Pesan Rahbar

Home » , , » Teori - Teori Tentang Dajjal

Teori - Teori Tentang Dajjal

Written By Unknown on Wednesday 24 December 2014 | 22:09:00


Teori 1 : Dajjal adalah suatu bentuk Ideologi.

47 responses to “Teori 1 : Dajjal adalah suatu bentuk Ideologi”

  1. pada pendapat saya, pada zaman Rasulullah Saw al-masih dajjal masih lagi terikat sehinggalah tercetusnya Perang Salib. Knight of Templar setelah menjumpai harta yang tidak bernilai harganya di Jurusalem yang bertanggungjawab meneruskan agenda al-masih dajjal dan bergabung dengan keluarga Rotschild. Kemudian menyerap masuk ke dalam gerakan mason lalu tercetusnya gerakan Freemasonary. Seterusnya meneruskan agenda mereka ke Amerika Syarikat setelah berjaya mencetuskan Revolusi France, di Perancis, revolusi di England, dan revolusi di Russia.

  2. gustsrysyahidan
    Al Masih Ad Dajjal
    menurut saya
    “Dajjal” arti leksikon adalah “menutupi”.
    “Al Masih” adalah “yang terpilih”.
    Al Masih adalah gelar untuk Isa Bin Maryam (Isa Al Masih) gelar tersebut bukan untuk dua orang, tiga orang atau lebih melainkan untuk satu orang saja yaitu Isa bin Maryam.

    Maka “Al Masih Ad Dajjal” = Yang menutupi Yang Terpilih (Yang menutupi Al Masih)
    Yang menutupi ajaran Isa Al Masih, krn penutupan ini hanya berlaku pada ajarannya, tidak berlaku pada fisik.

    Maka kita lacak apasih ajaran Isa Al Masih,
    Surat Maryam : ALLAH Tuhanku dan Tuhanmu maka sembahlah DIA. Inilah jalan lurus.
    Dalam Alkitab : Bapaku lebih besar dariku, Bapaku lebih besar dari segalanya, Aku sendiri dengan diriku tidak mampu berbuat apa-apa. Dan sebagainya.

    Bagaimana cara menutupi suatu ajaran, yaitu dengan cara membelokkan ajaran tersebut.
    Jika Isa mengatakan Allah adalah Tuhanku dan Tuhanmu, maka dibelokkan menjadi Isa Adalah Anak Tuhan. Semakin banyak pembelokan-pembelokan maka ajaran Isa yang sebenarnya makin kabur pada gilirannya benar-benar terkubur, dalam situasi ini pantas disebut tertutup. Dan yang paling bertanggung jawab adalah ajaran Kristiani.

    Ajaran Kristen yang dipelopori Paulus inilah yang menutupi ajaran Isa yang sebenarnya. Maka Ajaran KRISTEN adalah ajaran yang menutupi Al Masih (Al Masih Ad Dajjal).
    Dajjal adalah Agama/isme Kristen.

  3. saya pernah terbaca satu article dari seorang penulis indonesia yang berpendapat bahawa dajjal itu sbnrnya telah muncul pada zaman ini. bukti kemunculan dajjal telah banyak dilihat dan ianya sama seperti perumpamaan dalam Al-Quran.
    antaranya;
    “dajjal bermata satu”, itu boleh dilihat pada simbol illuminati iaitu the ‘all seeing eye’
    “dajjal boleh menyebarkan maklumat sepantas kilat”, itu adalah internet.
    “dajjal boleh membelah gunung-ganang”, itu boleh dikaitkan dengan senjata-senjata moden seperti bom nuklear dan sebagainya.
    “dajjal boleh bergerak seperti angin”, boleh dikaitkan dengan jet pejuang yang memusnahkan orang islam.
    “segala pembohongan dajjal akan dipercayai semua orang” ini boleh dikaitkan dengan kejadian 11 september, dimana runtuhnya wtc. ramai yg menganggap ia dilakukan oleh orang islam yg dianggap ekstrimis padahal ia dilakukan oleh golongan illuminati. buktinya:

    “apabila bertemu dajjal, orang islam sanggup tidak mengaku islam” itu boleh terjadi apabila tentera yahudi/amerika ingin membunuh orang islam sahaja di muka bumi ini, tidak mustahil ramai orang islam yg akan tidak mengaku islam sedangkan orang-orang islam sekarang telah banyak melakukan perkara yg membawa kepada murtad.

    pada pendapat saya, lebih baik kita menganggap bahawa dajjal itu memang telah muncul kerana dajjal tidak akan mengaku bahawa dirinya itu dajjal dan kita tidak akan tahu bagaimana rupa bentuk dajjal itu…tahu-tahu hari pembalasan telah tiba.

    sekiranya kita tahu bagaimana rupa bentuk dajjal itu, sudah tentu mudah bagi kita untuk bertaubat dan membuat persediaan….bukan?
    maka, eloklah kita membuat persediaan lebih awal dan anggaplah dajjal itu telah wujud kerana buktinya amat ketara.

  4. dajjal adalah individu bukan gerakan@kumpulan @organisasi.Dajjal adalah individu yang menggerakkan organisasi,mastermind semua konspirasi dan sentiasa menutupi diri.Berkelana sejak kelahiran sehingga di pasung selama 63 tahun sebaik saja lahir Rasulullah s.a.w.Antara hamba Allah yang ditangguhkan kematiannya seperti Isa a.s dan iblis laknatullah.Dajjal bergerak dibelakang tabir dalam menebarkan fitnahnya.siapakah dia?wallahualam bissawab.Berjaya merentasi masa dan hidup beribu-ribu tahun.Bayangkan keupayaannya dalam menguasai ilmu manusia dan jin.Semoga kita diselamatkan dari fitnah dajjal.

  5. i agree with u —-tetsu—

  6. Setuju dengan pendapat tetsu….bukti yang sudah diberi dalam hadis dan Al-Quran kita semua sebenarnya dalam lingkungan zamannya…

  7. firdaus_vespa team
    entahla…yang penting kita semua jgn terpesong..ikutla semua yang terkandung dalam hadis sahih nabi muhammad s.a.w dan Al-Quran

  8. hamba ALLAH
    sebenarya sekarang kita telah ditipu oleh golongan kafir yang sengaja memecah belahkan umat ialam sendiri selain itu ini juga disebabkan oleh sikap ai-wahn iaitu cintakan dunia dan bencikan mati

  9. Go!Go!Rizal
    ada sapa2 cari buku DAJJAL AKAN MUNCUL DARI KERAJAAN JIN DISEGITIGA BERMUDA..saya baru beli dari bangi di ssopping markit warkah..korang boleh pergi di sana..

  10. Saya setuju dengan pendapat tetsu. Dajjal dalam ertikata sebenar bukanlah dalam bentuk manusia atau satu objek tetapi ianya lebih kepada satu unsur yang boleh mempengaruhi peradaban manusia sehingga boleh mencetuskan kacau bilau dan kehancuran kepada muka bumi.

  11. saya rasa dajjal itu adalah illuminati dan para pengikut freemason yang telah merubah budaya dan ikutan kristien sebenarnya sehingga dunia ini penuh dengan kemaksiatan dan ianya semakin meresap kedalam perilaku kehidupan umat islam yang kurang keimanan terhadap Allah

  12. bersedialah….kemunculan panji-panji hitam dapat dirasakan dgn adanya najib sebagai perdana menteri kita………kekuatan tentera kita semakin bertambah…dan jika diikutkan paji hitam akan datang dari timur…mungkin malaysai atau indonesia..wallahuaklam..

    kini…mesyuarat untuk membuat persediaan bantuan kepada PANJI HITAM sedang dijalankan…
    kemukakan segala pendapat,sesiapa yg mempunyai ilmu programming,ataupun telah bergelar “BLACK HAT HACKER” silalah….hantarkan ke
    shahzackry@hotmail.com

  13. salam kepada pembaca…tidak dinafikan kita adalah manusia akhir zaman. setelah wafatnya Rasulullah SAW..dajjal telah bebas bergerak merancang fitnahnya..cuma belum tiba saatnya.ini apa yg saya temui dalam sebuah buku..dan dikuatkan dengan hadis.tapi sebagai manusia kita perlulah meningkatkan keimananan diri kita kepada Maha Esa. sesungguhnya Allah Maha Mengetahui tiap sesuatu..kita perlulah mengamalkan 10ayat permulaan surah al-Kahfi.insyaallah dipelihara kita dari fitnah dajjal yang amat dahsyat..wallahualam

  14. bagi saya dajjal ialah salah satu makhluk akan muncul di akhir kelak .semestinya kita sebagai umat islam hendaklah bersedia menghadapi dajjal dengan beribadah kepada yang berkuasa dan membaca surah al-kahfi ayat10 terawal,insyaallah kita akan dapat mengelak fitnah dajjal yang dusta lagi menyesatkan

  15. DARJAL..menurut nadis imam nabawi ,ciri2 darjal ialah sebelah mta nya diliputi dengan daging..sebelah mata nya besar…darjal hidup di muka bumi selama 40 hari ,1 hari bermakna 1 tahun ,2 hari bermakna 100 tahun..dan seterusnya….berkata nabi muhamad jikalau umat nya inging tengok wajah darjal tutup lah mata sebelah kiri…

  16. firdaus haizam
    kita perlu bertaubat

  17. pelajarilaa ilmu tasawuf lbh mendalam dn anda akan mendapat jawapannya.

  18. Zalis @ Zulian bin Maznee
    “Sama ada kami bersama saya ataupun memerangi saya” kata kata ini telahpun terungkap.Org org Arab yang patut lebih tahu tata bahasa dan nahu Arab tetapi lagi jahil sehingga sanggup bersekongkol dengan “Dajjal”

  19. ebuah Hadits menerangkan, bahwa pada suatu hari sehabis salat berjama’ah, Nabi Muhammad SAW menahan para Sahabat dan berkata sbb : “Tamim Dari, seorang Kristian yang memeluk Islam, ia menceritakan kepadaku tentang Dajjal, yang cocok dengan apa yang pernah aku ceritakan kepada kamu”. Lalu beliau menceritakan pengalaman Tamim Dari sbb :
    “Pada suatu hari ia berlayar dengan beberapa orang dari kabilah Lakhm dan Judham. Setelah berlayar sebulan lamanya, mereka mendarat di sebuah pulau, dimana mereka berjumpa untuk pertama kali dengan seekor makhluk yang aneh, yang menamakan dirinya Jassassh (makna aslinya mata-mata). Jassasah memberitahukan kepada mereka tentang seorang laki-laki yang tinggal dalam Gereja. Kemudian mereka mengunjungi orang itu dalam Gereja, yang nampak seperti raksasa, yang tangannya diikat pada lehernya, dan kakinya diikat dengan rantai, dari lutut hingga mata-kaki. Mereka bercakap-cakap dengan orang ini, yang tiba-tiba ia bertanya kepada mereka tentang Nabi SAW, dan ia mengakhiri percakapannya dengan ucapan: ‘Aku adalah Masihid Dajjal, dan aku berharap semoga aku segera dibebaskan, lalu aku dapat menjelajahi seluruh dunia, kecuali Makkah dan Madinah“.
    Satu hal yang sudah pasti ialah bahwa seluruh cerita ini bukanlah kejadian biasa, melainkan sebuah visiun (ru’yah). Adapun bukti bahwa kejadian itu terjadi dalam ru’yah ialah adanya kenyataan bahwa Dajjal bertanya kepada mereka sbb: “Ceritakanlah kepadaku tentang Nabi bangsa Ummi (bangsa Arab), apakah yang ia kerjakan”.

    Pertanyaan mereka dijawab sbb: “Beliau meninggalkan Makkah dan sampai di Madinah”. Dalam Hadits lain, Dajjal diriwayatkan bertanya sbb: “Orang ini yang muncul di antara kamu, apakah yang ia kerjakan?” (Kanzul-Ummal jilid VII, hal 2024).

    Bagaimana mungkin Dajjal tahu bahwa Nabi bangsa Arab telah muncul? Apakah Dajjal telah menerima wahyu? Sudah barang tentu tidak. Dan pula tak mungkin bahwa ini adalah perkara tekaan.
    Kejadian-kejadian lain yang diceritakan dalam Hadits ini, semuanya menguatkan pendapat bahwa ini terjadi dalam ru’yah. Misalnya, siapakah yang mengikat tangan Dajjal pada lehernya? Siapakah yang mengikat kakinya dengan rantai? Bolehkah kami mengira bahwa Dajjal dilahirkan dalam keadaan demikian? Mengapa jassasah tidak melepas rantai Dajjal? Segala persoalan yang rumit ini hanya dapat dipecahkan apabila kami menganggap ceritera ini berasal dari ru’yah Tamim Dari.

    Segala sesuatu yang diketahui oleh Nabi Suci yang berhubungan dengan masalah ini juga berlandaskan ru’yah. Allah tak pernah membawa beliau ke sebuah pulau, dan menyuruh beliau melihat Dajjal dengan mata-kepala sendiri. Sebaliknya, hanya melalui ru’yah sajalah, beliau melihat sifat-sifat Dajjal. Beliau menyajikan ru’yah Tamim Dari ini, sekadar untuk memperkuat apa yang diketahui oleh beliau dalam ru’yah sebagaimana beliau menceritakan juga impian para Sahabat lainnya. Hadits ini memberi petunjuk kepada kita, di mana tempat-tinggal Dajjal :
    1. Ia tinggal di sebuah pulau.
    2. Letak pulau ini sejauh satu bulan pelayaran dari Syria.

    Masih ada satu lagi yang orang dapat ketahui dari Hadits ini, yakni, bahwa pada zaman Nabi, Dajjal sudah ada, tetapi ia belum diizinkan keluar.

    Dua catatan tersebut di atas memberi petunjuk seterang-terangnya akan tempat-tinggal Dajjal. Sudah terang bahwa Eropa didiami pula oleh bangsa-bangsa lain, tetapi bangsa Inggeris mempunyai kekuasaan dan kebesaran yang tak pernah jatuh di tangan bangsa lain di benua itu. Itulah sebabnya mengapa benua Barat disebutkan secara khusus sebagai tempat-tinggal Dajjal.

  20. pendakwah sampai kiamat
    ASSALAM…..SEMUA ORANG ISLAM UNTUK SELAMAT FOLLOW SUNNAH N QURAN DAN AMALAKN SEGAL PERKARA 2 SUNNAT UNTUK MENJADI MUSLIM YG KUAT BAGI MENJADI PELOPOR PEJUANG AKHIR ZAMAN NANTI

  21. makasih atas semua’a …
    belajar tentang sesuatu itu memang mudah …
    tapi mengerti akan sesuatu itu tidaklah mudah …
    sesungguh’a hanya ia yang memberi dan hanya ia yang mengetahui ..
    ALLAH,,ada dalam benak setiap hamba’a …
    dan ALLAH akan selalu ada untuk setiap detik dan waktu ….
    percaya akan kebesarannya maka lindungannya yang tak terhingg akan ada di setiap langkah ….

  22. salam
    yg tnggl pd page ini hanyalah komen2 dr pengunjung shj..
    mn pergi artikelnya?

  23. wallahu alam bissawab.. yang penting mantapkan iman.. jangan leka dengan internet ciptaan yahudi aknatullah.. mind control adalah rancangan mereka..

  24. Percaya atau tidak ita semua telah terpesong dan mempercayai dajal 100% pada zaman skrg..biar aku tanya satu dua soalan utk utk membuktikannya?dan pasti ramai akan menentang dan membangkang sekeras kerasnya akan aku perkatakan..

  25. Dan umat masih teraba raba mcmana utk mengelakkan dn menentang serta mematahkan segala serangan dajal ni..kita dah diserang dh tapi kita syg sgt dgn serangan tu.

  26. Soalan ku mudah sahaja.Adakah demokrasi itu baik dan adakah ianya dtg dari islam?Adakah anda percaya yg kita sudah 90% di pisahkan dari al quran?Adakah anda percaya anda hidup di dalam persekitaran yg sengaja di bentuk untuk membentuk minda anda untuk menolak ajaran Allah?apa pandangan anda tentang PBB dan idea2 nya terhadap manusia?bagaimana dgn politik bagi pendapat anda?dan adakah anda akan menerima kebenaran dari seseorang yg berwatak seakan pengganas,melanggar hak asasi manusia,berfikiran radikal?

  27. dajjal adalah perumpamaan saja …………itu merupakan sifat2 jahat dalam manusia bukan bentuk manusia…………..Mung Sanepo……

  28. Nabi Muhammad telah memberi amaran sewaktu jangka hayat baginda , tentang DAJJAL (Penipu Agung) ia melihat dengan mata kirinya manakala mata kanannya buta dan tertulis perkataan KAFIR. Usianya 40 tahun, satu hari bersamaan Setahun.

    Pengkaji menyamakan hadis Rasullulah dengan teori : Apabila dajjal
    berusia setahun, Britain menjadi tanah jajahannya. Apabila Dajjal berusia sebulan, Amerika menjadi pusat pemerintahannya, Apabila Dajjal berusia seminggu Dia Kembali Ke Tanah Suci Palestin.

  29. gustsrysyahidan
    bualan org kafir yg d perbudak arab…
    memuja yg gk tw sapa di puja,,,
    menyembah yg gk tw sapa d sembah…
    cma nama dan karangan belaka pantas d katakan nabi????
    kalian sesungguh nya tak mengetaui…
    ap isi kabbah dan ap kah yg ad d atas kabbah…
    ketaui lah kalian akan mengetahui a stalah kalian mengunjunginya..
    bgto jg dgn hadits2 AL quran hanya lah ayat2 setan utk berdialaog dgn jin,,, setan
    da mahluk halus laen nya…

  30. sungguh berat ujian ni…..

  31. Gigih Iski Prasetyawan
    Bismillahirahmanirahim,
    Dajjal itu bukan suatu kelompok atau bahkan suatu negara, mungkin sifat yg ada pada dajjal itu seperti suatu kelompok tersebut, tetapi dajjal sendiri telah dihakekatkan adalah seorang manusia dengan kekuatan fitnahnya luar biasa, dengan ciri2 yang telah disebutkan. yang akan muncul pada akhir zaman nanti. Allahu alam.

  32. sedikit tentang “Fitnah Dajjal”……
    ada pendapat kah tentang ” Apakah kita ini umat akhir zaman?”
    Pada surat Yasin dijelaskan bahwa ada 2 utusan di turunkan, namun diingkari? kemudian diturunkan utusan ke-3 dan setelah utusan tersebut tidak akan diturunkan utusan, atau bahkan 1 pasukan pun?, nah 2013 ini sudah utusan ke berapa?, apakah sebentar lagi imam mahdi akan muncul dan nabi Isa akan turun,….Mungkin saudara mempunyai pendapat tentang ini dan bisa bantu,… Trims…

  33. Hamba Allah
    dajjal sememangnya seperti manusia, ada hadis Rasullah cuma samada sahih atau tidak saya tak sure, pada zaman rasullah ada sahabat nabi yang pergi belayar dan terdampar di suatu pulau di situ dia berjumpa sejenis mahluk yang tidak dapat dibezakan depan atau belakang bernama Jazazah kalu tak silap dia dia minta jumpa denga suatu mahluk lagi yang sedang digari dalam gua, mahluk itu adalah Dajjal dan dia sempat bertanya soalan mengenai Rasullah, Tasik di Israel samada telah kering atau tidak. Setelah pulang beliau maklum kepada Rasullah dan Rasullah menyatakan bahawa mahluk itu adalah Dajjal.

  34. maaf sebelumnya… ini cuma opini pribadi saja … menurut saja dajjal itu internet…. dan gadget gadget dunia maya lainnya ,,……. nabi bilang dajjal itu bermata satu … kita lihat saja layar hp, layar` monitor, semuanya cuma satu … kebanyakan meniou dan menyesatkan ….. mengungkung manusia dalam dunia mimpi yang ngga nyata … kebanyakan menyesatkan manusia lewat jalan jalan yang paling dekat dijamah manusia ………. dunai maya yang imbasnya nyata .. dajjal itu teknologi!!!!

  35. awangtrasher
    MASIHI DAJJAL…. kepalanya adalah komputer… hatinya internet… tangannya ialah, orang orang yg hatinya kotor yg masukkan benda yg bukan bukan menyebabkan org yang baca pun jadi bermusuhan sesama sendiri, fitnah berleluasa.. nak tengok filem lucah..? taip aje… rasa rasanya ramai yg susah hati kalau takde internet… facebook bebb.. bertuhankan dajjal.. huh.. aku berhubung ni pun menggunakan tangan kanannya… ape boleh buat.. ade ke sesiapa yang boleh bunuh dajjal..?? mungkin bencana alam mcm yang pernah terjadi sblm nie.. atau batu meteor dari langit menyebabkan internet satu dunia terputus… PESAN RASULULLAH S.A.W.. BERHATI HATI DGN FITNAH DAJJAL.. (berhati hati dgn internet, boleh datang rasa benci, marah, menyampah, fitnah menfitnah, musuh sesama islam, boleh mendorong org melakukan maksiat, zina, dan macam2 lahh… cuba bayangkan dunia tanpa internet.. aman bebbb..!! fokus pada family jerr.. konfom solat tak tinggal.. mana taknye, duduk kat rumah jer boring la… solat lerr… nie ade internet boleh main game, game online pulak tu.. perghtt!! lekaaa dibuatnyeee!! tuan tuan.. saya bercakap mengikut logik… tuan2 renungkanlah sejenak… ini pendapat sayalah… tuan2 nak tau pasal yaajud maajud..???

  36. awangtrasher
    hmm.. rasa rasanya ramai yg tak setuju dgn ape yg saya cakap kat atas nie… mmg itulah yang dia nak.!! dia nak orang taktau yg dia tu dajjal..!! supaaayaa orang boleh terus lekaa.!! mesti ada yg komen “tapi internet pun ade jugak bawak kebaikan”… soalannya berapa banyak kebaikan dan berapa banyak keburukan..?? pernah tak tuan/puan mengeluarkan komen yg menyebabkan orang lain terasa hati..? pernah tak tuan/puan terasa iri hati atau benci bila melihat komen2 orang di laman sosial..? disebabkan internet family pun boleh jadi renggang baiii…!! jgn memain wooo… aku dapat tau ni pun melalui ilham… tak salah nak main internet… tapi hati hati lahh… yg ada suami/isteri atau anak tu jaga baik baik.. jgn asik nak mentenet ajer… mana yg kaki game tu slow2 lah sikit.. ckp time gilah solat.. jgn dikhayalkan hati dan fikiran tu… kepada blogger tu cukup2lah menfitnah orang… kalau boleh sampaikanlah risalah aku nie kat org ramai… sbb aku tengok org komen pasal dajjal nie mengarut sangat dah… dah macam cerita ultraman pun ade.. baca hadis dan alquran tu biarlah berguru, sbb ape yang ade sekarang takde pada zaman dulu, jadi banyaklah ayat ayat kiasan.. supaya orang memikirkannya…

  37. Setuju semuanyalah,masbro,yang jelas menurut saya dajjal itu gerakan one world,new world ordernya Freemas0nian dan gerakan rahasia illuminaty,anak buah iblis yang meruakan raja dajjal.Maka kita umat muslim harus mewaspadai suasana dan informasi dunia khususnya dari barat.pen mengandung fitnahan lewat media atau internet memecAh belah Islam.Mudahan kita semua diselamatkan oleh Allah SWT,Amiinnn.

  38. Dajjal itu mahluk.titik.bukan ideologi atau ajaran atau gaya hidup.tahukah anda dajal tidak bisa masuk mekkah????faktanya semua ideologi sudah masuk mekkah bung,faktanya gaya hidup dajal sudah masuk mekah bung,liat waralaba paris hilton sudah masuk mekkah.artinya apa,artinya dajjal itu bukan ajaran atau ideologi..dajal itu mahluk.

  39. ummar mohktar
    Dajjal= ediologi (demokrasi). Hampir semua manusia di dunia mengikuti (islam@kafir). Hanya islam yg perjuangkan sistem khalifah tidak mengikut. Yakjuk makjuk adalah british dan amerika. Mereka inilah pendokong dajjal. Sesiapa tidak menyokong akan dibunuh@negara dihancurkan(iraq/mesir). Al mahdi n Nabi Isa dtg menegakkan sistem Khalifah n daulah Islamiah. Tiada bukti tp terjadi mengikut perjalan waktu. Hanya yakin dgn Al Quran dan As Sunnah.

  40. korang sume kalu nk tau betul tk semua nii beli laa buku yg si ibnuyaacob tulis ….aq rasa dlm tu lagi tepat …….

  41. Aslkm,,dajjal itu negara adi daya,amerika lah yg di sebut dajjal kecil,,kita lihat mata uang mrka,melambangkan mata 1,dajjal namanya samiri,amerika julukan paman sam,120 bendera ikut ke dajjal,artinya smua negara mendukung amerika,pbb tidak berkutik saat israel nyerang palestina,,karna smua negara ada di bawah tangan amerika,fitnah dajjal sudah ada di kalangan kita,pakaian kita sudah mengikuti gaya barat,adzan tidak terdengar,kita bsa lihat klw di rumah sedng nntn tv,orang lebih baik di gedein volumenya di bandngkan harus dngarkan adzan,pengikut dajjal adlah manusia pakai topi tertutup,itu adalah israel yg ikut ke amerika,dajjal dpt sekilat mengelilingkan dunia dalam sekejap,sebenarnya itu pesawat uvo bukan jet,

  42. Dajjal bermata satu layaknya lensa camera yang sekarang sudah bertebaran dimana saja; lensa camera pers media;lensa camera fotografi; camera satelit; lensa camera gadget;dan ada banyak lagi macamnya. saat ini berbagai media dapat mengakses visual seluruh penjuru dunia melalui satu alat lensa camera.

    Tak lepas dari hal tersebut akses internet yang dapat menghantarkan berita dalam bentuk visual dalam hitungan detik itulah kecepatan dajjal.

    Fitnah dan tipu daya ada didalamnya berita buruk bisa menjadi berita baik; begitupun sebaliknya; propaganda dan fitnah dapat disebarkan kepenjuru dunia oleh siapa saja dan kapan saja dalam hitungan detik.

    Opini publik akan mudah terbentuk dan diarahkan dengan berita-berita yang saling berbolak balik. hingga umat manusia binggung kebenaran mana yang sebenarnya; dan kejahatan mana yang sesat; Antar media mengabarkan informasi hal-hal yang berbeda untuk masalah yang sama tergantung kepentingan masing masing.

    Lewat media pemberiataan lah kita umat manusia dibuat buta akan kebenaran dan diadu domba dengan fitnah fitnah dajjal yang bertujuan untuk menghancurkan ahklak.
    itulah sebagian kecil dari sifat dan alat dajjal untuk menyesatkan umat manusia.

  43. Mencar Kebenaran
    Menurut opini saya, berdasarkan beberapa hadist yg saya serap. Bahwa fitnah dajjal adalah unsur-unsur dari segi kebudayaan, agama, moral, sejarah yg diputar balikan, ekonomi, politik, Media, ilmu pengetahuan dan teknologi. yang semuanya di bawa oleh kaum barat sehingga umat muslim sampai mengikutinya. Yaitu menutupi segala aspek-aspek yg telah di ajarkan oleh Rasullulah dengan tujuan semua hanya dunia semata yg di cari. Serta fitnah dajjal terbesar adalah Penghambaan manusia terhadap manusia, seolah-olah manusia/ Pemimpin dunia yg keji nantinya di anggap tuhan. Karena kekuasaan dan pengaruhnya yg paling ditakuti.

    Teori 2 : Dajjal adalah manusia berjasad

    TEORI 2:

    Pandangan kedua ialah Dajjal adalah manusia berjasad dan sememangnya teori atau tanggapan yang paling banyak dipegang oleh seluruh umat Islam.

    Pada zaman dahulu, umat Islam percaya bahawa Dajjal adalah suatu makhluk hidup yang ganas yang akan muncul pada akhir zaman. Menghancurkan setiap manusia yang tidak patuh kepadanya. Dajjal juga dianggap berbadan besar, bertaring, ganas dan menakutkan.

    Tapi kini semua itu telah mula diperbaiki setelah berlaku beberapa penemuan-penemuan manuskrip dan kajian yang menyeluruh terhadap permasalahan Dajjal. Pemikir-pemikir Islam kini mula mengkaji kitab-kitab Injil asli dan Taurat asli sambil mengutip pandangan-pandangan ulama’-ulama’ Yahudi yang percayakan akan kewujudan Dajjal pada akhir zaman.

    Hasil kajian yang menyeluruh membuatkan seorang pengkaji terkenal Muhammad Isa Dawud mengemukakan teori barunya berkenaan Dajjal. Teorinya masih berpegang kepada teori lama iaitu Dajjal adalah makhluk hidup yakni manusia, bezanya dari segi identiti dan pertumbuhan Dajjal. Berikut adalah teorinya.

    Nama Asal Dajjal : As-Samiri (diambil dari al-Quran, Injil & Taurat)
    Tempat Asal : Samirah, Palestin (diambil dari manuskrip)
    Tarikh Lahir : 100 tahun sebelum kelahiran Nabi Musa (dari manuskrip kuno)
    Umur : berumur panjang & masih hidup (dari al-Quran, hadith & manuskrip kuno)
    Tempat Tinggal Dahulu : Sebuah pulau batu antara Syria dan Iraq (hadith & manuskrip kuno)
    Tempat Tinggal Sekarang : Segitiga Bermuda (pendapat Jin Islam, sarjana barat, ulama’ Yahudi & manuskrip kuno)

    54 responses to “Teori 2 : Dajjal adalah manusia berjasad

    1. encik penulis, saya setuju dgn pendpt ini stlh m’baca slh 1 karya Muhammad Isa Dawud .apa pendpt encik ttg juj & majuj pula? kaum manakh yg dikatakan itu, masih menjadi misteri terbesar bg 3 agama iaitu Islam, Kristian dn Yahudi.

    2. berbagai pendapat dilayang kan tapi yang benar menurut saya adalah ,yang ada pada teory2.dan buku karangan .MUHAMMAD ISA DAUD.karna berdasarkan quran dan hadist.

      • aquatigerl_91@yahoo.com
        sy pn tgh wt research sal juj makjuj jgk ni….curious jgk…n aq nk tau pe kaitan segi tiga bermuda dg dj dgn lbh mendalam…hrp ley kongsi cter la….

    3. hamba allah
      Insya allah, semoga informasi ini dapat menjadikan waspada akan datangnya hari kiamat, dan ingat akan pertolongan allah kepada umatnya

    4. juj & majuj = gog & magog (dalam kitab Injil) = keturunan Queen of England dan pengikut2nya serta bangsa Russia

    5. Can you tell me the name of the “manuskrip kuno” for making this article more valid. thanks
      Wassalam.

    6. once again, I need you to explain the hadith or ayat Qur’an which support all of this materia. thankz

    7. aku pengen tau wujud djajal

      • Aku udah lama baca buku Isa Dawud, dan dalam sholat setelah “fil ala mina innaka hammidun majiid” aku pasti baca spt yang di tulis di buku “ya Allah sesungguhnya aku berlindung padaMu dari
        – fitnah kubur
        – fitnah kehidupan dan kematian
        – dan fitna al-masikh ad-dajjal.

        Alhamduliilah bacaan tsb membawa pengaruh positif.
        Bagi yang ingin tau tentang sepak terjang dajjal di dunia, biografinya ada di film2 hollywood karena dia lah pencipta industri tsb, yang baru2 ini aku dapat ada di “tron legacy”, “the hunger games”, “sweeney todd”, dan masih banyak lagi. Yang paling menarik dr film2 itu adalah set buatan yang jauh dari matahari, dunia buatan, dan penggunaan electricity yang kental, karena seyogyanya dajjal tidak mampu menggunakan ilmu Tassawuf dan menggantinya dengan ilmu E=MC2.
        CMIiW

    8. Asy-Sya’bi rahimahullahu mengatakan kepada Fathimah bintu Qais radhiyallahu ‘anha: “Beri aku sebuah hadits yang kamu dengar dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, yang tidak kamu sandarkan kepada seorang pun selain beliau.” Fathimah mengatakan: “Jika engkau memang menghendakinya akan aku lakukan.” “Ya, berikan aku hadits itu,” jawab Asy-Sya’bi.
      Fathimah pun berkisah: “…Aku mendengar seruan orang yang berseru, penyeru Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, menyeru ‘Ash-shalatu Jami’ah’. Aku pun keluar menuju masjid lantas shalat bersama Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dan aku berada pada shaf wanita yang langsung berada di belakang shaf laki-laki. Tatkala Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam selesai dari shalatnya maka beliau duduk di mimbar dan tertawa seraya mengatakan: ‘Hendaknya setiap orang tetap di tempat shalatnya.’ Kemudian kembali berkata: ‘Apakah kalian tahu mengapa aku kumpulkan kalian?’ Para sahabat menjawab: ‘Allah dan Rasul-Nya lebih tahu.’ Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam melanjutkan: ‘Sesungguhnya –demi Allah-, aku tidak kumpulkan kalian untuk sesuatu yang menggembirakan atau menakutkan kalian. Namun aku kumpulkan kalian karena Tamim Ad-Dari. Dahulu ia seorang Nasrani lalu datang kemudian berbai’at dan masuk Islam serta mengabariku sebuah kisah, sesuai dengan apa yang aku ceritakan kepada kalian tentang Al-Masih Ad-Dajjal.

      Ia memberitakan bahwa ia naik kapal bersama 30 orang dari Kabilah Lakhm dan Judzam. Lalu mereka dipermainkan oleh ombak hingga berada di tengah lautan selama satu bulan. Sampai mereka terdampar di sebuah pulau di tengah lautan tersebut saat tenggelamnya matahari. Mereka pun duduk (menaiki) perahu-perahu kecil. Setelah itu mereka memasuki pulau tersebut hingga menjumpai binatang yang berambut sangat lebat dan kaku. Mereka tidak tahu mana qubul dan mana dubur-nya, karena demikian lebat bulunya. Mereka pun berkata: ‘Apakah kamu ini?’ Ia (binatang yang bisa berbicara itu) menjawab: ‘Aku adalah Al-Jassasah.’ Mereka mengatakan: ‘Apa Al-Jassasah itu?’ Ia (justru mengatakan): ‘Wahai kaum, pergilah kalian kepada laki-laki yang ada rumah ibadah itu. Sesungguhnya ia sangat merindukan berita kalian.’ Tamim mengatakan: ‘Ketika dia menyebutkan untuk kami orang laki-laki, kami khawatir kalau binatang itu ternyata setan.’ Tamim mengatakan: ‘Maka kami pun bergerak menuju kepadanya dengan cepat sehingga kami masuk ke tempat ibadah itu. Ternyata di dalamnya ada orang yang paling besar yang pernah kami lihat dan paling kuat ikatannya. Kedua tangannya terikat dengan lehernya, antara dua lututnya dan dua mata kakinya terikat dengan besi. Kami katakan: ‘Celaka kamu, apa kamu ini?’ Ia menjawab: ‘Kalian telah mampu mengetahui tentang aku. Maka beritakan kepadaku siapa kalian ini?’ Mereka menjawab: ‘Kami ini orang-orang dari Arab.

      Kami menaiki kapal ternyata kami bertepatan mendapati laut sedang bergelombang luar biasa, sehingga kami dipermainkan ombak selama satu bulan lamanya, sampai kami terdampar di pulaumu ini. Kami pun naik perahu kecil, lalu memasuki pulau ini dan bertemu dengan binatang yang sangat lebat dan kaku rambutnya. Tidak diketahui mana qubul-nya dan mana duburnya karena lebatnya rambut. Kamipun mengatakan: ‘Celaka kamu, apa kamu ini?’ Ia menjawab: ‘Aku adalah Al-Jassasah.’ Kamipun bertanya lagi: ‘Apa Al-Jassasah itu?’ Ia malah menjawab, pergilah ke rumah ibadah itu sesungguhnya ia sangat merindukan berita kalian. Maka kami pun segera menujumu dan kami takut dari binatang itu. Kami tidak merasa aman kalau ternyata ia adalah setan.’

      Lalu orang itu mengatakan: ‘Kabarkan kepadaku tentang pohon-pohon korma di Baisan.’
      Kami mengatakan: ‘Tentang apanya engkau meminta beritanya?’
      ‘Aku bertanya kepada kalian tentang pohon kormanya, apakah masih berbuah?’ katanya.
      Kami menjawab: ‘Ya.’
      Ia mengatakan: ‘Sesungguhnya hampir-hampir ia tidak akan mengeluarkan buahnya. Kabarkan kepadaku tentang danau Thabariyyah.’
      Kami jawab: ‘Tentang apa engkau meminta beritanya?’
      ‘Apakah masih ada airnya?’ jawabnya.
      Mereka menjawab: ‘Danau itu banyak airnya.’
      Ia mengatakan: ‘Sesungguhnya hampir-hampir airnya akan hilang. Kabarkan kepadaku tentang mata air Zughar1.’
      Mereka mengatakan: ‘Tentang apanya kamu minta berita?’
      ‘Apakah di mata air itu masih ada airnya? Dan apakah penduduknya masih bertani dengan airnya?’ jawabnya.
      Kami katakan: ‘Ya, mata air itu deras airnya dan penduduknya bertani dengannya.’ Ia mengatakan: ‘Kabarkan kepadaku tentang Nabi Ummiyyin, apa yang dia lakukan?’
      Mereka menjawab: ‘Ia telah muncul dari Makkah dan tinggal di Yatsrib (Madinah).’
      Ia mengatakan: ‘Apakah orang-orang Arab memeranginya?’
      Kami menjawab: ‘Ya.’
      Ia mengatakan lagi: ‘Apa yang dia lakukan terhadap orang-orang Arab?’ Maka kami beritakan bahwa ia telah menang atas orang-orang Arab di sekitarnya dan mereka taat kepadanya.
      Ia mengatakan: ‘Itu sudah terjadi?’
      Kami katakan: ‘Ya.’
      Ia mengatakan: ‘Sesungguhnya baik bagi mereka untuk taat kepadanya. Dan aku akan beritakan kepada kalian tentang aku, sesungguhnya aku adalah Al-Masih. Dan hampir-hampir aku diberi ijin untuk keluar sehingga aku keluar lalu berjalan di bumi dan tidak ku tinggalkan satu negeri pun kecuali aku akan turun padanya dalam waktu 40 malam kecuali Makkah dan Thaibah, keduanya haram bagiku. Setiap kali aku akan masuk pada salah satunya, malaikat menghadangku dengan pedang terhunus di tangannya, menghalangiku darinya. Dan sesungguhnya pada setiap celahnya (dua kota itu) ada para malaikat yang menjaganya.’
      Fathimah mengatakan: ‘Maka Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda dengan menusukkan tongkatnya di mimbar sambil mengatakan: ‘Inilah Thaibah, inilah Thaibah, inilah Thaibah2, yakni Al-Madinah. Apakah aku telah beritahukan kepada kalian tentang hal itu?’
      Orang-orang menjawab: ‘Ya.’
      Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: ‘Sesungguhnya cerita Tamim menakjubkanku, di mana sesuai dengan apa yang kuceritakan kepada kalian tentangnya (Dajjal), serta tentang Makkah dan Madinah. Ketahuilah bahwa ia berada di lautan Syam atau lautan Yaman- tidak, bahkan dari arah timur. Tidak, dia dari arah timur. Tidak, dia dari arah timur. Tidak, dia dari arah timur -dan beliau mengisyaratkan dengan tangannya ke arah timur-.’
      Fathimah mengatakan: “Ini saya hafal dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam.”
      (HR. Muslim, Kitabul Fitan wa Asyrathis Sa’ah, Bab Qishshatul Jassasah)

    9. secret gurl
      dajjal mmg akn dtg ke mka bumi pd ari kiamat kelak.. so, kte sbg umat islam xprlu mengikut or terpengaruh dgn twrn yg dajjal berikan.. kte harus berzikir n mengingati allah.. Allah la tmp kte meminta pertlngan..

    10. haikalhisham
      apa lagi blog yang ada mengisahkan tentang dajjal ni??

    11. misteri tentang dajjal sangat seru untuk diperbincangkan…
      semoga kita semua mampu untuk melawan bahaya dajjal…
      buat yang pgn tahu banyak tentang dajjal dan segitiga bermuda..
      bacalah buku karangan muhammad isa dawud…dipaparkan dengan jelas dan bukti2 yang mengagumkan..
      wass…

    12. Apa yang saya rasakan dia dah muncul pun. Tapi kita xtahu siapakah orangnya.Mungkin dia itu sendiri pernah datang Malaysia buat talkshow ka,apa2 ka.sapa tahu?. Pendapat saya dia muncul ketika kita semua leka. Bila dia nak kena bunuh dengan nabi Isa baru kita tahu.oooo… itulah Dajjal.Orang ni mcm aku penah tengok.Kalau tidak buat apa Nabi risau sangat tentang fitnah dibawa olehnya.Tentu kes2 mcm ni.Orang ingat lambat lagi.tapi tup2 dah ada dpan mata pun.Cuma xsdar.Kita lihat la pun banyak dah orang bertuhankan duit,kuasa dan pangkat.xcaya. Renunglah perkataan ni…”kalau xrapat dengan datuk ni,xdpt la tender ni”. “klau xkrna duit ni,xjdla benda ni”. Itu cakap mcm xda Allah ja.Bukan ka senag Dajjal nak mengaku Tuhan kalau dah ramai org ckp mcm td?.Dajjal kan kaya,ada pangkat dan ada kuasa2 yang Tuhan bg kt dia.Senaglah dia nak umpan manusia zaman sekarang. Dia lengkap semua benda.

    13. Tongkat dan Cincin
      Setuju dengan fikrah ZY di atas, satu selingan sahaja…United States of America (yakni Amerika Syarikat) sering membahasakan diri mereka sebagai ‘Negara Uncle Sam’, Uncle Sam ini Siapa? Sam(iri) kah?

    14. Adakah kehebatan sains dan teknologi canggih yang kita gunakan pada masa kini dan masa depan boleh dipanggil Dajjal?Dengan kecanggihan dan kehebatan sains dan teknologi yang sedia ada,kita sudah mampu membuat hujan tiruan,mencipta klon manusia,tanah yang gersang boleh disalirkan air untuk pertanian,dan pelbagai lagi perkara2 yang tidak diterlintas oleh pemikiran kita yang telah berjaya direalisasikan oleh para saintis dan inventor.Pendek kata, penemuan kehebatan teknologi masa kini setanding dengan kuasa tuhan.Bukankah Dajjal itu mampu menunjukkan kekuasaannya yang luar biasa kepada orang ramai?sehinggakan orang begitu taksub dengan kekuasaan yang dimilikinya.Sama-samalah kita renungkan

    15. Assalamualaikum.
      Saya pun ada terfikir yg Dajjal sebenarnya telah muncul, cuma kita tidak perasan kehadirannya.
      Ingat pesanan Nabi S.A.W, berhati-hati dgn FITNAH Dajjal Laknatullah… Apa jenis FITNAH ini? Cuba renungkan masalah2 sosial, rasuah, kerosakan akhlak manusia, peperangan, dan macam2 lagi… Apakah ini semua berpunca dari Dajjal Laknatullah? Wallahu’alam…

      Sama-sama kita berdoa kepada Allah SWT semoga dilindungi dari FITNAH Dajjal Laknatullah…

    16. Seorang ulama terkenal iaitu Imam Imran N. Hosein sudah berhujah panjang tentang Dajjal, sila layari http://www.imranhosein.org. Yg uniknya ulama ini selain ilmu agama, dia pernah belajar International Politics dan World Economics semasa beliau berada di New York.

      Beliau berjaya mencungkil puzzle terbesar daripada sabda Nabi Muhammad yg menceritakan tentang timbulnya Dajjal di bumi selama 40 hari. Hari pertama seperti 1 tahun, hari kedua seperti sebulan dan hari ketiga seperti seminggu, dan hari seterusnya spt hari2 biasa.
      Menurut pendapat nya, berdasarkan pd beberapa Hadith lain 40 hari ini merupakan fasa atau stages gerakan si Dajjal laknatullah.

      Hari yg pertama itu sebenarnya adalah bila Empayar British merupakan kuasa dunia yakni selama 1000 tahun.

      Hari yang kedua, gerakannya berpusat di Amerika selaku kuasa dunia.
      Hari yang ketiga Dajjal beralih ke Israel yang bakal mengembangkan wilayah jajahan takluknya. Maka setelah ketiga2 fasa ini selesai barulah ia akan memunculkan dirinya di Baitul Maqdis. Masya Allah, ekonomi USA sudah merudum, Israel sudah memulakan pergerakan meluaskan jajahan, bermakna misi Dajjal sudah 2/3 terlaksana.

      Betapa getirnya suasana dunia dewasa ini hinggakan ulamak terkenal ini yakin bahawa generasi para pelajar yg sedang duduk di bangku sekolah kini AKAN berjumpa waktu Dajjal akan muncul dan turunnya Nabi Isa a.s.
      TIME TO WAKE UP EVERYONE!
      Wallahu A’alam…

    17. Tongkat dan Cincin>>
      cuba gogglekan Uncle Sam pasti akan dapat infonya… hehe.

    18. abaymindayu
      saya setuju bahawa dajjal adalah manusia bjasad. teori ini masuk akal. hanya 3 makhluk yang Allah beri tempoh hingga hari kiamat:
      1. Iblis yang terusir dari syurga kerana sifat bongkaknya.
      2. Nabi Isa a.s
      3. Dajjal yang kini berkubu di kerajaan segitiga bermuda.

    19. Btul jugak ek…sape plak Uncle Sam tu..
      Pakcik Sam=Pakcik Dajjal?!

    20. erianto pasongli
      yang jelas dajal pasti dTng

    21. Tapi kini semua itu telah mula diperbaiki setelah berlaku beberapa penemuan-penemuan manuskrip dan kajian yang menyeluruh terhadap permasalahan Dajjal. Pemikir-pemikir Islam kini mula mengkaji kitab-kitab Injil asli dan Taurat asli sambil mengutip pandangan-pandangan ulama’-ulama’ Yahudi yang percayakan akan kewujudan Dajjal pada akhir zaman.
      “Boleh bagi penjelasan tentang perenggan di atas” saya keliru dengan frasa:
      Pemikir-pemikir Islam kini mula mengkaji kitab-kitab Injil asli dan Taurat asli
      bab asli tu yang saya keliru… kat mana orang dapat kitab2 tu.

    22. Kpd ZY, Azam, Tongkat & Cincin, Arsal Farhi, dan yang lainnya,..
      Tidakkah kamu semua membaca Hadith sohih tentang Sahabat Nabi saw Tamim Dari r.a yang menjumpai Dajjal di belenggu dengan rantai di sebuah pulau.

      Adakah kamu masih hendak mengandai-andaikan dengan akal kamu sendiri.
      Dajjal itu adalah seorang manusia yahudi berumur panjang dan cepat tumbesarannya serta buta sebelah matanya.

      ,..bukan duit, matawang atau kerajaan amerika atau Israel seperti yang kamu sangkakan.
      30 dajjal kecil akan muncul dahulu sebelum muncul Dajjal sebenar.
      Sila taip di internet KUMANDDIE PERMULAAN PERANG ARMAGEDDON dan click.

    23. Bila masa pulak Dajjal diperkatakan sebagai simbolik semata2 bukan sbg individu tertentu?
      Tengok balik apa yg diperkatakan….Dajjal adalah individu dilaknat Allah yg bekerja di sebalik tabir sejarah dunia selama ini.

      Jadi apa yg Sheikh ni kata; dia bekerja di sebalik tabir atau menunggangi kerajaan British selama 1000 tahun, Amerika Syarikat dlm beberapa dekad dan akan datang kerajaan Zionis dlm masa yg lebih pendek. Kita di ambang menyaksikan peluasan kekuasaan Zionis di Timur Tengah. And yes, Perang Besar bakal meletus.

      Malahan Sheikh ini juga berpendapat sang Dajjal ni dah terlepas daripada pulau yg ia digari itu daripada Zaman rasulullah (sollallahu alaihi wasallam) lagi.

      Di sini ada satu posting di dalam wake up project forum yg membincangkan karya Muhammad Isa Dawud dengan lebih terperinci termasuk kemungkinan mengenalpasti pulau yg Dajjal pernah berada pada awal kehidupannya!
      Check it out…
      http://wakeupproject.com/Forum/viewtopic.php?f=12&t=9637&start=0


    24. Video Phase 3 part 10, daripada Wake Up Project, khusus membincangkan perancangan Dajjal di dalam fasa ketiga.

    25. Salam
      Dajjal itu sudah wujud. Dajjal itu bangsa manusia yang buta sebelah matanya. Maksud buta iaitu tidak dapat membezakan mana yang benar mana yang batil. dajjal itu ialah Amerika dan israel.

    26. utk peminat juj makjuj = setelah saya baca buku “yakjuj makjuj bencana di sebalik gunung ” yakjuj makjuj ialah kaum scythia kuno…ada yg berpendapat kaum yahudi yg berhijrah ke eropah…

    27. berkata nabi muhamads.a.w…jagang sesekali tertipu dengan darjal..darjal bergerak dimuka bumi membawak AIR DAN API…api itu adalah air ,air itu adalah api..jagang lah kita tertipu dengang muslihat darjal itu..

    28. Asww.
      orang2 jahudi telah berikrar
      “kami tidak akan pernah diam, selagi islam tegak di muka bumi.
      jangan lah kita memperbesar tentang DAJJAL.

      “YA ALLAH, LINDUNGILAH KAMI DARI FITNAH DUNIA, FITNAH KUBUR, DAN FITNAH DAJJAL AL MASIH”

      hati2 dari fitnah dunia…………
      hati2 akan fitnah kubur…………
      hati2 akan fitnah dajjal………..
      aku sering berdo’a:
      “YA ALLAH, JADIKANLAH AKU SEBAGAI PERANTARA ANTARA NABIMU DAN DAJJAL,MATIKANLAH DAJJAL SEBELUM IA MENEMUI KAMI (dajjal memiliki kekuatan yang dahsyat, sampai2 orang yang imannya kuat pun, akan terbius oleh dajjal)
      DAN APABILA IA DATANG MENEMUI AKU ATAU ANAK KETURUNAN KU, DATANGKANKAH NABI KAMI YA ALLAH.”

      apa kita tidak beriman akan kiamat….?
      apa kita tidak kenal kepada DABATUL ARDHI…..
      DABATUL ARDHILAH YANG PERTAMA KALI MUNCUL, SEBELUM KELAHIRAN AL-IMAM AL MAHDI.
      LALU DIIKUTI OLEH YAJU’ MA’JUJ.
      YA ALLAH JADIKANLAH KAMI LEBIH MENCINTAI NABI KAMI DIBANDINGKAN DIRI KAMI SENDIRI…..
      AMIN……….

    29. hafaz surah al-kahfi 10 ayat pertam & 10 ayat terakhir…
      insyaallah di lindungi drpd Dajjal….
      aminnn

    30. daj jal.adalah anak keturunan dukun YAHUDI dengn jin perempuan pada masa nabi SULAIMAN as.karena diketahui oleh nabi sulaiman,maka jin perempuan tsb diasingkan ke sebuah tempat di bawah bumi ini,stelah daj jal lahir dia meminta kepada alloh agar umurya di tangguhkan sampai hari kiamat.

    31. bener bgt,1 dajjal kecil tlah dilahirkan di israel baru2 ini…kini menunggu 29 dajjal lainya.allohuakbar…

    32. Sulalatus Salatin
      Dajjal belum muncul lagi… tetapi agendanya telah dijalankan dengan teliti oleh pencacai2nya yang menyembahnya… british, america, zionist adalah secara umum adalah pencacai-pencacai yang menjalankan agenda dajjal… untuk apa dijalankan agenda2 si dajjal??? untuk memudahkan dunia menerima dajjal sebagai tuhan… antara agenda dajjal yang paling kita tidak sedari dan telah pun mengamalkannya ialah Benidictine Order ( nak tahu tentang lebih lanjut agenda dajjal, sila ke http://www.dinar-emas.com/vaticans.html#axzz1C3oSYO30 ) bencana alam diserata dunia, kemarau panjang 3 tahun dan yang paling akhir keringnya danau Thabariyyah (nama dikenali sekarang ialah tasik Galilee) ketika itu dajjal akan keluar memerintah dari baitulmaqdis ( solomon temple, istana buat dajjal telah siap sedia.. menanti kemunculan dajjal aje.. untuk lihat istana dajjal sila ke http://www.thebirdman.org/Index/Others/Others-Doc-Jews/+Doc-Jews-National&InternationalConspiracy&NWO/MasonicSymbolismInIsraeliSupremeCourtBuilding.htm ) ketika kemunculan dajjal, sistem duit kertas telah pun runtuh, duit kertas sudah tiada nilai.. bencana dimana2, ketika inilah masa terbaik untuk dia muncul kerana umat manusia telah tersedia dengan sistem dajjal…
      Sulalatus Salatin

    33. wallahhu a’lam’ hanya allah lah yng maha mngetahui sgala hal’.
      baik pun yg nyata maupn yng gaib’
      maka kta srahkan saja pada allah swt’

    34. apew-apew jer la..

    35. saya tau dajjala akan muncul satu hari nanti..
      iaitu pada hari kiamat..
      oleh itu kita semua harusa sentiasa meminta perlindungan dari ALLAH..

    36. hamba Allah
      mungkinkah Dajjal akan muncul di negara Timur Jepon yg selalu banyak gempa bumi…kali ni Ultroman x boleh kalahkan dia kecuali Nabi Isa A.S

    37. Ramai tidak menyedari Dajal sebenarnya mmg dah ada sekarang. Itulah Amerika dan kuncunya, Israel. Mereka mengagungkan mata satu seperti yang terdapat pada matawang US1. Mereka telah menguasai dunia dengan kerja nya sekarang sebagai polis dunia. siapa yang tidak mengikut arahan dan telujuknya, akan jd macam Iraq, Libya dan akan menurut lagi banyak negara yang cuba melawan dan tidak mengikut telunjuknya. Dajal akan memberikan nerakanya… bom bom yang bergegaran jatuh memusnahkan apa saja. Yajuj dan Majuj pun dah mula keluar… Itulah yang telah dikurung oleh Zulkarnain dibelakang tembok besi dan tembaga. Bangsa Khazar yang mengaku Yahudi tapi sebenarnya bukan Yahudi, The 13th Tribe. Mereka menguasai kewangan dunia… telahpun menguasainya sekarang. lihat lah keturunannya.. yang sedang menguasai Rothcheld, Itulah Plan yang telan dibuat sejak beratus tahun dulu untuk menguasai dunia dengan mewujudkan perang dan revolusi. Ianya menjatuhkan ekonomi dan dengan sebab keadaan sebegitu mudah ia menguasai nya. akan banyak lg segala rahsia-rahsia akan terungkap bila hari semakin suntuk.

    38. Abaimindayu you forget that Nabi Allah Khidir A.S is among immortal.
      Search wikipedia Khidr

    39. prophet Elijah has been the subject and folktales in muslim culture,usually involving his meeting with Khidr,and one legend with muhammad himself.Most such legend however regarded as folktales rather then actual events.In islamic mysticism,however Elijah is associated with the sage khidr.

      One legend reported that every year they meet in jeruselam to go pilgrimge in mecca.Elijah appears also in the hamzanama numerous times,where he is spoken of brother of khidr as well as one who drunk from THE FOUNTAIN OF YOUTH.al-khidr is also figures in the novel Alexender Romance as a servent for Alexender the great.They cross the land of darkness to find the water of life.Alexender get lose looking for the spring but al-Khidr find it and gain eternal life just like in the movie pirate of carribien 4 or the mummy 3.This fountain located in bermuda triangle near carribien sea that is the fact from wikipedia.

    40. saya membaca dan memerhati dan berhatihati…
      untuk rujukan bersama sila baca
      http://www.dinar-emas.com/vaticans.html#axzz1mqI599xe

    41. saya membaca dan memerhati dan berhati-hati…
      untuk rujukan bersama sila baca
      http://www.dinar-emas.com/vaticans.html#axzz1mqI599xe

    42. MUhammad sanggup kah kalian menjelas kan siapa diri nya..
      gmn asal usul nya…. ap yg tlah d lakukan nya…
      dan ap bukti dia seorang nabi…
      islam hanya lah kepercayaan primitif arab,,,
      agar kebudayaan arab dan kota arab dpt d kenang slamanya…
      makanya lahir lah islam utk memperkaya kota arab…
      harus nya bila MUHAMMAD Saw ada lah seorg nabi harus lah smua bangsa..
      dan sgala dunia tau… klo dia adalah nabi..”bkan dri sepihak islam yg mengetahui nya tanpa dapat mejelaskanya…
      TQ… from nabi nuh

    43. AsSalam,
      Spt kata Sheikh Imran N Hossein, Dajjal ini hidup di dimensi yg berbeza2. maka dimensi itu tidak dapat kita samakan dgn dimensi kita.

      Oleh kerna itu, kita tidak mampu melihat kemunculannya secara nyata, sama spt malaikat, jin dan iblis. mrk itu wujud namun mrk tidak hidup didlm dimensi kita, krn itu, kita mengakui kewujudan mrk namun kita tdk mampu menunjukkan buktikan.

      Oleh itu, apabila sampai di dimensi yg disebut Nabi Muhammad SAW sbg sabdanya “…….. dan selebihnya adalah hari2 biasa yg dilalui oleh kita semua maka tiga puluh tujuh hari itulah adalah hari di mana kita benar2 dpt melihat dajjal laknatullah itu dan hidup didlm pemerintahannya.

      Maka waktu itu merupakan satu ujian yg sgt getir di mana, mana2 manusia yg sudah terbiasa dgn kehidupan yg dihidangkan oleh Dajjal the false Messiah ini akan tidak mampu untuk lari dari menerima dia sbg pemimpin mrk dan mana2 dikalangan manusia yg sudah mulai menolak kepimpinan tentera2 dajjal ini akan berbaiah dgn seorg wakil yg disebut2 sbg IMAM AL-MAHDI yg mana ia akan dibantu oleh Al-Masih Nabi Isa AS untuk memburu dajjal laknatullah ini…

      Oleh itu, bersedialah kita utk menolak segala yg dtg dari tentera2 dajjal ini…
      yg baik dr ALLAH SWT jua…

    44. klu generasi kini berani meninggalkn agama islam leka berfashion,mengejar dunia YAALLAH,bkanya kita tkut pd dajjal tp risau kita disesatkan olh nya INSYAALLAH KITA DBRI PETUNJUK DRI ALLAH Kta umt Nabi Muhammad yg disayangi ALLAH.Kadang2 ORG YG SENTIASA TIMBUL PENYESALAN DI DALAM HATI,sanggup melakukan dosa yg amat bsr,btullah skang nie akhir zaman,semoga penulis dipermudahkan ALLAH untuk menyebarkn kesedaran oleh ALLAH……………

    45. betulkah ada pendapat ustaz yg mengatakan bhw Imam Mahdi sudah lahir krn buktinya sudah ada lintasan meteor..tp d mana kta tidak tahu adakah apabila negara islam diperang itu bukti kemuncak akhir zaman….

    46. Dajal bermata satu, dan mengaku bahwa dia adalah allah,
      Ingat: allah tidak bermata satu, sesunguhnya allah adalah zat yg maha sempurna.

    47. awangtrasher
      MASIHI DAJJAL…. kepalanya adalah komputer… hatinya internet… tangannya ialah, orang orang yg hatinya kotor yg masukkan benda yg bukan bukan menyebabkan org yang baca pun jadi bermusuhan sesama sendiri, fitnah berleluasa.. nak tengok filem lucah..? taip aje… rasa rasanya ramai yg susah hati kalau takde internet… facebook bebb.. bertuhankan dajjal.. huh.. aku berhubung ni pun menggunakan tangan kanannya… ape boleh buat.. ade ke sesiapa yang boleh bunuh dajjal..?? mungkin bencana alam mcm yang pernah terjadi sblm nie.. atau batu meteor dari langit menyebabkan internet satu dunia terputus… PESAN RASULULLAH S.A.W.. BERHATI HATI DGN FITNAH DAJJAL.. (berhati hati dgn internet, boleh datang rasa benci, marah, menyampah, fitnah menfitnah, musuh sesama islam, boleh mendorong org melakukan maksiat, zina, dan macam2 lahh… cuba bayangkan dunia tanpa internet.. aman bebbb..!! fokus pada family jerr.. konfom solat tak tinggal.. mana taknye, duduk kat rumah jer boring la… solat lerr… nie ade internet boleh main game, game online pulak tu.. perghtt!! lekaaa dibuatnyeee!! tuan tuan.. saya bercakap mengikut logik… tuan2 renungkanlah sejenak… ini pendapat sayalah… tuan2 nak tau pasal yaajud maajud..???

    48. awangtrasher
      hmm.. rasa rasanya ramai yg tak setuju dgn ape yg saya cakap kat atas nie… mmg itulah yang dia nak.!! dia nak orang taktau yg dia tu dajjal..!! supaaayaa orang boleh terus lekaa.!! mesti ada yg komen “tapi internet pun ade jugak bawak kebaikan”… soalannya berapa banyak kebaikan dan berapa banyak keburukan..?? pernah tak tuan/puan mengeluarkan komen yg menyebabkan orang lain terasa hati..? pernah tak tuan/puan terasa iri hati atau benci bila melihat komen2 orang di laman sosial..? disebabkan internet family pun boleh jadi renggang baiii…!! jgn memain wooo… aku dapat tau ni pun melalui ilham… tak salah nak main internet… tapi hati hati lahh… yg ada suami/isteri atau anak tu jaga baik baik.. jgn asik nak mentenet ajer… mana yg kaki game tu slow2 lah sikit.. ckp time gilah solat.. jgn dikhayalkan hati dan fikiran tu… kepada blogger tu cukup2lah menfitnah orang… kalau boleh sampaikanlah risalah aku nie kat org ramai… sbb aku tengok org komen pasal dajjal nie mengarut sangat dah… dah macam cerita ultraman pun ade.. baca hadis dan alquran tu biarlah berguru, sbb ape yang ade sekarang takde pada zaman dulu, jadi banyaklah ayat ayat kiasan.. supaya orang memikirkannya…

    49. Asslm wrwb.Sya juga sudabaca bukunya M.I sa Dawwud ttg Dajjal di kep.Segitiga Bermuda,tapi adyang menarik mengatakan Nusantara tempat perangnya pasukanaMahdi melawan Dajjal Laknatullah….

    50. ummar mohktar
      Ulamak @ a’lim mana lg yg berbincang berhujah pasal dajjal selain dr m. Isa dawood?

    51. ulama’ yahudi? lebih baik penulis jgn iguna perkataan ulama pada org yahudi dan lain2 agama. cukup sekadar guna tokoh agama yahudi. lgpun kitab & agama samawi lain telah dipinda2 oleh penganut mereka berzaman kecuali Al-Quran yang dilindungi oleh Allah SWT.

    52. setiap ayat2 berkaitan cerita Dajal dalam pandangan Islam, penulis perlulah sertakan dgn rujukan surah2 dari Al-Quran & hadis Nabi serta dalil2 dan hujah2 dr ulama tersohor yg telah disahkan benar. Jgn berbentuk andaian semata2.
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: