Pesan Rahbar

Home » , » Hakikat Zakat Fitrah

Hakikat Zakat Fitrah

Written By Unknown on Saturday 18 July 2015 | 02:14:00


Apakah hakikat zakat fitrah yang harus ditunaikan di akhir bulan Ramadhan? Apakah falsafah di balik kewajiban menunaikan zakat ini?
Dalam memahami hakikat dan falsafah tersebut, mari kita camkan beberapa poin berikut ini:

a. Menunaikan zakat fitrah dakan menyebabkan puasa kita sempurna dan terkabulkan. Dalam sebuah hadis, Imam Shadiq as berkata, “Kesempurnaan puasa adalah menunaikan zakat, sebagaimana salawat atas Nabi Muhammad adalah kesempurnaan salat. Barang siapa berpuasa dan tidak menunaikan zakat, maka tiada puasa baginya apabila ia meninggalkannya dengan sengaja ....”

b. Menunaikan zakat fitrah dapat memelihara seseorang dari ajal kematian pada tahun itu. Imam Shadiq as berkata, “Tunaikanlah zakat fitrah untuk keluargamu dan janganlah kamu lalaikan salah seorang pun dari mereka. Jika kamu melalaikan salah seorang dari mereka, maka kamu telah mengkhawatirkan ketiadaan baginya.” “Apakah maksud ketiadaan itu?” tanya perawi. “Kematian,” jawab Imam Shadiq.

c. Menunaikan zakat fitrah dapat menjamin keselamatan tubuh dan menyucikan jiwa dari keburukan etika. Dalam sebuah hadis ketika menafsirkan ayat qad aflaha man zakkāhā ditegaskan, maksud dari tazkiyah adalah zakat fitrah.

(Shabestan/ABNS)
Share this post :

Post a Comment

mohon gunakan email

Terkait Berita: