Syi'ah
mengambil hukum-hukum agama mereka selepas Nabi SAW daripada al-Qur'an
dan Sunnah Nabawiyyah. Adapun daripada al-Qur'an para mujtahid mereka
mengambil hukum-hukum daripada nas-nas yang terang. Adapun nas-nas yang
memerlukan penafsiran, mereka merujukkan kepada penafsiran al-Itrah yang
suci.
Bagi
orang yang bukan mujtahid, sama ada dia seorang muhtat yang memilih
hukum untuk dirinya sendiri atau seorang muqallid yang mentaklidkan
kepada seorang mujtahid yang adil menurut syarat-syarat yang ditetapkan
di dalam buku-buku mereka. Apa yang paling penting baginya ialah
mujtahid tersebut mestilah mengambil fiqhnya daripada Nabi SAW dan Ahlu
l-Baitnya yang suci bersama al-Qur'an dan membuat kesimpulan dengan
cahaya akal: Syi'ah mempunyai hujah-hujah yang kuat di dalam buku-buku
mereka. Justeru itu aku kemukakan kepada kalian sebahagian daripada
ayat-ayat al-Qur'an dan hadith-hadith Nabi SAW yang menunjukkan sabitnya
hak dan dakwaan mereka.
Di
sini dikemukakan ayat-ayat al-Qur'an yang menyokong dakwaan Syi'ah yang
telah ditafsirkan oleh para ulama Ahlu l-Sunnah yang sejajar dengan
pentafsiran Syi'ah seperti berikut:
1. Ayat al-Wilayah.
FirmanNya
di dalam (Surah al-Maidah (5): 55):"Sesungguhnya wali kamu adalah
Allah, RasulNya, dan orang-orang yang beriman yang mendirikan solat dan
memberi zakat dalam keadaaan rukuk."
Telah
sepakat semua Ahlu l-Bait AS, para ulama Tafsir dan Hadith dari
golongan Syi'ah dan kebanyakan para ulama tafsir Ahlu s-Sunnah, malah
keseluruhan mereka bahawa ayat ini telah diturunkan pada Amiru
l-Mukminin Ali AS, ketika beliau memberi sadqah cincinnya kepada si
miskin di dalam keadaan beliau (Ali AS) sedang solat di Masjid
Rasulullah SAW. Peristiwa ini telah diakui oleh para sahabat pada zaman
Nabi SAW, para tabi'in dan penyair-penyair yang terdahulu sehingga
mereka memasukkan peristiwa ini ke dalam syair-syair mereka.
Di sini diperturunkan kenyataan para ulama Ahlu s-Sunnah mengenai perkara tersebut seperti berikut:
Al-Suyuti
di dalam al-Durr al-Manthur berkata: al-Khatib telah mengeluarkannya di
dalam al-Muttafaq daripada Ibnu Abbas, dia berkata:'Ali AS telah
menyedekahkan cincinnya dalam keadaan rukuk. Maka Nabi SAW bersabda:
Siapakah yang memberikan kepada anda cincin ini? Lelaki ini menjawab:
Lelaki yang sedang rukuk itu. Maka Allah SWT menurunkan ayat "Sesungguhnya
wali kamu adalah Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman yang
mendirikan solat dan memberi zakat di dalam keadaan rukuk (Surah
al-Maidah(5): 55).
Al-Tabrani
telah menulisnya di dalam al-Ausat. Ibn Mardawaih daripada 'Ammar bin
Yassir berkata: Seorang peminta sadqah berdiri di sisi Ali yang sedang
rukuk di dalam sembahyang sunat. Lalu beliau mencabutkan cincinnya dan
memberikannya kepada peminta tersebut. Kemudian dia memberitahukan
Rasulullah SAW mengenainya. Lalu ayat tersebut diturunkan. Kemudian Nabi
SAW membacakannya kepada para sahabatnya. Beliau
bersabda: Siapa yang telah menjadikan aku maulanya, maka Ali adalah
maulanya. Wahai Tuhanku, hormatilah orang yang memperwalikannya dan
musuhilah orang yang memusuhinya, cintailah orang orang mencintainya,
bencilah orang yang membencinya, tolonglah orang yang menolongnya,
tinggallah orang yang meninggalkannya dan penuhilah kebenaran bersamanya
di mana saja dia berada."
Begitu
juga Abdu l-Razzaq, 'Abd b. Hamid, Ibn Jarir dan Abu Syaikh telah
mengesahkan bahawa Ibn Mardawaih meriwayatkannya daripada Ibn Abbas, dia
berkata: ayat "Sesungguhnya
wali kamu adalah Allah, RasulNya dan orang-orang yang
beriman.....(Surah al-Maidah (5):55) telah diturunkan ke atas 'Ali bin
Abi Talib.
Hadith
ini telah dikeluarkan juga oleh Ibn Abi Hatim, Abu Syaikh dan Ibn
'Asakir daripada Salmah bin Kuhail. Dia berkata: Ali menyedekahkan
cincinnya dalam keadaan rukuk. Kemudian ayat (Surah al-Ahzab (33): 33)
diturunkan.
Begitu
juga Ibn Jarir, daripada Sudi dan 'Atbah bin Hakim telah mengeluarkan
hadith yang sama, sementara Abu Syaikh dan Ibn Mardawaih meriwayatkan
hadith ini daripada 'Ali bin Abi Talib. Dia berkata: Ayat (Surah
al-Maidah (5):55) "Sesungguhnya wali kami adalah Allah, RasulNya dan
orang-orang yang beriman....." adalah diturunkan kepada Rasulullah SAW
di rumahnya. Lalu Rasulullah SAW keluar dari rumahnya dan memasuki
masjid. Orang ramai bersembahyang di antara rujuk dan sujud, malah ada
yang berdiri. Tiba-tiba datang seorang peminta sadqah, adakah seseorang
telah memberikan kepada anda sesuatu? Dia menjawab: Tidak, selain
daripada lelaki yang sedang rukuk iaitu 'Ali bin Abi Talib telah
memberikan cincinnya kepadaku.
Ibn
Mardawaih telah mengeluarkan hadith ini melalui al-Kalbi daripada Abi
Salih daripada Ibn Abbas dia berkata: 'Abdullah bin Salam dan beberapa
orang Ahlu l-Kitab datang kepada Nabi SAW di waktu zuhur. Mereka
berkata: Sesungguhnya jarak rumah-rumah kami jauh sekali. Kami tidak
dapati orang yang ingin duduk bersama kami dan bergaul dengan kami
selain di masjid ini. Dan sesungguhnya kaum kami apabila mereka melihat
kami telah membenarkan Allah dan RasulNya, dan meninggalkan agama
mereka, lalu mereka melahirkan permusuhan mereka dan bersumpah supaya
mereka tidak bergaul dengan kami, mereka tidak makan bersama-sama kami.
Lantaran itu ianya menimbulkan kesulitan kepada kami. Dan di kalangan
mereka ada yang merayu perkara itu kepada Rasulullah SAW. Dan kemudian
ayat yang bermaksud: Sesungguhnya wali kami adalah Allah, RasulNya dan
orang yang beriman..[al-Maidah (5): 55] diturunkan. Kemudian azan
diadakan bagi menunaikan solat Zuhr.
Kemudian
Rasulullah SAW keluar ke masjid, tiba-tiba beliau melihat peminta
sadqah lalu beliau bersabda: Adakah seseorang telah memberikan anda
sesuatu? Dia menjawab: Ya. Beliau bertanya: Siapa? Dia menjawab: Lelaki
yang sedang berdiri itu. Beliau bertanya lagi: Di dalam keadaan manakah
dia memberikannya kepada anda? Dia menjawab: Dalam keadaan rukuk. Beliau
bersabda: Itulah 'Ali bin Abi Talib AS. Lalu Rasulullah SAW bertakbir
dan di masa itu beliau membaca ayat al-Qur'an (Surah al-Maidah (5):
55):"Sesiapa yang mewalikan Allah dan RasulNya dan orang-orang yang
beriman, maka sesungguhnya parti Allah itulah yang pasti kemenangan."
Al-Kanji
al-Syafi'i telah menyebutkannya di dalam Kifayah al-Talib daripada
Anas bin Malik: Sesungguhnya ada seorang peminta sadqah di masjid
bertanya: Siapakah yang akan memberikan sadqah kepadanya. 'Ali yang
sedang rukuk memberikan isyarat kepadanya supaya mencabutkan cincin di
tangannnya. Rasulullah SAW bersabda: Wahai 'Umar! Sesungguhnya telah
wajib baginya ('Ali) syurga kerana Allah tidak mencabutkannya daripada
tangannya sehingga Dia mencabutkan segala dosa dan kesalahan
daripadanya. Dan ayat (Surah al-Maidah (5):55) diturunkan.
Kemudian penyair Hasan bin Tsabit memperkatakan syairnya:
Wahai Abu l-Hasan! Jiwa ragaku berkorban untukmu dan setiap pencinta petunjuk
Adakah akan sia-sia orang yang memujimu?
Orang yang memuji pada zat Allah tidak akan sesat
Adakah akan sia-sia orang yang memujimu?
Orang yang memuji pada zat Allah tidak akan sesat
Kaulah yang telah memberi di dalam keadaan rukuk
seluruh jiwa ragaku berkorban untukmu
wahai sebaik-baik orang yang rukuk.
seluruh jiwa ragaku berkorban untukmu
wahai sebaik-baik orang yang rukuk.
Di
antara perawi-perawi yang menegaskan bahawa ayat ini telah diturunkan
pada Amiru l-Mukminin Ali AS ialah Fakhruddin al-Razi di dalam
tafsirnya. Dia telah meriwayatkannya daripada 'Ata' daripada Ibn Abbas
bahawa sesungguhnya ayat ini diturunkan pada 'Ali bin Abi Talib AS. Dia
meriwayatkan bahawa 'Abdullah bin Salam berkata: Manakala ayat ini
diturunkan, aku bertanyakan Rasulullah SAW wahai Rasulullah SAW! Aku
melihat Ali memberikan cincinnya kepada seorang yang memerlukannya di
dalam keadaan rukuk, maka kamipun mewalikannya.
Dia
juga meriwayatkan daripada Abu Dhar RH bahawa dia berkata: Pada suatu
hari aku menunaikan solat Zuhr bersama Rasulullah SAW. Maka seorang
peminta sadqah di masjid meminta (sesuatu), tidak seorangpun
memperdulikannya. Lantas peminta itu mengangkat tangannya ke langit dan
berkata: Wahai Tuhanku persaksikanlah sesungguhnya aku telah meminta di
masjid Rasulullah SAW, tetapi tidak ada seorangpun yang memberi sesuatu
kepadaku. Dan 'Ali AS pada ketika itu sedang rukuk lalu beliau
memberikan isyarat kepadanya dengan anak jari tangan kanannya yang
bercincin. Maka lelaki tadi datang mencabutnya dan ianya dilihat oleh
Nabi SAW lalu beliau bersabda: Sesungguhnya saudaraku Musa telah meminta
kepada Engkau dan berkata:(Surah Taha (20): 25): Wahai Tuhanku
lapangkanlah untukku dadaku dan jadikanlah dia sekutu di dalam urusanku.
Maka ayat (Surah al-Qasas (28): 35)"Kami akan membantumu dengan
saudaramu dan kami berikan kamu berdua kekuasaan yang besar" diturunkan.
"Wahai
Tuhanku, aku adalah Muhammad Nabi kalian dan pilihan kalian, maka
lapangkanlah dadaku dan permudahkanlah urusanku dan jadikanlah untukku
seorang pembantuku (wazir) daripada keluargaku 'Ali dan perkukuhkanlah
dengannya kekuatan." Abu Dhar berkata:"Demi Allah sebaik saja Rasulullah
SAW selesai membaca doa itu, Jibra'il turun dan berkata: Wahai Muhammad
"Sesungguhnya wali kamu adalah Allah, RasulNya dan orang-orang yang
beriman, yang mendirikan solat, dan memberikan zakat di dalam keadaan
rukuk (al-Maidah (5): 55).
Hadith
ini juga telah diriwayatkan oleh al-Syablanji di dalam Nur al-Absar
sanadnya sampai kepada Abu Dhar. Di antara orang-orang yang meriwayatkan
hadith ini diturunkan pada Amiru l-Mukminin 'Ali AS ialah al-Wahidi di
dalam Asbab al-Nuzul, al-Zamakhsyari di dalam tafsirnya al-Kasysyaf
bahawa ayat ini diturunkan kepada 'Ali ketika peminta sadqah meminta
kepada beliau di dalam keadaan rukuk di dalam solatnya, maka beliaupun
mencampakkan cincinnya. Ibn Hajr al-Asqalani, di dalam al-Kafi al-Syafi
fi Takhrij Ahadith al-Kasysyaf ketika mengeluarkan hadith ini, dia
berkata: Hadith ini telah diriwayatkan oleh Ibn Abi Hatim dan Salmah bin
Kuhail dia berkata: 'Ali bersadqah dengan cincinnya dalam keadaan
rukuk. Maka ayat "Sesungguhnya wali kamu adalah Allah, RasulNya dan
orang-orang yang beriman" [al-Maidah (5): 55] diturunkan.
Hadith
ini juga diriwayatkan daripada Ibn Mardawaih dan Sufyan al-Thauri
daripada Ibn Sinan daripada al-Dhahak daripada Ibn 'Abbas, dia
berkata:"Ali AS sedang menunaikan solat di dalam keadaan berdiri,
tiba-tiba datang seorang peminta sadqah ketika 'Ali sedang rukuk. Maka
beliaupun memberikan cincinnya kepada orang itu. Lalu ayat yang
bermaksud:"Sesungguhnya wali kamu adalah Allah, RasulNya....."[al-Maidah
(5): 55] diturunkan.
Abu
Bakar Ahmad bin 'Ali al-Razi al-Hanafi di dalam Ahkam al-Qur'an
mengeluarkan beberapa riwayat yang menunjukkan bahawa ayat ini
diturunkan mengenai hak 'Ali AS. Sanad-sanadnya berakhir kepada Mujahid,
Sudi, Abu Ja'far, 'Atbah bin Abi Hakim dan lain-lain.
Al-Qurtubi
al-Andalusi di dalam al-Jami' li Ahkam al-Qur'an, memindahkan hadith
ini daripada Imam al-Baqir AS bahawa ayat ini diturunkan kepada Amiru
l-Mukminin 'Ali AS dan keluarganya. Dia berkata: Mereka memberi zakat di
dalam keadaan rukuk menunjukkan bahawa sadqah sunat dinamakan zakat
kerana 'Ali AS telah bersadqah sunat dengan cincinnya semasa rukuk.
Rasyid
Ridha yang bermazhab Wahabi di dalam tafsirnya al-Manar, al-Alusi di
dalam Ruh al-Ma'ani menyatakan bahawa ayat ini diturunkan kepada hak
Amiru l-Mukminin 'Ali AS dengan berbagai riwayat yang berakhir
setengahnya kepada Ibn 'Abbas dan setengahnya kepada Abdullah bin Salam.
Muhibbuddin
al-Tabari di dalam Dhakha'ir al-'Uqba, telah meriwayatkan beberapa
riwayat yang sahih di dalam bab ini. Sibt Ibn al-Jauzi di dalam
Tadhkirah al-Huffaz.
Fakhruddin
al-Razi di dalam Mafatih al-Gha'ib, mengatakan bahawa ayat ini
menunjukkan bahawa imam selepas Rasulullah SAW ialah 'Ali bin Abi Talib
AS. Justeru itu untuk mengukuhkannya, aku berkata: Bahawa sesungguhnya
ayat ini menunjukkan bahawa apa yang dimaksudkannya ialah seorang imam.
Dan apabila ianya menunjukkan sedemikian maka imam tadi mestilah 'Ali
bin Abi Talib AS.
al-Bahrani
di dalam Ghayah al-Maram telah mengemukakan hadith-hadith yang
menunjukkan ayat ini telah diturunkan kepada Amiru l-Mukminin 'Ali AS.
Dia meriwayatkan sebanyak dua puluh empat hadith menurut saluran Ahlu
s-Sunnah dan dua puluh hadith menurut saluran Syi'ah.
Begitu
juga al-Allamah al-Amini di dalam al-Ghadir telah mencatat enam puluh
enam nama-nama ulama Ahlu s-Sunnah yang masyhur yang telah menyebutkan
hadith ini dan mereka pula menegaskan bahawa ayat ini telah diturunkan
kepada Amiru l-Mukminin 'Ali AS dengan menyebutkan perawi-perawinya
sekali.
Aku berkata: Ini sahajalah peluang yang mengizinkan kami menyebutkan kata-kata Ahlu s-Sunnah di dalam bab ini. Adapun sahabat-sahabat kami Imamiyyah, Syi'ah keluarga suci, mereka bersepakat di dalam buku-buku Hadith, Tafsir dan ilmu l-Kalam bahawa ayat tersebut diturunkan pada hak 'Ali AS. Sesungguhnya beliaulah yang dimaksudkan dengan ayat ini. Tidak seorangpun menyalahinya. Kadangkala mereka mendakwa bahawa hadith ini telah sampai ke peringkat kemutawatirannya. Lantaran itu tidak ada ruang dan helah bagi seseorang itu untuk mengesyaki dan menolaknya melainkan ianya seorang pemarah, penentang ataupun terlalu rendah daya pemikirannya.
Aku berkata: Ayat ini menentukan bahawa sesungguhnya imam dan khalifah selepas Rasulullah SAW ialah 'Ali bin Abi Talib AS kerana Allah SWT mengiringi wilayah 'Ali dengan wilayahNya dan wilayah RasulNya.
Aku berkata: Ini sahajalah peluang yang mengizinkan kami menyebutkan kata-kata Ahlu s-Sunnah di dalam bab ini. Adapun sahabat-sahabat kami Imamiyyah, Syi'ah keluarga suci, mereka bersepakat di dalam buku-buku Hadith, Tafsir dan ilmu l-Kalam bahawa ayat tersebut diturunkan pada hak 'Ali AS. Sesungguhnya beliaulah yang dimaksudkan dengan ayat ini. Tidak seorangpun menyalahinya. Kadangkala mereka mendakwa bahawa hadith ini telah sampai ke peringkat kemutawatirannya. Lantaran itu tidak ada ruang dan helah bagi seseorang itu untuk mengesyaki dan menolaknya melainkan ianya seorang pemarah, penentang ataupun terlalu rendah daya pemikirannya.
Aku berkata: Ayat ini menentukan bahawa sesungguhnya imam dan khalifah selepas Rasulullah SAW ialah 'Ali bin Abi Talib AS kerana Allah SWT mengiringi wilayah 'Ali dengan wilayahNya dan wilayah RasulNya.
Perkataan innama (bahawa sesungguhnya) di dalam ayat tersebut memberi maksud al-Hasr dengan
persetujuan ahli bahasa. Lantaran itu wilayah adalah ditentukan untuk
mereka. Dan maksud dengan wali di sini adalah orang yang paling utama (aula) untuk mengurus sesuatu dan seseorang itu tidak dikatakan aula (lebih utama) melainkan apabila dia adalah khalifah dan imam. Ini adalah pengertian yang masyhur menurut ahli bahasa.
Dari
segi syarak mereka berkata: Sultan adalah wali kepada orang yang tidak
mempunyai wali. Dan mereka berkata: Wali darah dan wali mayat, si anu
adalah wali urusan rakyat dan si anu adalah wali bagi orang yang kurang
daya kecerdikan. Nabi bersabda: Mana-mana perempuan yang mengahwini
dirinya tanpa keizinan walinya, maka nikahnya adalah batil. Apa yang
dimaksudkan dengan wali di dalam contoh-contoh tadi ialah al-Aula
sebagaimana kata Mibrad di dalam buku al-'Ibarah tentang sifat-sifat
Tuhan bahawa wali ialah aula.
Wali
sekalipun sah dikaitakan dari segi bahasa dengan al-Nasr (pembantu) dan
muhibb (pencinta) tetapi kedua-kedua pengertian itu tidak sesuai di
tempat ini kerana kedua-duanya adalah umum, tanpa terbatas kepada orang
yang dikehendaki di dalam ayat yang mulia ini iaitu firmanNya di dalam
(surah al-Taubah (9):71):"Dan mukminin dan mukminah setengah mereka
menjadi Auliya' ke atas setengah yang lain."
Jika ditanya bagaimana dikehendaki dengan al-Ladhi na amanu (orang-orang
yang beriman) itu Imam Amiru l-Mukminin AS seorang sahaja, sedangkan
perkataan itu adalah umum? Maka kami menjawabnya:
1. Banyak terdapat di dalam percakapan Arab penggunaan perkataan jamak tetapi dikehendaki seorang sahaja berserta Qarinah
dan sebaliknya. Ini adalah masyhur di kalangan mereka. Di dalam
al-Qur'an firmanNya (Surah Ali Imran(3): 173):"Orang-orang (yang
mentaati Allah dan Rasul) yang kepada mereka ada orang-orang yang
mengatakan sesungguhnya "manusia" telah mengumpulkan pasukan untuk
menyerang kamu, kerana itu takutlah kepada "mereka." Apa yang
dimaksudkan dengannya ialah Nu'aim bin Mas'ud al-Asyja'i sahaja dengan
ijmak ahli Tafsir dan Hadith.
2. Sesungguhnya Allah SWT telah mensifatkan al-Ladhi na amanu di dalam ayat yang mulia ini dengan sifat yang tidak menyeluruh kepada semua iaitu yuqimu s-Solah wa yu'tuna z-Zakat wa hum raki'un (yang mendirikan solat dan menunaikan zakat di dalam keadaan rukuk).
3. Ahli bahasa menggunakan perkataan jamak kepada seseorang adalah untuk ta'zim (penghormatan) sebagaimana disebutkan oleh al-Tabarsi di dalam Tafsirnya mengenai ayat ini dengan menerangkan bahawa penggunaan perkataan jamak kepada Amiru l-Mukminin 'Ali AS adalah untuk tafkhim (kemuliaan) dan penghormatan. Dia berkata: Cara ini adalah paling masyhur di dalam percakapan mereka tanpa memerlukan dalil lagi.
4. Apa yang pasti jika dikehendaki dengan "semua" jami' ialah penyatuan wali dan mutawalli tetapi yang lazimnya ialah menyalahi kedua-duanya.
Al-Zamakhsyari
di dalam al-Kasysyaf 19 mengatakan bahawa ayat ini diturunkan kepada
Amiru l-Mukminin 'Ali AS. Jika anda bertanya: Bagaimana boleh ianya
untuk 'Ali AS sedangkan perkataaan di dalam ayat tersebut adalah jamak?
Aku menjawab:Ianya dibawa dengan perkataan jamak sekalipun sebabnya
seorang lelaki sahaja adalah untuk menerangkan kepada orang ramai supaya
mengikuti perbuatannya ('Ali AS). Maka dengan ini, mereka akan
mendapat pahala setanding dengan pahalanya. Dan menyedarkan bahawa
tabiat Mukminin mestilah mempunyai matlamat bagi melakukan kebaikan,
ihsan, dan melayani faqir miskin sehingga tidak menangguhkannya meskipun
di dalam solat sehingga selesai solat.
Jika
ditanya: Sesungguhnya Amiru l-Mukminin 'Ali AS telah menunaikan solat
menghadapi Tuhannya dengan sepenuh hatinya tanpa merasai sesuatu di luar
solatnya. Maka bagaimana beliau "merasai" perkataan peminta sadqah dan
memahaminya. Maka jawapannya: Fahamannya tentang percakapan peminta
sadqah tidak menafikan kekhusyukannya di dalam solat kerana ianya ibadah
di dalam ibadah. Tidak ada jawapan yang lebih baik daripada apa yang
telah dijawabkan oleh Abu l-Faraj al-Jauzi ketika ditanya mengenainya:
Dia menuang dan meminum tanpa dilalaikan oleh kemabukkannya
daripada minuman dan tidak melupai gelasnya.
Kemabukan yang mematuhinya sehingga membolehkannya
(melakukan) perbuatan orang yang segar, maka ini seunik-unik manusia.
Al-Wahidi di dalam Asbab al-Nuzul mencatatkan wa man yatawalla iaitu sesiapa yang mencintai Allah dan RasulNya dan al-lladhina amanu'Ali, fa inna hizballah (sesungguhnnya parti Allah) iaitun Syi'ah Allah dan RasulNya dan walinya hum al-Ghalibun (mereka yang pasti menang) iaitu merekalah yang mendapat kemenangan.(Di dalam naskhah yang lain) al-'Alimun (mengetahui) sebagai ganti al-Ghalibun
iaitu yang mendapat kemenangan. Dan di dalam perkiraannya
(al-Hisab);"Sesungguhnya wali kami adalah Allah, RasulNya dan
orang-orang yang beriman yang mendirikan solat, mengeluarkan zakat di
dalam keadaan rukuk penilaiannya ialah Muhammad SAWAW selepasnya 'Ali
bin Abi Talib dan itrahnya AS.
Di dalam al-Kafi daripada Ja'far bin Muhammad daripada bapanya daripada datuknya AS, beliau berkata: Manakala ayat innama wa liyyukumu llah wa Rasuluh
diturunkan beberapa orang sahabat Rasulullah SAW berkumpul di Masjid
Madinah. Sebahagian mereka berkata kepada sebahagian yang lain: Apa
pendapat kalian tentang ayat ini? Sebahagian mereka menjawab: Sekiranya
kita mengingkari ayat ini nescaya kita mengingkari kesemuanya
(al-Qur'an). Dan sekiranya kita mempercayainya, maka ianya merupakan
satu kehinaan kepada kita manakala 'Ali menguasai ke atas kita. Mereka
menjawab: Sesungguhnya kalian telah mengetahui bahawa Muhammad adalah
benar apa yang diucapkannya. Justeru itu kita menjadikannya wali tetapi
kita tidak akan mematuhi 'Ali tentang yang diperintahkannya. Maka
turunlah ayat (Surah al-Nahl (16): 83):"Mereka mengetahui nikmat Allah,
kemudian mereka mengingkarinya" iaitu wilayah Muhammad SAW (dan
kebanyakan mereka mengingkarinya) iaitu wilayah 'Ali AS.
Al-Saduq
di dalam al-Amali berkata:"Umar bin al-Khattab berkata:Aku telah
bersadqah cincin dalam keadaan rukuk supaya diturunkan (ayat)
sebagaimana telah diturunkan kepada 'Ali bin Abi Talib AS, tetapi ia
tidak juga turun.
Aku
berkata: Apabila anda mengetahui dalil-dalil Sunnah dan Syi'ah yang
telah aku kemukakan, maka aku berkata:Tidak harus mendahului selain
daripada 'Ali ke atas 'Ali sebagaimana tidak harus mendahului
seseorangpun ke atas Nabi SAW kerana sesungguhnya Allah SWT telah
menjadikan Muhammad dan 'Ali bersamaNya di dalam ayat al-Wilayah.
Adapun orang-orang yang bertentangan dengan kami sekalipun mereka
mengetahui sesungguhnya ayat telah diturunkan pada 'Ali AS secara al-WilayahQat'i sebagaimana telah aku kemukakan tadi, mereka sengaja mengubah maknanya menurut mazhab mereka dan hawa nafsu mereka.
Dhaif : Riwayat Syiah Para Nabi Diciptakan Untuk Berwilayah Kepada Aliy
Sungguh mengherankan melihat para pencela begitu gemar mencaci Syiah dan pemeluknya karena riwayat dhaif yang ada dalam kitab mereka.
Fenomena ini sangatlah tidak layak dalam perdebatan [sepanjang masa]
antara Sunni dan Syiah. Sudah saatnya kedua belah pihak [terutama para
da’i mereka] belajar berdiskusi dengan hujjah yang objektif tanpa saling
merendahkan satu sama lain.
Seorang Syiah tidak layak mencaci Sunni
dan pemeluknya karena riwayat dhaif dalam kitab Sunni begitu pula
seorang Sunni tidak layak mencaci Syiah dan pemeluknya karena riwayat
dhaif dalam kitab Syiah. Jika anda baik sunni atau syiah ingin membuat
tuduhan satu sama lain maka silakan buktikan shahih tidaknya tuduhan
anda tersebut. Jika anda terburu-buru maka dikhawatirkan anda hanya
menunjukkan kejahilan dan kenashibian, terlalu membenci syiah dan
pengikutnya adalah ciri khas neonashibi zaman ini sehingga tidak jarang
tulisan-tulisan mereka secara langsung maupun tidak langsung merendahkan
ahlul bait Nabi hanya dalam rangka membantah Syiah.
ابن سنان، عن المفضل بن عمر قال: قال لي أبو عبد الله عليه السلام: إن الله تبارك و تعالى توحد بملكه فعرف عباده نفسه، ثم فوض إليهم أمره وأباح لهم جنته فمن أراد الله أن يطهر قلبه من الجن والإنس عرفه ولايتنا ومن أراد أن يطمس على قلبه أمسك عنه معرفتنا ثم قال يا مفضل والله ما استوجب آدم أن يخلقه الله بيده وينفخ فيه من روحه إلا بولاية علي عليه السلام، وما كلم الله موسى تكليما ” إلا بولاية علي عليه السلام، ولا أقام الله عيسى ابن مريم آية للعالمين إلا بالخضوع لعلي عليه السلام
Ibnu Sinan dari Mufadhdhal bin ‘Umar
yang berkata Abu ‘Abdullah [‘alaihis salam] berkata kepadaku
Sesungguhnya Allah Tabaraka Wa Ta’ala itu adalah Tuhan Yang Maha Esa dan
memberikan pada para hamba-Nya pengetahuan akan hal itu, kemudian Allah
memasrahkan perkara-Nya pada para hambaNya dan memperbolehkan para
hambaNya untuk menikmati Surganya. Maka barangsiapa yang menginginkan
hatinya disucikan baik dari jin dan manusia maka Allah mengenalkan orang
tersebut akan wilayah kami. Dan barangsiapa ingin dihilangkan hatinya
dari kesucian maka Allah akan mengambil ma’rifat akan wilayah kepada
kami dari orang tersebut. Kemudian Abu ‘Abdillah ‘alaihis salam
bersabda: ”wahai mufadhal, Demi Allah, tidaklah mewajibkan Adam yang
dimana Allah menciptakan Adam dengan Tangan-Nya dan meniupkan ruh pada
Adam ['alaihis salam] kecuali dengan wilayah kepada ‘Ali ['alaihis
salam]. Dan tidaklah Allah telah berbicara kepada Musa ['alaihis salam]
secara langsung itu kecuali dengan dengan wilayah kepada ‘Ali ['alaihis
salam]. Dan tidaklah Allah telah menciptakan ‘Isa putra Maryam sebagai
bentuk tanda kebesaran Allah bagi alam semesta itu kecuali dengan tujuan
agar ‘Isa ['alaihis salam] merendahkan diri kepada ‘Ali ['alaihis
salam]… [Al Ikhtishaash Syaikh Mufiid hal 250]
Riwayat Syaikh Mufid ini juga dikutip
oleh Al Majlisiy dalam Bihar Al Anwar 26/294 sebagaimana nampak di atas.
Riwayat yang dibawakan Syaikh Mufid dalam kitab Al Ikhtishaash ini
sanadnya dhaif tidak bisa dijadikan hujjah karena Muhammad bin Sinan,
ia perawi yang diperselisihkan keadaannya di sisi Syiah dan yang rajih
kedudukannya dhaif. An Najasyiy menyebutkan bahwa Abu Abbas Ahmad bin
Muhammad bin Sa’id menyatakan Muhammad bin Sinan dhaif jiddan. Ia juga
mengutip Fadhl bin Syadzan yang mengatakan “aku tidak mengizinkan kalian
meriwayatkan hadis Muhammad bin Sinan” [Rijal An Najasyiy hal 328 no
888]. An Najasyiy sendiri mendhaifkan Muhammad bin Sinan, dalam biografi
Miyaah Al Mada’iniy [Rijal An Najasyiy hal 424 no 1140]. Syaikh Ath
Thuusiy berkata “Muhammad bin Sinan tertuduh atasnya, dhaif jiddan”
[Tahdzib Al Ahkam 7/361]. Ibnu Ghada’iriy berkata “dhaif ghuluw” [Rijal
Ibnu Dawud hal 174 no 1405].
Adapun Mufadhdhal bin ‘Umar, ia seorang
yang diperselisihkan. An Najasyiy berkata “jelek mazhabnya, mudhtharib
riwayatnya, tidak dipedulikan dengannya” [Rijal An Najasyiy hal 416 no
1112]. Ibnu Ghada’iriy berkata “dhaif” [Majma’ Ar Rijal Syaikh Qahbaa’iy
6/131]. Sayyid Al Khu’iy dalam biografi Mufadhdhal bin ‘Umar menukil
tautsiq syaikh Al Mufid dan berbagai riwayat Imam Ahlul Bait yang memuji
dan mencela Mufadhdhal bin ‘Umar, ia merajihkan riwayat yang memuji
Mufadhdhal, sehingga ia berkesimpulan bahwa Mufadhdhal seorang yang
tsiqat jaliil [Mu’jam Rijalul Hadits 19/318-330, no 12615].
Selain itu riwayat di atas memiliki cacat
lain yaitu Syaikh Ath Thuusiy menyebutkan dalam muqaddimah kitab
Tahdzib Al Ahkam bahwa Syaikh Al Mufid lahir pada tahun 336 atau 338 H
[Tahdzib Al Ahkam 1/6]. Sedangkan Muhammad bin Sinan disebutkan An
Najasyiy wafat pada tahun 220 H [Rijal An Najasiy hal 328 no 888].
Artinya Syaikh Al Mufiid tidak meriwayatkan langsung dari Muhammad bin
Sinan maka riwayatnya mursal.
.
Riwayat yang serupa yaitu dalam matannya
terdapat keterangan bahwa para Rasul diutus atas wilayah Aliy, ternyata
diriwayatkan juga dalam kitab hadis Ahlus Sunnah yaitu Ma’rifat Ulumul
Hadits Al Hakim.
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْمُظَفَّرِ الْحَافِظُ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ غَزْوَانَ ، قَالَ : ثنا عَلِيُّ بْنُ جَابِرٍ ، قَالَ : ثنا مُحَمَّدُ بْنُ خَالِدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ : ثنا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ ، قَالَ : ثنا مُحَمَّدُ بْنُ سُوقَةَ , عَنْ إِبْرَاهِيمَ , عَنِ الأَسْوَدِ , عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ، قَالَ : قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” يَا عَبْدَ اللَّهِ أَتَانِي مَلَكٌ ، فَقَالَ : يَا مُحَمَّدُ ، وَسَلْ مَنْ أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنَا عَلامَ بُعِثُوا ؟ قَالَ : قُلْتُ : عَلامَ بُعِثُوا ؟ قَالَ : عَلَى وِلايَتِكَ وَوِلايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ “
Telah menceritakan kepada kami Abul
Hasan Muhammad bin Mudhaffar Al Hafizh yang berkata telah menceritakan
kepada kami ‘Abdullah bin Muhammad bin Ghazwaan yang berkata telah
menceritakan kepada kami Aliy bin Jaabir yang berkata telah menceritakan
kepada kami Muhammad bin Khaalid bin ‘Abdullah yang berkata telah
menceritakan kepada kami Muhammad bin Fudhail yang berkata telah
menceritakan kepada kami Muhammad bin Suuqah dari Ibrahim dari Aswad
dari Abdullah yang berkata Nabi [shallallahu ‘alaihi wasallam] berkata
“wahai Abdullah telah datang Malaikat kepadaku, maka ia berkata “wahai
Muhammad tanyakanlah dari Rasul-rasul yang diutus sebelum kamu atas
dasar apa mereka diutus”. Aku bertanya “atas dasar apa mereka diutus?”.
Ia berkata “atas wilayah-Mu dan wilayah Aliy bin Abi Thalib” [Ma’rifat
Ulumul Hadits Al Hakim hal 316 no 222].
Hadis riwayat Al Hakim di atas sanadnya
dhaif jiddan karena Aliy bin Jabir tidak dikenal dan Muhammad bin Khalid
bin Abdullah termasuk perawi Ibnu Majah, dikatakan Abu Zur’ah dhaif,
Ibnu Ma’in menyatakan ia pendusta, Al Khaliliy berkata “dhaif jiddan”
dan Ibnu Hibban memasukkannya dalam Ats Tsiqat [At Tahdzib juz 9 no
199].
Intinya riwayat dhaif tentang perkara ini
ditemukan baik dalam mazhab Syi’ah maupun mazhab Ahlus sunnah maka atas
dasar apa para pencela menjadikan riwayat ini sebagai dasar untuk
merendahkan Syi’ah. Jawabannya tidak lain atas dasar kejahilan dan
kedengkian. Semoga Allah SWT melindungi kita dari kejahilan dan
kedengkian. http://secondprince.wordpress.com/2013/09/11/dhaif-riwayat-syiah-para-nabi-diciptakan-untuk-berwilayah-kepada-aliy/
Ayat Al Wilayah Al Maidah 55 Turun Untuk Imam Ali
Ayat Al Wilayah Al Maidah 55 Turun Untuk Imam Ali
Menanggapi komentar seseorang dalam tulisan saya Jawaban Untuk Saudara Ja’far Tentang Imamah (Ayat Al Wilayah) maka dengan ini saya nyatakan saya akan berusaha menampilkan tulisan yang akan memperjelas Shahihnya pernyataan Ayat Al Wilayah Al Maidah Ayat 55 Turun Untuk Imam Ali.
Ayat yang dimaksud adalah:
Sesungguhnya Waliy kamu hanyalah Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman yang mendirikan shalat dan menunaikan zakat, seraya mereka Ruku’ (kepada Allah).
Kalau terjemahan versi Departemen Agama adalah sebagai berikut
Sesungguhnya Penolong kamu hanyalah Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman yang mendirikan shalat dan menunaikan zakat seraya mereka Tunduk (kepada Allah).
Ayat di atas diturunkan untuk Imam Ali AS
sehubungan dengan peristiwa dimana Beliau memberikan sedekah kepada
seorang peminta-minta ketika sedang ruku’ dalam shalat. Ada banyak hadis
yang menjelaskan tentang Asababun Nuzul ayat ini . Di antara
hadis-hadis tersebut ada yang shahih dan dhaif ,walaupun begitu As
Suyuthi salah seorang Ulama Ahlus Sunnah dalam Kitabnya Lubab An Nuqul Fi Asbabun Nuzul
menyatakan bahwa sanad hadis tersebut saling kuat-menguatkan. Berikut
ini saya akan menampilkan salah satu hadis shahih tentang Asbabun Nuzul
ayat tersebut.
Hadis Shahih Dalam Tafsir Ibnu Katsir.
Dalam kitab Tafsir Ibnu Katsir jilid 5 hal 266 Al Maidah ayat 55 diriwayatkan dari Ibnu Mardawaih dari Sufyan Ats Tsauri dari Abi Sinan dari Dhahhak bin Mazahim dari Ibnu Abbas yang berkata
Dalam kitab Tafsir Ibnu Katsir jilid 5 hal 266 Al Maidah ayat 55 diriwayatkan dari Ibnu Mardawaih dari Sufyan Ats Tsauri dari Abi Sinan dari Dhahhak bin Mazahim dari Ibnu Abbas yang berkata
“ketika Ali memberikan cincinnya kepada peminta-minta selagi Ia Ruku’ maka turunlah ayat “Sesungguhnya Waliy kamu hanyalah Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman yang mendirikan shalat dan menunaikan zakat, seraya mereka Ruku’.”(Al Maidah 55).
Hadis ini diriwayatkan oleh perawi-perawi
yang dikenal tsiqah. Walaupun begitu Ibnu Katsir mencacatkan hadis ini
karena menurutnya Ad Dhahhak tidak bertemu dengan Ibnu Abbas jadi hadis
tersebut Munqathi(terputus sanadnya).
Menurut kami pernyataan Ibnu Katsir tersebut keliru, Ad Dhahhak mendengar dari Ibnu Abbas. Berikut adalah sedikit analisis mengenai sanad Ad Dhahhhak dari Ibnu Abbas.
Menurut kami pernyataan Ibnu Katsir tersebut keliru, Ad Dhahhak mendengar dari Ibnu Abbas. Berikut adalah sedikit analisis mengenai sanad Ad Dhahhhak dari Ibnu Abbas.
Ad Dhahhak bertemu dengan Ibnu Abbas.
Dalam kitab As Saghir Al Bukhari dan Tarikh Al Kabir jilid 4 hal 332 Bukhari menyatakan bahwa Ad Dhahhak meninggal tahun 102 H, ada yang mengatakan tahun 105 H dan usianya telah mencapai 80 tahun. Sedangkan Ibnu Abbas meninggal tahun 68 H atau 70 H sebagaimana yang dikatakan Al Bukhari dalam Tarikh Al Kabir jilid 5 hal 3. Hal ini menunjukkan bahwa Ad Dhahhak lahir tahun 22 H atau 25 H sehingga beliau satu masa dengan Ibnu Abbas dan ketika Ibnu Abbas meninggal usia Ad Dhahhak mencapai lebih kurang 45 tahun. Adanya kemungkinan bertemu dan satu masa ini sudah cukup untuk menyatakan bahwa sanad Ad Dhahhak dari Ibnu Abbas adalah bersambung(muttasil) dan tidak terputus(munqathi). Persyaratan ketersambungan sanad dengan dasar perawi-perawi tsiqah tersebut dalam satu masa adalah kriteria yang ditetapkan Imam Muslim dalam kitab hadisnya Shahih Muslim. Maka berdasarkan Syarat Imam Muslim, Adh Dhahhak yang tsiqah satu masa dengan Ibnu Abbas maka sanad Adh Dhahhak dari Ibnu Abbas adalah bersambung atau muttasil.
Dalam kitab As Saghir Al Bukhari dan Tarikh Al Kabir jilid 4 hal 332 Bukhari menyatakan bahwa Ad Dhahhak meninggal tahun 102 H, ada yang mengatakan tahun 105 H dan usianya telah mencapai 80 tahun. Sedangkan Ibnu Abbas meninggal tahun 68 H atau 70 H sebagaimana yang dikatakan Al Bukhari dalam Tarikh Al Kabir jilid 5 hal 3. Hal ini menunjukkan bahwa Ad Dhahhak lahir tahun 22 H atau 25 H sehingga beliau satu masa dengan Ibnu Abbas dan ketika Ibnu Abbas meninggal usia Ad Dhahhak mencapai lebih kurang 45 tahun. Adanya kemungkinan bertemu dan satu masa ini sudah cukup untuk menyatakan bahwa sanad Ad Dhahhak dari Ibnu Abbas adalah bersambung(muttasil) dan tidak terputus(munqathi). Persyaratan ketersambungan sanad dengan dasar perawi-perawi tsiqah tersebut dalam satu masa adalah kriteria yang ditetapkan Imam Muslim dalam kitab hadisnya Shahih Muslim. Maka berdasarkan Syarat Imam Muslim, Adh Dhahhak yang tsiqah satu masa dengan Ibnu Abbas maka sanad Adh Dhahhak dari Ibnu Abbas adalah bersambung atau muttasil.
Alasan Ulama Menyatakan Inqitha’ Sanad Adh Dhahhak Dari Ibnu Abbas
Lantas Mengapa ada ulama seperti Ibnu Katsir menyatakan bahwa sanad Ad Dhahhak dari Ibnu Abbas adalah terputus atau munqathi?. Hal ini dikarenakan adanya riwayat dalam Kitab Jarh Wat Ta’dil Ibnu Abi Hatim jilid 4 no 2024 dari Abdul Malik bin Abi Maysarah yang berkata Ia pernah bertanya kepada Adh Dhahhak “Apakah kamu mendengar sesuatu dari Ibnu Abbas?”. Adh Dhahhak menjawabnya tidak. Abdul Malik kemudian bertanya “Jadi dari mana kamu ambil cerita yang kamu katakan dari Ibnu Abbas?”. Adh Dhahhak menjawab dari fulan dan dari fulan
Lantas Mengapa ada ulama seperti Ibnu Katsir menyatakan bahwa sanad Ad Dhahhak dari Ibnu Abbas adalah terputus atau munqathi?. Hal ini dikarenakan adanya riwayat dalam Kitab Jarh Wat Ta’dil Ibnu Abi Hatim jilid 4 no 2024 dari Abdul Malik bin Abi Maysarah yang berkata Ia pernah bertanya kepada Adh Dhahhak “Apakah kamu mendengar sesuatu dari Ibnu Abbas?”. Adh Dhahhak menjawabnya tidak. Abdul Malik kemudian bertanya “Jadi dari mana kamu ambil cerita yang kamu katakan dari Ibnu Abbas?”. Adh Dhahhak menjawab dari fulan dan dari fulan
Kritik Terhadap Inqitha’ Sanad Ad Dhahhak Dari Ibnu Abbas.
Alasan tersebut tetap saja tidak menafikan bersambungnya sanad Adh Dhahhak dari Ibnu Abbas dengan pertimbangan.
Alasan tersebut tetap saja tidak menafikan bersambungnya sanad Adh Dhahhak dari Ibnu Abbas dengan pertimbangan.
- Hal ini karena terdapat riwayat yang lain, justru menyatakan bahwa Adh Dhahhak mendengar dari Ibnu Abbas. Ibnu Hajar dalam Tahdzib At Tahdzib jilid 4 hal 398 meriwayatkan dari Abu Janab Al Kalbi yang mendengar Ad Dhahhak berkata “Aku menyertai Ibnu Abbas selama 7 tahun”. Riwayat ini sudah jelas menyatakan bahwa Adh Dhahhak memang bertemu Ibnu Abbas apalagi dikuatkan oleh bahwa beliau memang satu masa dengan Ibnu Abbas.
- Adh Dhahhak bin Muzahim Adalah seorang tabiin yang terkenal tsiqah dan amanah sedangkan riwayat Ibnu Abi Hatim berkesan beliau meriwayatkan hal yang ia dengar dari orang lain kemudian menisbatkannya kepada Ibnu Abbas tanpa mendengar sendiri dari Ibnu Abbas.
- Riwayat Ibnu Abi Hatim tertolak(dengan pertimbangan-pertimbangan di atas) atau dapat saja diterima dengan pengertian bahwa apa yang dikatakan Adh Dhahhak itu berkaitan dengan beberapa hadis yang dinisbatkan kepada beliau dari Ibnu Abbas. Padahal beliau sendiri tidak mendengar riwayat itu langsung dari Ibnu Abbas.
Pernyataan Syaikh Ahmad Muhammad Syakir
Syaikh Ahmad Muhammad Syakir dalam Syarh Musnad Ahmad bin Hanbal telah menolak pernyataan Inqitha’(keterputusan) Adh Dhahhak dari Ibnu Abbas. Beliau menyatakan bahwa hal itu keliru dan beliau telah menshahihkan hadis dengan sanad Adh Dhahhak dari Ibnu Abbas. Salah satunya tertera dalam Musnad Ahmad bin Hanbal jilid 3 Syarh Syaikh Ahmad Muhammad Syakir catatan kaki hadis no 2262, dimana beliau berkata
Syaikh Ahmad Muhammad Syakir dalam Syarh Musnad Ahmad bin Hanbal telah menolak pernyataan Inqitha’(keterputusan) Adh Dhahhak dari Ibnu Abbas. Beliau menyatakan bahwa hal itu keliru dan beliau telah menshahihkan hadis dengan sanad Adh Dhahhak dari Ibnu Abbas. Salah satunya tertera dalam Musnad Ahmad bin Hanbal jilid 3 Syarh Syaikh Ahmad Muhammad Syakir catatan kaki hadis no 2262, dimana beliau berkata
“…Adh Dhahhak bin Muzahim AlHilali Abu Al Qasim adalah seorang tabiin, dia meriwayatkan dari Ibnu Umar, Ibnu Abbas dan yang lainnya, dia orang yang tsiqah lagi amanah sebagaimana yang dinyatakan Ahmad. Sebagian mereka mengingkari mendengarnya Adh Dhahhak dari Ibnu Abbas atau sahabat lainnya, demikian yang diisyaratkan Al Bukhari pada biografinya dengan ungkapan Humaid ‘mursal’. Mengenai hal ini banyak sekali catatan, bahkan hal itu keliru karena ia meninggal pada tahun 102 ada juga yang mengatakan tahun 105 dan usianya telah mencapai 80 tahun atau lebih…”.
Semua pertimbangan di atas menunjukkan bahwa yang paling kuat dalam hal ini adalah bahwa sanad Adh Dhahhak dari Ibnu Abbas adalah bersambung atau tidak terputus. Dalam hal ini Ibnu Katsir keliru ketika mencacat hadis tersebut dan derajat hadis tersebut sebenarnya shahih. Wallahu ‘Alam.
Salam Damai :mrgreen: http://secondprince.wordpress.com/2008/04/20/ayat-al-wilayah-al-maidah-55-turun-untuk-imam-ali/
Jawaban Untuk Saudara Ja’far Tentang Imamah (Ayat Al Wilayah)
Ayat Al Wilayah“Sesungguhnya pemimpin kamu hanyalah Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman, yang mendirikan sholat dan menunaikan zakat, seraya mereka ruku’ (kepada Allah)” (Q.S.Al-Ma’idah ayat 55).
Ayat ini dikatakan oleh Ulama Syiah sebagai ayat yang turun kepada Imam Ali, mereka berkata “Orang-orang yang beriman yang mendirikan sholat dan menunaikan zakat, seraya ruku” berkenaan kepada Ali yang ketika itu memberikan cincinnya kepada peminta-minta ketika beliau dalam posisi ruku’ dalam sholat.
Dan sepertinya sang penulis(saudara Ja’far) menunjukkan keraguannya tentang hal ini. Beliau berkata:
Hadis-hadis tentang asbabun nuzul ayat ini adalah hadis-hadis yang periwayatnya diperselihkan atau bahkan mungkin hadis dhaif/maudhu’.Pernyataan ini adalah tidak benar, hadis yang menerangkan asbabun nuzul ayat ini memiliki banyak sanad yang diriwayatkan dalam berbagai kitab Ahlus Sunnah, sebagian hadisnya memang diperselisihkan perawinya dan dhaif tetapi sebagian lagi ada yang shahih. Oleh karena itu hadis-hadis tersebut satu sama lainnya saling menguatkan.
Dalam kitab Lubab Al Nuqul fi Asbabun Nuzul Jalaludin As Suyuthi hal. 93 beliau menjabarkan jalur-jalur dari hadis asbabun nuzul ayat ini, kemudian ia berkata ” Dan ini adalah bukti-bukti yang saling mendukung”. Atau dapat dilihat dalam Edisi terjemahannya dari Kitab As Suyuthi oleh A Mudjab Mahali dalam Asbabun Nuzul Studi Pendalaman Al Quran hal 326 menguatkan asbabun nuzul ayat ini untuk Imam Ali. Beliau membawakan hadis At Thabrani dalam Al Awsath dan mengkritiknya karena terdapat perawi yang majhul dalam sanadnya tetapi kemudian beliau melanjutkan keterangannya ”Sekalipun hadis ini ada rawi yang majhul(tidak dikenal) tetapi mempunyai beberapa hadis penguat di antaranya hadis yang diriwayatkan oleh Abdurrazaq dari Abdil Wahab bin Mujahid dari Ayahnya dari Ibnu Abbas. Hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Mardawih dari Ibnu Abbas dan hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Jarir dari Mujahid dan Ibnu Abi Hatim dari Salamah bin Kuhail. Hadis ini satu sama lainnya saling kuat menguatkan”.
Pernyataan Ulama Syiah bahwa mayoritas ahli hadis dan ahli tafsir menyatakan bahwa ayat ini turun untuk Imam Ali, sebenarnya juga dinyatakan oleh Ulama Sunni At Taftazani Asy Syafii dalam Syarh Al Maqashid, Al Jurjani dalam Syarh Al Mawaqif dan Al Qausyaji dalam Syarh Tajrid. Bahkan Al Alusi dalam Ruh Al Ma’ani jilid 6 hal 167 mengatakan bahwa turunnya ayat tersebut untuk Imam Ali ra adalah pendapat kebanyakan Ahli hadis.
Saya ingin sekali meminta kepada penulis tersebut siapa yang menyatakan hadis asbabun nuzul ayat ini untuk Imam Ali adalah dhaif atau maudhu’ setelah menganalisis semua jalur sanadnya. Sekedar pernyataan dari Ali As Salus dalam Imamah dan Khilafah atau Ibnu Taimiyyah dalam Minhaj As Sunnah jelas tidak kuat. Alasannya karena mereka yang saya sebutkan itu tidak menganalisis semua jalur sanad hadis asbabun nuzul ayat Al Wilayah. Mereka hanya mencacat sebagian hadisnya, seperti Ali As Salus yang hanya membahas hadis ini dalam Tafsir Ath Thabari kemudian langsung memutuskan bahwa riwayat tersebut dhaif tanpa melihat banyak sanad lainnya dari kitab lain. Apalagi Ibnu Taimiyyah yang melakukan banyak kekeliruan dalam Minhaj As Sunnah antara lain beliau mengatakan bahwa hadis asbabun nuzul ayat ini tidak ditemukan dalam Tafsir Ath Thabari dan Tafsir Al Baghawi padahal kenyataannya kedua kitab tafsir itu memuat hadis yang kita bicarakan ini.
Kemudian sang penulis(Ja’far) juga menyatakan keraguan bahwa Ayat Al Wilayah ini turun untuk Imam Ali, beliau berkata:
Dalam ayat tsb sangat jelas bahwa “orang-orang yang beriman…” adalah jamak, maka bagaimana mungkin ayat itu menunjuk kepada satu orang yaitu Ali bin Abi Thalib r.a.Disini letak kekeliruan sang penulis dimana beliau telah menempatkan subjektivitasnya dalam menilai suatu nash. Ulama Syiah Syaikh Al Musawi dalam Al Muraja’at telah menyatakan bahwa memang ada ayat Al Quran yang kata-katanya jamak tetapi ditujukan untuk orang tertentu. Saya tidak akan menukil pernyataan Syaikh Al Musawi cukuplah kiranya saya menukil pernyataan penulis sendiri dalam pembahasan Ayat Al Mubahalah
“Siapa yang membantahmu tentang kisah ‘Isa sesudah datang ilmu , maka katakanlah : “Marilah kita memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, isteri-isteri kami dan isteri-isteri kamu, diri kami dan diri kamu; kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya la’nat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang dusta.” (Q.S.Ali Imran : 61).Tentang ayat ini penulis(saudara Ja’far) berkata:
Kebanyakan ahli Tafsir menyatakan Asbabun nuzul ayat ini berkenaan dengan Rasulullah SAW yang bermuhabalah dengan ahlul kitab nasrani. Kemudian Rasulullah mengajak Hasan, Husen, Fatimah dan Ali dalam bermuhabalah dengan orang Nasrani tsb. ‘Anak-anak kami’ mengacu kepada Hasan dan Husein, ‘Isteri-isteri kami’ mengacu kepada Fatimah Az-Zahra, dan ‘diri kami’ mengacu kepada Ali bin Abi Thalib.Pernyataan An Nisaana yang diterjemahkan istri-istri kami atau perempuan perempuan kami adalah bersifat jamak, lalu mengapa hanya mengacu pada Sayyidah Fatimah Az Zahra saja.(perlu diingatkan bahwa dalam Shahih Muslim jelas bahwa hanya Sayyidah Fatimah Az Zahra as satu-satunya wanita yang diseru Nabi SAW untuk menyertai Beliau SAW bermubahalah). Jadi kalau pernyataan tentang ayat mubahalah ini diterima lantas mengapa mempermasalahkan Ayat Al Wilayah.
Selanjutnya saudara Ja’far menuliskan Syi’ah mengatakan bahwa penggunaan kata
“orang-orang yang beriman..dst” padahal ayat tersebut berkenaan dengan Ali dimaksudkan agar perbuatan Ali yang sangat peduli dan tidak menunda-nunda membantu orang miskin padahal ia (Ali) lagi sholat dicontoh oleh umat islam.Pernyataan seperti dimaksudkan agar perbuatan Ali yang sangat peduli dan tidak menunda-nunda membantu orang miskin padahal ia (Ali) lagi sholat dicontoh oleh umat islam, sebenarnya juga dikemukakan oleh Ulama Sunni Az Zamakhsyari dalam Tafsir Al Kasyaf ketika membahas ayat Al Wilayah. Yang ingin penulis(saudara Ja’far) sampaikan adalah bagaimana mungkin bisa dibolehkan dalam shalat padahal shalat membutuhkan konsentrasi penuh. Sebelum menjawab penulis maka marilah kita perhatikan hadis-hadis ini.
Jawabanku; Bagaimana mungkin Allah menjadikan perbuatan memberikan zakat/sedekah ketika sholat sebagai teladan yang ‘terukir’ dalam Qur’an padahal Sholat membutuhkan konsentrasi yang penuh?.
“Bunuhlah kedua binatang yang hitam itu sekalipun dalam (keadaan) shalat, yaitu ular dan kalajengking.” (HR. Ahmad, Abu Daud, At-Tirmidzi dan lainnya, shahih).
“Apabila salah seorang di antara kamu shalat meng-hadap ke arah sesuatu yang menjadi pembatas baginya dari manusia, kemudian ada yang mau melintas di hadapannya, maka hendaklah dia mendorongnya dan jika dia memaksa maka perangilah (cegahlah dengan keras). Sesungguhnya (perbuatannya) itu adalah (atas dorongan) syaitan.” (Muttafaq ‘alaih)
“Dari Jabir bin Abdullah , ia berkata, ‘Telah mengutus-ku Rasulullah Shallallaahu alaihi wasallam sedang beliau pergi ke Bani Musthaliq. Kemudian beliau saya temui sedang shalat di atas onta-nya, maka saya pun berbicara kepadanya. Kemudian beliau memberi isyarat dengan tangannya. Saya ber-bicara lagi kepada beliau, kemudian beliau kembali memberi isyarat sedang saya mendengar beliau membaca sambil memberi isyarat dengan kepalanya. Ketika beliau selesai dari shalatnya beliau bersabda, ‘Apa yang kamu kerjakan dengan perintahku tadi? Sebenarnya tidak ada yang menghalangiku untuk bicara kecuali karena aku dalam keadaan shalat’.” (HR. Muslim).
Dari Ibnu Umar, dari Shuhaib , ia berkata: “Aku telah melewati Rasulullah Shallallaahu alaihi wasallam ketika beliau sedang shalat, maka aku beri salam kepadanya, beliau pun membalasnya dengan isyarat.” Berkata Ibnu Umar: “Aku tidak tahu terkecuali ia (Shuhaib) berkata dengan isyarat jari-jarinya.” (HR. Abu Daud, At-Tirmidzi, An-Nasai, dan selain mereka, hadits shahih)
“Dari Abu Qatadah Al-Anshari berkata, ‘Aku melihat Nabi Shallallaahu alaihi wasallam mengimami shalat sedangkan Umamah binti Abi Al-’Ash, yaitu anak Zainab putri Nabi Shallallaahu alaihi wasallam berada di pundak beliau. Apabila beliau ruku’, beliau meletak-kannya dan apabila beliau bangkit dari sujudnya beliau kembalikan lagi Umamah itu ke pundak beliau.” (HR. Muslim).
“Dari Aisyah radhialaahu anha, ia berkata, ‘Rasulullah Shallallaahu alaihi wasallam sedang shalat di dalam rumah, sedangkan pintu tertutup, kemudian aku datang dan minta dibukakan pintu, beliau pun berjalan menuju pintu dan membukakannya untukku, kemudian beliau kembali ke tempat shalatnya. Dan terbayang bagiku bahwa pintu itu menghadap kiblat.” (HR. Ahmad, Abu Daud, At-Tirmidzi dan lainnya, hadits hasan)
“Dari Ibnu Abbas , ia berkata, ‘Aku pernah menginap di (rumah) bibiku, Maimunah, tiba-tiba Nabi Shallallaahu alaihi wasallam bangun di waktu malam mendirikan shalat, maka aku pun ikut bangun, lalu aku ikut shalat bersama Nabi Shallallaahu alaihi wasallam, aku berdiri di samping kiri beliau, lalu beliau menarik kepalaku dan menempatkanku di sebelah kanannya.” (Muttafaq ‘alaih).
Seandainya kita memakai logika yang dipakai oleh saudara penulis itu maka kita akan mengatakan maka Bagaimana mungkin membunuh ular atau kalajengking, menghadang orang yang lewat, memberi isyarat kepada orang yang berbicara atau memberi salam, menggendong anak, membukakan pintu dan menarik tubuh orang ketika shalat menjadi teladan karena bukankah shalat membutuhkan konsentrasi penuh. Lantas apakah hadis-hadis itu mesti ditolak?.
Mari kita lanjutkan tulisan Beliau
Memang sangat bagus untuk tidak menunda-nunda membantu orang miskin yang butuh kepada kita tetapi sholat tidaklah memakan waktu yang lama, bukankah lebih baik jika orang miskin tsb meminta setelah sholat usai? atau jika dilihat dari sudut pandang orang miskin tsb, maka Al-Qur’an membolehkan/tidak menegur orang miskin meminta sedekah kepada orang yang lagi sholat padahal menurut saya (dan semua orang) perbuatan orang miskin tsb kurang beradab.Apakah benar perbuatan orang miskin tersebut kurang beradab? Saya heran apakah penulis membaca sendiri hadis tentang ayat Al Wilayah ini. Bukankah pada hadis itu dijelaskan bahwa awalnya pengemis itu meminta-minta di masjid kepada beberapa orang di masjid(yang sedang tidak shalat) tetapi tidak ada satupun yang memberi. Ketika itu Imam Ali sedang shalat kemudian Beliau memberi isyarat kepada pengemis dengan jarinya yang bercincin dan pengemis itu mendekat kemudian pengemis itu mengambil cincin tersebut.
Tentu saja tidak ada yang mengatakan kalau pengemis itu langsung meminta kepada orang yang shalat. Pengemis itu mendekat ketika Imam Ali sendiri berisyarat. Bukankah memberi isyarat dalam shalat adalah hal yang dibolehkan. Seandainya juga pengemis itu langsung meminta kepada Imam Ali yang ketika itu sedang shalat apakah lantas dikatakan tidak beradab lalu bagaimana dengan Jabir bin Abdullah yang berbicara dua kali kepada Nabi SAW yang ketika itu sedang shalat atau Ibnu Umar yang memberi salam kepada Nabi SAW ketika Beliau SAW sedang shalat. Apakah Nabi SAW selanjutnya melarang mereka Jabir bin Abdullah dan Ibnu Umar? Tidak kok(lihat saja hadis yang saya kutip di atas). Yang perlu ditambahkan adalah Ayat Al Wilayah ini juga dimasukkan oleh ahli tafsir Sunni Abu Bakar Al Jashshash dalam kitabnya Tafsir Ahkam Al Quran sebagai dasar bahwa sedikit gerakan dalam shalat tidak membatalkan shalat dan sedekah sunah dapat dinamai zakat.
Kata-kata beliau
Syi’ah juga menyebutkan bahwa bersedekah ketika ruku’ dalam sholat itu tidak mengurangi posisi Amirul Mukminin (Ali), bahkan tindakan itu diikuti para imam sesudahnya.Sebenarnya tidak ada masalah dengan kata-kata ini tetapi penulis menanggapi dengan
Di sini timbul pertanyaan, “Jika tindakan ini merupakan cermin keutamaan penghulu para Imam (Ali r.a) yang diikuti oleh para imam, lalu mengapa tindakan ini tidak dilakukan oleh manusia terbaik, Nabi Muhammad SAW? Juga tidak dilakukan oleh para sahabat yang lain?Jawab saya: apakah setiap keutamaan seseorang itu harus diikuti oleh orang lain, bukankah setiap orang memiliki keutamaan masing-masing. Apakah seandainya suatu keutamaan tidak diikuti oleh beberapa orang maka gugurlah keutamaan itu?. Bukankah banyak keutamaan Imam Ali yang tidak dimiliki oleh sahabat yang lain.
Mengenai tafsir Al Maidah ayat 55 yang beliau jelaskan adalah penafsiran yang menyesuaikan dengan urutan ayat. Tafsir yang beliau kemukakan itu sama dengan tafsir ayat tersebut dalam kitab Tafsir Ibnu Katsir. Pendapat saya tentang tafsir ini boleh-boleh saja. Tidak ada masalah, justru yang jadi masalah jika kita mengabaikan banyak hadis yang menjelaskan asbabun nuzul ayat ini. http://secondprince.wordpress.com/2007/10/11/jawaban-untuk-saudara-ja%E2%80%99far-tentang-imamah-ayat-al-wilayah/
Post a Comment
mohon gunakan email