Pesan Rahbar

Home » » Jawapan fitnah khutbah Jumaat JAKIM, Pernahkah Ahlusunnah menghalalkan liwat?

Jawapan fitnah khutbah Jumaat JAKIM, Pernahkah Ahlusunnah menghalalkan liwat?

Written By Unknown on Friday 8 May 2015 | 05:56:00

Dalam khutbah Jumaat 29/10/2013 Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) cuba menimbulkan fitnah bahawa Syiah mengharuskan liwat. Sebagai jawapan balas, kami dedahkan bukti bahawa terdapat individu dikalangan Sunni yang melakukan perbuatan terkutuk itu. Apakah JAKIM ingin kita saling membuka aib masing-masing sedangkan musuh kita bersorak? Harapan kami daripada pihak JAKIM ialah segera memohon maaf secara terbuka dan berhenti memfitnah mazhab Syiah Imamiyah sebelum jawapan balas begini muncul satu persatu.

Ijma’ ulama tentang pengharaman liwat:
Tidak seorangpun tokoh-tokoh besar empat mazhab Ahlusunnah yang mengizinkan amalan ini kerana mereka menganggap perbuatan tersebut bercanggah dengan nas al-Qur’an.


Mazhab Hanafi tidak menjatuhkan hukuman had ke atas perbuatan ini, namun pelakunya dikenakan ta’zir

Di kalangan para ulama mazhab Ḥanafi, ada pendapat tidak perlu menjatuhkan hukuman had ke atas individu yang melakukan perbuatan ini, malah menurut hakim mereka pelakunya hendaklah dikenakan hukuman ta’zir:

مَطْلَبٌ فِي حُكْمِ اللِّوَاطَةُ... فَعِنْدَ أَبِي حَنِيفَةَ يُعَزَّرُ بِأَمْثَالِ هَذِهِ الْأُمُورِ.
حاشية رد المختار ابن عابدين الحنفي ج 4 ص 27، دار الفكر-بيروت، الطبعة: الثانية، 1412هـ - 1992م

Mengenai hukum liwat… menurut Abu Hanifah hukumnya ta’zir

Ḥashiyah Rad al-Mukhtār Ibnu ʽĀbidīn Al-Ḥanafī, jilid 4 muka surat 27;



Berikut adalah beberapa contoh mengenai hukuman ta’zir yang diputuskan oleh ulama mazhab Imam Abu Hanifah terhadap pelaku liwat:

حكم اللواطة بالرجال : واما اللواط بالرجال فانه ليس في التحريم كالجماع ولا يحرم شيئا
وحده كحد الزنا في قول النخعي وابي يوسف ومحمد وابي عبد الله وفي قول ابي حنيفة ليس فيه حد وفيه التعزير
فتاوى السغدي ج1/ص269

Hukum liwat bagi lelaki: Liwat bagi lelaki, tidaklah haram sebagaimana ijma’, tidaklah menyebabkan haram seseorang terhadap yang lain, dan had baginya seperti zina adalah menurut pandangan al-Nakha’i, Abu Yusuf, Muhammad dan Abu Abdillah.


- Fatawa al-Saghdi, jilid 1 muka surat 269.

Beberapa ulama Syafi’i yang tidak menganggap hukuman liwat adalah had, sebaliknya ta’zir yang dikenakan:
Dalam perkara ini Ibnu Sahl Abi Wardi yang merupakan ulama tersohor mazhab Syafi’i menukilkan seperti berikut:

التلوط بالغلام المملوك : ذكر القاضي الحسين في التعليقة أنه حكي عن الشيخ ابن سهل وهو الأبيوردي كما هو مصرح به في بعض نسخ التعليقة وصرح به ابن الرفعة في الكفاية أن الحد لا يلزم من يلوط بغلام مملوك له بخلاف مملوك الغير ؛ قال القاضي وربما قاسه على وطء أمته المجوسية أوأخته من الرضاع وفيه قولان انتهى .
وهذا الوجه محكي في البحر والذخائر وغيرهما من كتب الأصحاب لكن غير مضاف إلى قائل معين وعلله صاحب البحر بأن ملكه فيه يصير شبهة في سقوط الحد ؛ والذي جزم به الرافعي تبعا لأكثر الأصحاب أنه لا فرق بين مملوكه وغيره ، نعم في اللواط من أصله قول أن موجبه التعزيز . قال الرافعي : إنه مخرج من القول بنظيره في إتيان البهيمة ، قال : ومنهم من لم يثبته - طبقات الشافعية الكبرى ج4 ص45

Qadhi Husain dalam komennya menyebut bahawa Syeikh Ibnu Sahal Abi Wardi menyatakan sekiranya seseorang itu meliwat hamba sahayanya, namun sekiranya hamba sahaya ini kepunyaan orang lain, maka dia akan dikenakan hukuman had. Al-Qadhi berkata, kemungkinan kata-kata ini berasal dari qiyās bersetubuh dengan hamba Majusi atau saudara susu perempuan. Ini disebabkan terdapat dua pendapat yang diterima (salah satunya hukuman had, dan pendapat lain ialah ta’zīr).

Kemungkinan ianya menceritakan perkara ini yang dinukil dari kitab Al-Baḥr, Dzakhā’ir dan kitab-kitab mazhab Syafiʽi yang lain lagi. Tetapi tidak dapat dipastikan siapakah orang yang berkata demikian, dan sebab-sebab. Pengarang kitab al-Baḥr menganggap fatwa ini disebabkan faktor tersebut yang mana kepemilikan (hamba) menimbulkan syubhat dan hukuman had digugurkannya. Namun apa yang diyakini oleh Rafiʽī dan kebanyakan golongan Syafiʽi ialah tidak ada perbezaan antara hamba dan orang lain. Memang benar prinsip dalam perkara liwat ialah menyebabkan taʽzir. Al-Rāfiʽī berkata: Amalan ini seperti menyetubuhi haiwan, sebahagiannya belum dapat disabitkan (tidak dikenakan hukuman had).

- Ṭabaqāt Al-Shāfiʽiyyah al-Kubrā, jilid 4 muka surat 45;



Dalam beberapa perkara, sebahagian ulama mazhab Hanbali menjatuhkan hukuman taʽzir, bukan had

Anak murid terkenal Ibnu Taimiyah, Ibnu Qayyim al-Jawziyyah yang merupakan salah seorang pemimpin pemikiran akidah golongan Salafi dan tokoh mazhab Hanbali berkata:

وقال ابن عقيل في فصوله فإن كان الوطء في الدبر في حق اجنبية وجب الحد الذى أوجبناه في اللوط وعلى هذا فحده القتل بكل حال وإن كان في مملوكه فذهب بعض اصحابنا أنه يعتق عليه وأجراه مجرى المثلة الظاهرة وهو قول بعض السلف
بدائع الفوائد ج4 ص908

Ibnu ʽAqīl di dalam kitab Fushūlnya berkata: Sekiranya liwat pada dubur perempuan ajnabi, diwajibkan hukuman had sebagaimana yang diwajibkan ke atas kita, iaitu hukuman bunuh. Tetapi sekiranya meliwat hamba sahayanya, maka beberapa ulama kita memberikan fatwa bahawa hamba sahayanya itu dimerdekakan (tidak dijatuhi hukuman), dan perbuatan ini dikira seperti hukuman memotong anggota tubuh hamba, inilah pandangan sebahagian ulama Salaf.


Apakah pandangan ulama Ahli Sunnah Wal Jamaʽah tentang taʽzir?

Taʽzir ialah hukuman yang dijatuhkan oleh seseorang hakim, iaitu sekiranya ia mahu cukuplah hanya melepaskan kemarahan dan memberikan keampunan, samada sepuluh sehingga 70 sebatan sebagaimana yang disebut Zailaʽī al-Ḥanafī mengenai perkara ini:

فصل في التعزير ... واجتمعت الأمة على وجوبه في كبيرة لا توجب الحد أو جناية لا توجب الحد ثمّ هو قد يكون بالحبس وقديكون بالصفع وبتعريك الآذان وقد يكون بالكلام العنيف أو بالضرب وقد يكون بنظر القاضي إليه بوجه عبوس وليس فيه شيء مقدر وإنما هو مفوض إلى رأي الإمام على ما تقتضي جنايتهم ... وكذا ينظر في أحوالهم فإن من الناس من ينزجر باليسير ومنهم من لا ينزجر إلا بالكثير وذكر في النهاية التعزير على مراتب تعزير أشراف الأشراف وهم العلماء والعلوية بالإعلام وهو أن يقول له القاضي بلغني أنك تفعل كذا وتعزير الأشراف وهم الأمراء والدهاقين بالإعلام والجر إلى باب القاضي والخصومة في ذلك وتعزير الأوساط وهم السوقية بالإعلام والجر والحبس وتعزير الأخسة بهذا كله والضرب
تبيين الحقائق ج3 ص207

Fasal menyatakan tentang Taʽzir… Umat sepakat hukuman tersebut wajib dikenakan bagi hukuman dosa besar yang mana ia tidak menyebabkan hukuman had, atau jenayah yang dikenakan hukuman had. Ta’zir boleh jadi pemenjaraan, atau ditampar belakangnya dengan telapak tangan secara perlahan dan menyakiti telinganya, kadangkala juga diherdik atau dipukul, kadang-kadang pula hakim merenungnya dengan garang. Tidak ada ukuran hadnya, ia terserah pada pandangan hakim ke atas perbicaraan terhadap jenayah mereka… Hakim akan melihat pada keadaan para penjenayah, kerana ada sebahagian insan dapat menjadi baik dengan sedikit peringatan, manakala sebahagian yang lain pula tidak akan beradab melainkan dengan peringatan keras. Kesimpulannya taʽzir menurut peringkat keadaan orangnya. Taʽzir yang paling besar untuk pembesar yang terdiri daripada golongan ulama dan sādāt, dengan cara memberi peringatan, iaitu qadhi berkata kepada pesalah: Telah sampai ke pengetahuanku bahawa engkau melakukan perbuatan itu. Taʽzir untuk pembesar iaitu para pemimpin dan ketua kampung dengan memberi peringatan dan membawanya ke rumah qadhi dan mahkamah. Taʽzir untuk orang pertengahan iaitu para peniaga dengan memberi peringatan, membawa pesalah ke mahkamah dan memenjarakannya. Taʽzir untuk orang biasa ialah sama seperti semua hukuman sebelum ini beserta sebatan.




Paling banyak sepuluh sebatan!

Ahli Sunnah Wal Jamaah juga mempunyai hadis dari kitab muktabar mereka iaitu paling banyak bagi hukuman taʽzir ialah sepuluh sebatan. Al-Bukhāri di dalam kitab Saḥīḥnya, bab al-Muḥāribīn berkata:

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ حَدَّثَنَا اللَّيْثُ حَدَّثَنِى يَزِيدُ بْنُ أَبِى حَبِيبٍ عَنْ بُكَيْرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِى بُرْدَةَ - رضى الله عنه - قَالَ كَانَ النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - يَقُولُ « لاَ يُجْلَدُ فَوْقَ عَشْرِ جَلَدَاتٍ إِلاَّ فِى حَدٍّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ- صحيح البخاري، ج 22، ص 404 ح 6848

Sesungguhnya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Seseorang tidak boleh didera lebih dari sepuluh kali deraan, kecuali di dalam salah satu hukum hudud."

حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَلِىٍّ حَدَّثَنَا فُضَيْلُ بْنُ سُلَيْمَانَ حَدَّثَنَا مُسْلِمُ بْنُ أَبِى مَرْيَمَ حَدَّثَنِى عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ جَابِرٍ عَمَّنْ سَمِعَ النَّبِىَّ - صلى الله عليه وسلم - قَالَ « لاَ عُقُوبَةَ فَوْقَ عَشْرِ ضَرَبَاتٍ إِلاَّ فِى حَدٍّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ- صحيح البخاري، ج 22، ص 405 ح 6849

Sesungguhnya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Seseorang tidak boleh didera lebih dari sepuluh kali deraan, kecuali di dalam salah satu hukum hudud."

حَدَّثَنَا يَحْيَى بْنُ سُلَيْمَانَ حَدَّثَنِى ابْنُ وَهْبٍ أَخْبَرَنِى عَمْرٌو أَنَّ بُكَيْرًا حَدَّثَهُ قَالَ بَيْنَمَا أَنَا جَالِسٌ عِنْدَ سُلَيْمَانَ بْنِ يَسَارٍ إِذْ جَاءَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ جَابِرٍ فَحَدَّثَ سُلَيْمَانَ بْنَ يَسَارٍ ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيْنَا سُلَيْمَانُ بْنُ يَسَارٍ فَقَالَ حَدَّثَنِى عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ جَابِرٍ أَنَّ أَبَاهُ حَدَّثَهُ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا بُرْدَةَ الأَنْصَارِىَّ قَالَ سَمِعْتُ النَّبِىَّ - صلى الله عليه وسلم - يَقُولُ « لاَ تَجْلِدُوا فَوْقَ عَشْرَةِ أَسْوَاطٍ إِلاَّ فِى حَدٍّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ - صحيح البخاري، ج 22، ص 406 ح 6850

Sesungguhnya Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Janganlah kamu mendera lebih dari sepuluh kali deraan, kecuali di dalam salah satu hukum hudud."

Muslim Nishābūrī turut meriwayatkan hadis yang hampir sama di dalam kitab Ṣaḥīḥnya, pada bab Qadr Aswāṭ al-Taʽdzīr, malangnya keremehan hukuman liwat menyebabkan beberapa orang yang berpenampilan ulama dan khalifah yang hidup setelah beliau telah melakukan perkara ini atau menganggap perbuatan tersebut dibenarkan!

Ulama Ahli Sunnah Wal Jamaʽah yang dituduh melakukan perbuatan ini

Yaḥyā bin Aktham (يحيى بن أكثم)

Beliau merupakan salah seorang musuh para Imam Ahlul Bait dan terkenal dengan kisah debatnya dengan Imām Jawād (a.s). Menurut cendiakawan Islam Sunni, beliau merupakan salah seorang imām dan ulama yang tinggi martabatnya. Ibnu Kathīr berkata tentangnya:

كان يحيى بن أكثم من أئمة السنة وعلماء الناس ومن المعظمين للفقه والحديث
البداية والنهاية ج 14 ص 350

Yaḥyā bin Aktham merupakan salah seorang imām Ahli Sunnah Wal Jamaah, dan salah seorang ulama bagi manusia, daripada tokoh besar fikah dan hadis. - Albidāyah Wal Niḥāyah, jilid 14 muka surat 350;



Beliau merupakan salah seorang qadhi Ahli Sunnah dan ulama terkenal. Kedua-dua golongan Syiah dan Sunni telah menukilkan banyak perkara daripada beliau, namun tulisan ini akan memberikan fokus terhadap kata-kata ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah terhadap personalitinya:
Thaʽālibī: Yaḥyā bin Aktham dan Bani Al-ʽAbbās peliwat terulung bangasa Arab

Salah seorang ulama terkenal Ahlusunnah bernama Thaʽalibī, meninggal dunia pada tahun 420 Hijrah telah menulis perihal Yaḥyā bin Aktham sebagai individu paling terkenal dengan amalan liwat. Menurutnya:

لواط يحيى ابن أكثم
أصله من مرو؛ واتصل بالمأمون أيام مقامه بها، فاختص به، واستولى على قلبه، وصحبه إلى بغداد، وأحله محل الأقارب أو أقرب.
وكان متقدماً في الفقه، وأدب القضاء، حسن العشرة، عذب اللسان، وافر الحظ من الجد والهزل.
ولاه المأمون قضاء القضاة، وأمر بألا يحجب عنه ليلاً ولا نهاراً؛ وأفضى إليه بأسراره، وشاوره في مهماته.
وكان يحيى ألوط من ثفر، ومن قوم لوطٍ؛ وكان إذا رأى غلاماً يستشرطه، وقعت عليه الرعدة، وسال لعابه، وبرق بصره.
وكان لا يستخدم في داره إلا المرد الملاح، ويقول قد أكرم الله تعالى أهل جنته بأن أطاف عليهم الغلمان في حال رضاه عنهم، لفضلهم على الجواري؛ فما بالي لا أطلب هذه الزلفى والكرامة في دار الدنيا معهم!.
ويقال: إنه هو الذي زين للمأمون اللواط، وحبب إليه الولدان، وغرس في قلبه فضائلهم ومحاسنهم وخصائصهم؛ وقال: إنهم بالليل عرائس، وبالنهار فوارس؛ وهم للفراش والهراش، وللسفر والحضر؛ فصدر المأمون عن رأيه، وجرى في طريقه؛ واقتدى به المعتصم، حتى استهتر بهم، وملك ثمانية آلاف منهم.
وما كان بنو العباس يحومون حولهم
ثمار القلوب في المضاف والمنسوب ج1 156 ش 221

Liwat Yaḥyā ibn Aktham: Dia berasal dari Marwa, mempunyai hubungan dengan makmun ketika dia mempunyai kedudukan, berjaya menguasai hatinya, dan menemaninya ke Baghdad, merupakan individu khas yang paling dekat dengan makmun. Beliau terkedepan dalam bidang fikah dan Adab al-Qadā’, mempunyai interaksi dan penerangan yang baik, pakar dalam berjenaka dan berbicara serius. Makmun mengangkatnya sebagai qadhi al-Qudhāt. Beliau memerintahkan supaya Yaḥyā tidak dihalang untuk bertemu dengannya samada malam atau siang. Makmun mendedahkan rahsia kepadanya dan bermesyuarat dengannya tentang apa sahaja. Yaḥyā adalah peliwat lebih besar dari thafar dan kaum nabi Lut. Sekiranya melihat anak lelaki yang membuatkannya kekaguman, dirinya bergelora, air liurnya mengalir dan matanya berkedip. Dia tidak mengambil pekerja di rumahnya melainkan lelaki muda (belum tumbuh janggut) yang menyenangkannya. Katanya: Allah (s.w.t) memuliakan ahli syurga kerana mengelilingkan mereka dengan anak lelaki sedangkan Dia meredai mereka, kerana mereka merupakan hamba-hamba yang terbaik. Kenapa tidak aku terlintas untuk meminta kenikmatan dan kemuliaan ini di dunia bersama mereka!

Dikatakan bahawa: Dialah yang mendorong makmun untuk melakukan liwat, dan menyebabkannya suka pada anak lelaki, menyemai dalam hatinya tentang keelokan, kelebihan dan ciri-ciri istimewa mereka. Dia berkata: Kerja mereka di malam hari adalah pengantin perempuan, dan disiang hari adalah penunggang, mereka bekerja samada di rumah, perburuan, perjalanan atau di kota. Kerana itu Makmun menerima pandangannya dan menuruti jalannya. Muktasim mengikuti jejaknya sehingga terkenalkah tempat perhimpunan para anak lelaki yang berjumlah lapan ribu. Bani Abbas pun tidak memperdulikan mereka.

- Thimār al-qulūb Fī al-Muḍāf wa Al-Mansūb;



Makmun dan perbuatan Yaḥyā

ويحكى أن المأمون نظر يوما إلى يحيى فى مجلسه وهو يحد النظر إلى ابن أخيه الواثق وهو إذ ذاك أمرد تأكله العين فتبسم إليه وقال يا أبا محمد حوالينا ولا علينا فقال يا أمير المؤمنين إن الكلب لا يأكل النار
ثمار القلوب في المضاف والمنسوب ج1 156 ش 221

Diceritakan bahawa pada suatu hari dalam satu majlis, Makmun melihat pada Yahya sedangkan Yahya memerhatikan anak saudaranya bernama al-Wāthiq yang masih muda, tidak berjanggut dan mata mempersonakan. Maka dia tersenyum padanya dan berkata: Wahai Aba Muhammad, janganlah cuba berurusan dengan kami dan pergilah kepada yang lain. Jawabnya: Wahai Amirul Mukminin, sesungguhnya anjing tidak makan api (aku tidak mampu berurusan denganmu)

- Thimār al-qulūb Fī al-Muḍāf wa Al-Mansūb, jilid 1

Pengakuan Yahya tentang amalannya:
Ketika berkhalwat bersama Makmun, Yahya memuji amalan kejinya untuk Makmun dan menukilkan perbuatan terkutuk itu. Silakan rujuk sendiri dalam kitab Thimār al-Qulūb, pada halaman yang sama kerana matannya tidak dapat disebutkan di sini.

Sindiran Yahya kepada cucu Abu Hanifah

وسمعه إسماعيل بن حماد بن أبى حنيفة يوما يغض من جده فقال له ما هذا جزاءه منك قال حين فعل ماذا حين أباح المسكر ودرأ الحد عن اللوطى
ثمار القلوب في المضاف والمنسوب ج1 156 ش 221

Pada suatu hari, cucu Abu Hanifah mendengar bahawa Yahya berkata keburukan datuknya, kemudian cucu Abu Hanifah berkata: Apakah ini balasan engkau (kepada datukku)? Jawabnya: Malah dia menghalalkan mabuk dan mencegah hukuman hudud terhadap perbuatan liwat.

- Thimār al-qulūb Fī al-Muḍāf wa Al-Mansūb, jilid 1

Sindiran dan kenyataan para penyair tentang Yahya bin Aktham

Kemasyhuran perbuatan liwat Yahya, mendorong para penyair menuduhnya dengan amalan itu secara terang-terangan dalam bentuk rangkai kata syair.

Abu Sakhrakh al-Riyashi mendendangkan Syair ini manakala Ahmad bin Abu Naʽim membacanya di hadapan Makmun.

حاكمنا يرتشي وقاضينا يلوط والرأس شرّ ما رأس‏
تاريخ بغداد ج14/ص196

Hakim mengambil harta kami tanpa hak dan qadhi kami meliwat, oleh itu kepala kejahatan ialah ketuanya. - Tārīkh Baghdād, jilid 14 muka surat 196

Begitu rangkai kata yang dinisbahkan kepada Yahya seperti berikut:

قاض يرى الحد في الزنا ولا يرى على من يلوط بأس
تاريخ بغداد ج14 ص196 - تاريخ مدينة دمشق ج64 ص81 و 82- المنتظم ج11 ص319 - شذرات الذهب ج2 ص41 - محاضرات الأدباء ج1 ص249

Qadi melihat hukum had pada zina, dan tidak apa-apa pada orang yang meliwat.

- Tārīkh Baghdād, jilid 14 muka surat 196, Tārīkh Madīnah Dimashq, jilid 64 muka surat 81-82, Al-Muntaẓam, jilid 11 muka surat 319, Shadzarāt al-Dzahāb, jilid 2 muka surat 41, Muḥādharāt Al-Udabā, jilid 1 muka surat 249.

Begitu juga dalam rujukan berikut:
Muḥādhrāt Al-Udabā, jilid 1 muka surat 249; Thimār al-qulūb Fī al-Muḍāf wa Al-Mansūb, jilid 1, muka surat 156.

Ucapan Yahya apabila melihat pemuda yang mempersonakannya
Dzahabī dan beberapa tokoh Sunni yang lain menukilkan perbuatan Yahya bin Aktham dengan menyatakan:

مضيت أنا وداود الاصبهاني إلى يحيى بن أكثم ، ومعنا عشرة مسائل ، فأجاب في خمسة منها أحسن جواب . ودخل غلام مليح ، فلما رآه اضطرب ، فلم يقدر يجئ ولا يذهب في مسألة . فقال داود : قم ، اختلط الرجل.
سير أعلام النبلاء ج12 ص10- تهذيب التهذيب ج11 ص160 - تهذيب الكمال ج31 ص211 - تاريخ مدينة دمشق ج64 ص83

Aku dan Da’ūd Iṣfahānī pergi kepada Yahya bin Aktham, pada kami ada sepuluh persoalan. Dia menjawab dengan baik lima pertanyaan. Ketika itu seorang anak lelaki yang mempersonakannya masuk dan Yahya rasa bergelora apabila melihatnya. Yahya tidak lagi mampu menjawab pertanyaan. Da’ūd pun berkata: Bangunlah, dia sudah bingung!.

- Siyar Aʽlam Al-Nubala, jilid 12 muka surat 10; Tahdzīb Al-Tahdzīb jilid 11 muka surat 160; Tahdzīb al-Kamāl, jilid 31 muka surat 211; Tārīkh Madīnah Dimashq, jiilid 64, muka surat 83.



Abdullah bin Mubarak:

لما استولى الناصر على طبرستان فوض إلى عبد الله بن المبارك القضاء وكان يرمى بالابنة فقال يا أمير المؤمنين أنا أحتاج إلى رجال أجلاد يعينونني فقال قد بلغني ذلك
محاضرات الأدباء ج1ص249

Tatkala menguasai Tabristan, Al-Nāṣir menyerahkan kuasa kehakiman kepada Abdullah bin Al-Mubarak. Beliau dituduh mengalami penyakit pruritus. Abdullah berkata: Wahai Amirul Mukminin, aku perlukan seorang lelaki ‘Jalud’ (bertenaga) untuk membantuku. Nāsir menjawab: Telah sampai ke pengetahuanku mengenai perkara itu! - Muḥādarāt al-Udaba

Khaṭīb Baghdādī

روى الذهبي عن مكي بن عبد السلام الرميلي قال : كان سبب خروج الخطيب من دمشق إلى صور ، أنّه كان يختلف إليه صبيّ مليح ، فتكلّم الناس في ذلك.
سير أعلام النبلاء: 281/18.

Dzahabī meriwayatkan daripada Makki bin ʽAbd Al-Salām Al-Rumaylī yang berkata: Sebab keluarnya Al-Khāṭīb dari Damsyik ialah kanak-kanak comel keluar masuk ke rumahnya, dan manusia berbicara tentang perkara itu.

- Siyar Aʽlam Al-Nubalā’

Ibnu Al-Anmāṭī (ابن الانماطى)
Dzahabī berkata tentangnya:

الحافظ البارع مفيد الشام ... وقال عمر بن الحاجب: كان إماماً ثقة حافظاً مبرزاً فصيحاً سألت عنه الحافظ الضياء فقال : حافظ ثقة مفيد إلا أنه
كثير الدعابة مع المُرْد.
تذكرة الحفاظ: ج 4 ص 1404 ، سير أعلام النبلاء: ج 22 ص 174

Al-Ḥāfiz, seorang yang mahir, memberi pengajaran kepada penduduk Shām…
Umar bin Al-Ḥajib berkata: Beliau adalah seorang Imām, thiqah, ḥāfiz, terpelajar, fasīḥ, aku bertanya pada Ḥafiz Al-Ḍiyā tentangnya, jawab beliau: Dia seorang Ḥāfiz, thiqah, sarat dengan faedah, melainkan dia seorang yang banyak berfoya-foya dengan budak lelaki.

- Tadzkirah Al-Huffāz jilid 4 muka surat 1404; Siyar Aʽlam Al-Nubalā, jilid 22 muka surat 174.



Abdul Rahman Al-Dimasyqiyyah

Merupakan salah seorang pendebat anti Syiah yang termasyhur. Pernah disingkirkan dari institut pengajian Azhar Lubnan akibat melakukan homoseks.

Pegawai KDN dedah penghalalan liwat di kalangan Wahabi Malaysia.

Ustaz Zamihan berkata: “Wahabi memang suka meliwat.. perbuatan liwat di kalangan ustaz-ustaz di ma’had tahfiz, lebih 1500 pelajar madrasah tahfiz diliwat oleh mereka”


Penyelidikan ke atas ulama agama di Pakistan yang mencabul lebih 500 kanak-kanak.

Salah seorang imam mazhab Shafi'i di zaman ini
Dalam kitab Fatāwā Muʽāṣirah, karangan Dr. Wahba Al-Zuhailī menyatakan jawapan kepada pertanyaan salah seorang guru fikah Shafiʽī, imam jemaah, khatib Jumaat, ustaz tajwīd dan sīrah iaitu:




“Aku banyak menuntut ilmu agama di negara-negara Arab selama 5 tahun, ketika aku sampai ke Kanada, aku diminta berkhutbah Jumaat di beberapa pusat Islam dan banyak masjid, selain menjalankan kegiatan khutbah dan imam jemaah, aku mengajar fikah mazhab Shafiʽī, tajwīd dan sīrah. Masalahnya ialah aku menderita sakit, aku berharap daripada Allah (s.w.t) agar menjagaku daripadanya dan mengampuniku akibat melakukan dosa itu, aku cuba sedaya upaya untuk berlepas daripadanya, iaitu perbuatan kaum nabi Lut!”

Pemerintah Ahli Sunnah yang dituduh dengan perbuatan ini:
Walid bin Abdul Malik Umawi:
Ketika saudara lelakinya melihat jenazah Walid, beliau berkata:

فقال أخوه بعدا له : أشهد أنك كنت شروبا للخمر ماجنا فاسقا ولقد أرادني على نفسي هذا الفاسق وأنا أخوه ، لم يأنف من ذلك .
البداية و النهاية ج 10 ، ص 13 ، باب باب قتل يزيد بن الوليد الناقص للوليد بن يزيد ؛

Saudaranya berkata kepadanya: Aku bersaksi bahawa engkau terlalu banyak minum arak, jalang, fasik, dia pernah berhasrat melakukan perbuatan terkutuk denganku sedangkan aku ini saudara lelakinya, dia tidak pernah rasa buruk dengan perbuatan itu.

- Al-Bidāyah Wa Al-Nihāyah, jilid 1 muka surat 13;



ولقد راودني عن نفسي
فوات الوفيات ـ محمد بن شاکر الکُتبي ـ ج 2 ، ‌ص 590 ، حرف الواو ترجمة الوليد بن يزيد ، رقم 566 ،

Di dalam kitab Fawāt al-Wafayāt menceritakan saudara lelakinya berkata:
“Sesungguhnya dia cuba menggodaku”
- Fawāt al-Wafayāt, Muḥammad bin Shākir al-Kutabī, jilid 2 muka surat 590.


Makmun dan keluarga Bani Abbasiyah

Perkara ini sudah banyak disebut dalam bahagian Yaḥyā bin Aktham
Abu Al-Jaysh, gabenor Damsyik dan Mesir:
Dia merupakan gabenor Damsyik dan Mesir. Setelah itu tiba zaman pemerintahan Ahmad bin Ṭūlūn dan orang ramai memberikan bai’at kepadanya. Dzahabī berkata:

كان جواداً ممدحاً شجاعاً مبذراً
تاريخ الإسلام ج21/ص171

Beliau seorang yang pemurah, terpuji, berani, berfoya-foya
- Tarikh Al-Islam Li Al-Dzahabī, jilid 21 muka surat 171.

Sambil menggelar dia sebagai Abu Al-Jaysh, Dzahabi memetik kata-kata Ibnu ʽAsākir yang berkata:

قال كان أبو الجيش كثير اللواط بالخدم معجبا به مجترئا على اللّه عز وجل في ذلك وبلغ من أمره في اللواط بهم أنه دخل مع خدم له الحمام فأراد من واحد منهم الفاحشة فامتنع الخادم واستحيا من الخدم الذين معه في الحمام فأمر أبو الجيش أن يدخل في دبره يد كرنيب غليظ مدور ففعل ذلك به فما زال الخادم يضطرب ويصيح في الحمام حتي مات.
تاريخ مدينة دمشق ج17/ص48 - تاريخ الإسلام ج21/ص173 - الوافي بالوفيات ج13/ص261

Abū Al-Jaysh banyak meliwat khadam lelaki yang mempersonakannya, dia berani terhadap Allah dalam melakukannya. Pengliwatannya sampai ke peringkat suatu hari dia masuk ke kamar mandi bersama khadam-khadamnya dan ingin melakukan kekejian bersama salah seorang daripada mereka. Khadam itu pun menolak dan dia rasa malu terhadap khadam-khadam yang lain di dalam kamar mandi. Maka Abu Al-Jaysh pun memerintahkan tangkai senduk tebal dimasukkan ke dalam duburnya,

Khadam melakukan perkara tersebut dan belum sempat selesai, Abu Al-Jaysh menjerit keras sehingga mati di dalam kamar mandi.

- Tārikh Madinah Dimashq, jilid 7 muka surat 48; Tārikh Al-Islām, jilid 21, muka surat 173; Al-Wāfī Bil Wafayāt, jilid 13 muka surat 261.

Akhir sekali kami menegaskan bahawa kebanyakan para ulama Ahlusunnah menentang amalan keji ini dengan ancaman hukuman had. Meskipun begitu ada segelintir pihak yang tidak mengambil pengajaran dengan apa yang menimpa kaum Nabi Lut (a.s) sebagaimana firman Allah:

Dan (ingatkanlah peristiwa) Nabi Lut tatkata ia berkata kepada kaumnya: "Sesungguhnya kamu melakukan perbuatan yang keji, yang tidak pernah dilakukan oleh seorangpun dari penduduk alam ini sebelum kamu. - Al-Ankabut ayat 28

"Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki, bukan perempuan, kerana memuaskan nafsu syahwat kamu. bahkan kamu kaum yang jahil". - Surah al-Naml ayat 55

(Mahdawiyyat/ABNS)
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: