Keputusan dari ahli fiqh shia, mengikuti Imam yang suci, adalah
dengan jelas mematuhi arahan al-Quran. Sebagai contoh, ulama kamu
menganggap bulu, kapas, sutera dan alas lantai yang lain sama dengan
bumi. Tetapi dengan jelas benda itu bukan bumi. Tetapi shia, di dalam
mematuhi Imam mereka dari ahli bayt nabi yang berkata, ‘Sujud adalah
haram diatas yang lain, selain bumi atau apa-apa yang tumbuh dari bumi
dan tidak digunakan untuk makan atau pakai.’ Atas sebab ini kamu katakan
mereka kafir. Sebaliknya kamu tidak mengatakan sujud pada najis kering
kafir. Dan amat jelas sujud pada bumi [sebagaimana diarahkan oleh Allah]
dan sujud pada alas lantai adalah berbeza.
Sheikh: Kamu melakukan sujud pada sekeping tanah
yang diambil dari Karbala. Kamu menyimpan tanah kecil itu. Ianya adalah
seripa berhala, dan kamu menganggap sujud diatasnya wajib. Yang pastinya
amalan yang sedimian adalah bertentangan dengan amalan muslim lainnya.
Shirazi: Telah menjadi tabiat kamu yang kedua
mengikuti mereka yang terdahulu dengan secara buta, walaupun ianya tidak
sesuai bagi manusia yang adil seperti kamu untuk mengatakan tanah suci
dari karbala adalah seperti berhala.
Tuan yang dihormati! Kritikan terhadap mana-mana kepercayaan
hendaklah berdasarkan pada pembuktian. Jika kamu merujuk pada buku-buku
perundangan agama shia, kamu akan dapat jawapan dari kritikan kamu, dan
kamu tidak akan diselewengkan oleh saudara sunni dengan bantahan palsu.
Post a Comment
mohon gunakan email