Al-Qur’an Karim akan menghubungkan manusia dengan Asma’ A’zham dan batin alam semesta ini, dan jika seseorang yakin dengan hal ini maka batin dan jiwanya akan hidup dan selalu bersemangat, dan pada akhirnya makrifat dalam dirinya akan berubah menjadi makrifat batiniyah.
Hal ini disampaikan Hujjatul Islam Abidini dalam kajian Ramadhannya saat menjelaskan tentang mengakrabkan diri dengan Al-Qur’an seperti yang dijelaskan dalam riwayat Imam Ali as.
Dijelaskannya, Imam Ali as dalam wasiatnya kepada Muhammad bin Hanafiyah berkata “hendaklah engkau memabca Al-Qur’an dan mengamalkannya serta melantunkannya pada malam dan siang harimu, karena ini merupakan bai’at dari Allah swt.”
Ia menambahkan, bai’at adalah penghubung antara manusia dengan Allah swt, dimana jika manusia ingin menjalin hubungan dengan Allah swt maka jalannya ialah dengan Al-Qur’an.
Dalam surat Al-A’raf ayat 172 disebutkan “Dan ( ingatlah ), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak- anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka ( seraya berfirman ):" Bukankah Aku ini Tuhanmu" Mereka menjawab:" Betul ( Engkau Tuhan kami ), kami menjadi saksi".( Kami lakukan yang demikian itu ) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan:" Sesungguhnya kami ( bani Adam ) adalah orang- orang yang lengah terhadap ini ( keesaan Tuhan ).”
Al-Qur’an Karim akan menghubungkan manusia dengan Asma’ A’zham dan batin alam semesta ini, dan jika seseorang yakin dengan hal ini maka batin dan jiwanya akan hidup dan selalu bersemangat, dan pada akhirnya makrifat dalam dirinya akan berubah menjadi makrifat batiniyah, demikian jelasnya.
قرآن کریم انسان را به اسم اعظم و باطن عالم مرتبط میکند
خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن کریم واسطه فیض است، گفت: قرآن کریم انسان را به اسم اعظم و باطن عالم مرتبط کرده و او را از درون زنده میکند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین عابدینی استاد سطح عالی حوزه علمیه در مراسمی که به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، گفت: پیرامون موضوع انس با قرآن کریم به بیان روایتی از امیرمومنان علی( ع) پرداخت و گفت: حضرت در وصیت خود به محمدبن حنفیه فرمودهاند « و علیک بقرائت القرآن و العمل به ما فیه ... و تلاوته فی لیلک و نهارک فانه عهدٌ من الله تبارک و تعالی » شب و روز قرآن را تلاوت کنید نه این که یک وعده قرآن بخوانید چرا که این عهد خداست.
وی افزود: عهد خدا نظام فطرت انسان است، عهد خدا رابطه انسان با خداست که اگر انسان خواهان برقرای این رابطه با خدا باشد از درونی ترین لایه وجودی که همان فطرت است به واسطه قرآن کریم با خدا انس میگیرد بنابراین ارتباط با خدا از طریق قرآن و از درونیترین لایههای وجودی انسان آغاز میشود.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با استناد به آیات الهی بیان داشت: انبیا در مقام آیه شریفه که فرمودند « اذا اخذ ربک من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم الست بربکم قال بلی » که خدا از بنی آدم در عالم ذر عهد و پیمان گرفت و آن پیمان در داخل وجود انسان است، بنابراین هیچ گاه از بین نمیرود و نمیمیرد حتی اگر انسان جزو شقیترین افراد شود.
استاد سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: این عدم فراموشی به دلیل آن است که در روز قیامت انسانها بهانه نکنند که ما آن عهد را فراموش کردیم. در آیه آمده است که این عهد زمانی آشکار میشود که انسان به سختی دچار و متنبه میشود.
وی با بیان اینکه قرآن کریم واسطه فیض است، اظهار داشت: قرآن کریم انسان را به اسم اعظم و باطن عالم مرتبط میکند، این عهد رابطه بین ظاهر و باطن ایجاد کردن و ریسمان ممدود است، اگر کسی باور کرد قرآن این برکات را دارد به دنبال زنده شدن از درون به وسیله قرآن خواهد رفت و از درونش احساس نشاط خواهد کرد و در نهایت معرفت آفاقی در درون او به معرفت انفسی تبدیل میشود.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی نیاز را اولین علم فطری بشر خواند و اظهار داشت: آغاز اولین علم با نیاز شروع میشود و هر چقدر میزان ادراک نیاز شدید باشد رشد علمی انسان بیشتر میشود بنابراین سوزی که ائمه اطهار(ع) داشتند غیر قابل قیاس با سوز انسانها است زیرا به هر میزان عظمت بیشتر باشد ادراک فقر افزایش مییابد.
وی با اشاره به فرازی از دعای عرفه امام حسین(ع) که فرمودند« الهی انا الفقیر فی غنایه فکی لا اکون فقیرا فی فقری »، عنوان کرد: کار نظام الهی این است که انسان در هر نیازی به خدا برگردد، همه نیازها انسان را متوجه یک بی نیاز واحد میکند ولی شیطان بیکار ننشسته بلکه میخواهد انسان را به وساوس مشغول سازد، به تعبیبر یکی از بزرگان شیطان در برابر همه واقعیتها آینه گرفته است.
استاد برجسه حوزه علمیه ضمن بیان تعبیری از آیت الله بهجت که در مورد فروپاشی شوری به کار برده بودند، گفت: ایشان بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گفتند، آیا به ایمانتان افزوده شد، دیدید خدای سبحان چگونه این کشور قدرتمند را متلاشی کرد، دور نیست که ببینید آمریکا هم به همین سرنوشت مبتلا خواهد شد ولی آیا مقام شکر شما با دیدن این صحنهها اضافه میشود.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با بیان اینکه هر نیازی انسان را به رافع آن هدایت میکند، تصریح کرد: اگر نیازی انسان را به کثرت ببرد قطعا از سوی شیطان خواهد بود. و ما خود می توانیم ارزیابی کنیم که چه مقدار نیازها ما را به کثرا برده است.
وی ادامه داد: اگر انسان نگاهش این باشد که هر حاجتی انسان را به در خانه خدا خواهد برد برهمین اساس هر چه انسان محتاج تر باشد راحتتر به درگاه الهی راه مییابد در آن هنگام است که نیاز را فقط خدا میبیند و رفع نیاز را هم فقط خدا میبیند.
پایان پیام/544
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Post a Comment
mohon gunakan email