu,pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjukNya yang diberikan kepadamu supaya kamu bersyukur”.(QS Al Baqarah :185).

“Hai orang-orang beriman apabila kamu hendak mengerjakan sholat,maka basuhlah muka dan tanganmu sampai ke siku dan sapulah kepalamu dan kakimusampai dengan kedua mata kaki dan jika kamu junub maka mandilah dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air atau menyentuh perempuan lalu kamu tidak memperoleh air,maka bertanyamumlah dengan tanah yang baik(bersih) sapulah muka dan tanganmu dengan tanah itu. Allah tidak hendak menyulitkan kamu, tetapi Dia hendak membersihkan kamu dan menyempurnakan nikmatnya bagimu supaya kamu bersyukur”.(QS Al Maidah : 6).

Iradah dalam Al Baqarah 185 adalah berkaitan dengan syariat Allah tentang puasa dimana aturan-aturan yang ditetapkan Allah itu adalah untuk memudahkan manusia dalam melaksanakannya,sehingga iradah ini akan terwujud pada orang yang berpuasa. Sedangkan yang tidak mau berpuasa jelas tidak ada hubungannya dengan iradah ini. Begitu juga Iradah dalam Al Maidah ayat 6 dimana Allah hendak membersihkan manusia dan menyempurnakan nikmatnya bagi manusia supaya manusia bersyukur, iradah ini jelas terkait dengan syariat wudhu dan tanyamum yang Allah tetapkan oleh karenanya iradah ini akan terwujud bagi orang yang bersuci sebelum sholat dengan wudhu dan tanyamum dan ini tidak berlaku bagi orang yang tidak bersuci baik dengan wudhu atau tanyamum. Dan perlu ditekankan bahwa iradah tasyri’iyah ini ditujukan pada semua umat muslim yang melaksanakan syariat Allah SWT tersebut termasuk dalam hal ini Ahlul Bait as.

Iradah dalam Ayat tathhiir adalah iradah takwiniyah dan bukan iradah tasyri’iyah artinya tidak terkait dengan syariat tertentu yang Allah tetapkan, tetapi iradah ini bersifat niscya atau pasti terjadi. Hal ini berdasarkan alasan-alasan berikut:
1. Penggunaan lafal Innama yang bermakna hashr atau pembatasan menunjukkan arti bahwa Allah tidak berkehendak untuk menghilangkan rijsdengan bentuk seperti itu kecuali dari Ahlul Bait, atau dengan kata lain kehendak penyucian ini terbatas hanya pada pribadi yang disebut Ahlul Bait dalam ayat ini.
2. Berdasarkan asbabun nuzulnya ayat ini seperti dalam hadis riwayat Turmudzi di atas tidak ada penjelasan bahwa iradah ini berkaitan dengan syariat tertentu yang Allah tetapkan.
3. Allah memberi penekanan khusus setelah kata kerjaliyudzhiba(menghilangkan) dengan firmannya wa yuthahhirakum tathiira. Dan kata kerja kedua ini wa yuthahhirakum(menyucikanmu) dikuatkan denganmashdar tathiira(sesuci-sucinya)yang mengakhiri ayat tersebut. Penekanan khusus ini merupakan salah satu petunjuk bahwa iradah Allah ini adalah iradah takwiniyah.


Li yudzhiba ‘An kumurrijsa Ahlal bait

Kemudian kalimat selanjutnya adalah li yudzhiba ‘an kumurrijsa ahlal bait . Kalimat tersebut menggunakan kata ‘an bukan min. Dalam bahasa Arab, kata ’an digunakan untuk sesuatu yang belum mengenai, sementara kata min digunakan untuk sesuatu yang telah mengenai. Oleh karena itu, kalimat tersebut memiliki arti untuk menghilangkan rijs dari Ahlul Bait (sebelum rijs tersebut mengenai Ahlul Bait), atau dengan kata lain untuk menghindarkan Ahlul Bait dari rijs. Sehingga jelas sekali, dari kalimat ini terlihat makna kesucian Ahlul Bait dari rijs. Lagipula adalah tidak tepat menisbatkan bahwa sebelumnya mereka Ahlul bait memiliki rijs kemudian baru Allah menyucikannya karena Ahlul Bait yang disucikan dalam ayat ini meliputi Imam Hasan dan Imam Husain yang waktu itu masih kecil dan belum memiliki rijs.


Ar Rijs

Dalam Al Quran terdapat cukup banyak ayat yang menggunakan kata rijs, diantaranya adalah sebagai berikut:
“Sesungguhny,a (meminum) khamar, berjudi, (berkorban untuk) berhala, mengundi nasib dengan panah, adalah perbuatan keji (rijs) termasuk perbuatan setan” (QS Al Maidah: 90).
“Maka jauhilah olehmu berhala-berhala yang najis (rijs) dan jauhilah perkataan-perkataan dusta” (QS Al Hajj: 30).
“Dan adapun orang orang yang di dalam hati mereka ada penyakit, maka dengan surat ini bertambah kekafiran (rijs) mereka, di samping kekafirannya (yang telah ada) dan mereka mati dalam keadaan kafir” (QS At Taubah: 125).
“Maka berpalinglah dari mereka, karena sesungguhnya mereka itu adalah najis (rijs)” (QS At Taubah: 95).
“Dan Allah menimpakan kemurkaan (rijs) kepada orang-orang yang tidak mempergunakan akalnya” (QS Yunus: 100).

Dari semua ayat-ayat ini dapat ditarik kesimpulan bahwa rijs adalah segala hal bisa dalam bentuk keyakinan atau perbuatan yang keji, najis yang tidak diridhai dan menyebabkan kemurkaan Allah SWT.

Asy Syaukani dalam tafsir Fathul Qadir jilid 4 hal 278 menulis,
“… yang dimaksud dengan rijs ialah dosa yang dapat menodai jiwa jiwa yang disebabkan oleh meninggalkan apa-apa yang diperintahkan oleh Allah dan melakukan apa-apa yang dilarang oleh-Nya. Maka maksud dari kata tersebut ialah seluruh hal yang di dalamnya tidak ada keridhaan Allah SWT”.

Kemudian ia melanjutkan,
“Firman `… dan menyucikan kalian… ‘ maksudnya adalah: `Dan menyucikan kalian dari dosa dan karat (akibat bekas dosa) dengan penyucian yang sempurna.’ Dan dalam peminjaman kata rijs untuk arti dosa, serta penyebutan kata thuhr setelahnya, terdapat isyarat adanya keharusan menjauhinya dan kecaman atas pelakunya”.

Lalu ia menyebutkan sebuah riwayat dari Ibnu Abbas sebagaimana yang diriwayatkan oleh Al Hakim, At Turmudzi, Ath Thabarani, Ibnu Mardawaih, dan Al Baihaqi dalam kitab Ad Dalail jilid 4 hal 280, bahwa Nabi saw. bersabda dengan sabda yang panjang, dan pada akhirnya beliau mengatakan “Aku dan Ahlul BaitKu tersucikan dari dosa-dosa”. (kami telah membahas secara khusus hadis ini di bagaian yang lain).

Ibnu Hajar Al Haitami Al Makki dalam kitab Ash Shawaiq hal 144-145 berkata,
“Ayat ini adalah sumber keutamaan Ahlul Bait, karena ia memuat mutiara keutamaan dan perhatian atas mereka. Allah mengawalinya dengan innama yang berfungsi sebagai pengkhususan kehendakNya untuk menghilangkan hanya dari mereka rijs yang berarti dosa dan keraguan terhadap apa yang seharusnya diimani dan menyucikan mereka dari seluruh akhlak dan keadaan tercela.”

Jalaluddin As Suyuthi dalam kitab Al lklil hal 178 menyebutkan bahwa kesalahan adalah rijs, oleh karena itu kesalahan tidak mungkin ada pada Ahlul Bait.

Semua penjelasan diatas menyimpulkan bahwa Ayat tathiir ini memiliki makna bahwa Allah SWT hanya berkehendak untuk menyucikan Ahlul Bait dari semua bentuk keraguan dan perbuatan yang tercela termasuk kesalahan yang dapat menyebabkan dosa dan kehendak ini bersifat takwiniyah atau pasti terjadi. Selain itu penyucian ini tidak berarti bahwa sebelumnya terdapat rijs tetapi penyucian ini sebelum semua rijs itu mengenai Ahlul Bait atau dengan kata lain Ahlul Bait dalam ayat ini adalah pribadi-pribadi yang dijaga dan dihindarkan oleh Allah SWT dari semua bentuk rijs. Jadi tampak jelas sekali bahwa ayat ini telah menjelaskan tentang kedudukan yang mulia dari Ahlul Bait yaitu Rasulullah SAW, Imam Ali as, Sayyidah Fathimah Az Zahra as, Imam Hasan as dan Imam Husain as. Penyucian ini menetapkan bahwa Mereka Ahlul Bait senantiasa menjauhkan diri dari dosa-dosa dan senantiasa berada dalam kebenaran. Oleh karenanya tepat sekali kalau mereka adalah salah satu dari Tsaqalain selain Al Quran yang dijelaskan Rasulullah SAW sebagai tempat berpegang dan berpedoman umat islam agar tidak tersesat.


Kemuliaan Ahlul Bait Dalam Hadis Rasulullah SAW

Rasulullah SAW bersabda. “Kutinggalkan kepadamu dua peninggalan (Ats Tsaqalain), kitab Allah dan Ahlul BaitKu. Sesungguhnya keduanya tak akan berpisah, sampai keduanya kembali kepadaKu di Al Haudh“ (Mustadrak As Shahihain Al Hakim juz III hal 148 Al Hakim menyatakan dalam Al Mustadrak As Shahihain bahwa sanad hadis ini shahih berdasarkan syarat Bukhari dan Muslim).

Hadis-hadis Shahih dari Rasulullah SAW menjelaskan bahwa mereka Ahlul Bait AS adalah pedoman bagi umat Islam selain Al Quranul Karim. Mereka Ahlul Bait senantiasa bersama Al Quran dan senantiasa bersama kebenaran.

Bahwa Rasulullah SAW bersabda “Wahai manusia sesungguhnya Aku meninggalkan untuk kalian apa yang jika kalian berpegang kepadanya niscaya kalian tidak akan sesat ,Kitab Allah dan Itrati Ahlul BaitKu”.(Hadis riwayat Tirmidzi,Ahmad,Thabrani,Thahawi dan dishahihkan oleh Syaikh Nashiruddin Al Albany dalam kitabnya Silsilah Al Hadits Al Shahihah no 1761).

Hadis ini menjelaskan bahawa manusia termasuk sahabat Nabi diharuskan berpegang teguh kepada Al Quran dan Ahlul Bait. Ahlul Bait yang dimaksud dijelaskan sendiri dalam Hadis Sunan Tirmidzi di atas atau Hadis Kisa’ yaitu Sayyidah Fathimah AS, Imam Ali AS, Imam Hasan AS dan Imam Husain AS.

Selain itu ada juga hadis,
Hanash Kanani meriwayatkan “aku melihat Abu Dzar memegang pintu ka’bah (baitullah)dan berkata”wahai manusia jika engkau mengenalku aku adalah yang engkau kenal,jika tidak maka aku adalah Abu Dzar.Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda “Ahlul BaitKu seperti perahu Nabi Nuh, barangsiapa menaikinya mereka akan selamat dan barangsiapa yang tidak mengikutinya maka mereka akan tenggelam”.(Hadis riwayat Hakim dalam Mustadrak Ash Shahihain jilid 2 hal 343 dan Al Hakim menyatakan bahwa hadis ini shahih).

Hadis ini menjelaskan bahwa Ahlul Bait seperti bahtera Nuh dimana yang menaikinya akan selamat dan yang tidak mengikutinya akan tenggelam. Mereka Ahlul Bait Rasulullah SAW adalah pemberi petunjuk keselamatan dari perpecahan.

Ibnu Abbas berkata bahwa Rasulullah SAW bersabda”Bintang-bintang adalah petunjuk keselamatan penghuni bumi dari bahaya tenggelam di tengah lautan.Adapun Ahlul BaitKu adalah petunjuk keselamatan bagi umatKu dari perpecahan.Maka apabila ada kabilah arab yang berlawanan jalan dengan Mereka niscaya akan berpecah belah dan menjadi partai iblis”.
(Hadis riwayat Al Hakim dalam Mustadrak Ash Shahihain jilid 3 hal 149, Al Hakim menyatakan bahwa hadis ini shahih sesuai persyaratan Bukhari Muslim).

Begitu besarnya kemuliaan Ahlul Bait Rasulullah SAW ini membuat mereka jelas tidak bisa dibandingkan dengan sahabat-sahabat Nabi ra. Tidak benar jika dikatakan bahwa Ahlul Bait sama halnya sahabat-sahabat Nabi ra sama-sama memiliki keutamaan yang besar karena jelas sekali berdasarkan dalil shahih di atas bahwa Ahlul Bait kedudukannya lebih tinggi karena Mereka adalah tempat rujukan bagi para sahabat Nabi setelah Rasulullah SAW meninggal. Jadi tidak tepat kalau dikatakan Ahlul Bait juga bisa salah, atau sahabat Nabi bisa mengajari Ahlul Bait atau Menyalahkan Ahlul Bait. Sekali lagi, Al Quran dan Hadis di atas sangat jelas menunjukkan bahwa mereka Ahlul Bait akan selalu bersama kebenaran oleh karenanya Rasulullah SAW memerintahkan umatnya(termasuk sahabat-sahabat Beliau SAW) untuk berpegang teguh dengan Mereka Ahlul Bait.


Benarkah Ajaran Syiah itu Sesat?


Untuk menjelaskan masalah ini kiranya beberapa poin di bawah ini perlu mendapat perhatian:

1. Apabila yang Anda maksud dengan “Syiah” adalah kesalahan yang dilakukan oleh sebagian para pemeluk Syiah, penyandaran pelbagai kesalahan ini terhadap mazhab Syiah bukan merupakan sebuah tindakan yang fair. Karena sebagaimana yang disebutkan dalam sebuah syair:

Islam pada dasarnya tidak memiliki cela,

Setiap cela sesungguhnya berasal dari penganutnya.

2. Apa yang menjadi kriteria dan bahan perbandingan Anda? Dengan apa Anda membandingkan Syiah sehingga Anda memahaminya bahwa ia telah mengalami kesesatan?


Dalam masalah ini, dudukkan Al-Qur’an dan Sunnah – qathi’ al-shudur – kemduian bandingkan mazhab-mazhab Islam dengan keduanya? Sehingga Anda dapat mengambil sebuah kesimpulan bahwa setiap mazhab yang sejalan dengan al-Qur’an dan Sunnah adalah mazhab yang benar dan selainnya mazhab yang batil

Apabila Anda sandingkan dan bandingkan Syiah dengan al-Qur’an, tolong Anda sebutkan sisi akidah, hukum-hukum fikih, atau aturan-aturan moral Syiah yang tidak sejalan dengan al-Qur’an? Mengapa Anda pandang bahwa mazhab Syiah merupakan mazhab yang salah dan keliru yang sebenarnya semata-mata mengikuti jalan, akidah dan hukum-hukum Ahlulbait dengan lisan, hati dan perbuatannya?

(Syiahali/Sumber-Lain/ABNS)
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: