Oleh karena itu doa ini disebut dengan Nudbah karena kesedihan kita akan kegaiban Imam Zaman afs, dan oleh sebab itu juga pada puncak penghambaan di hari Idul Adha doa Nudbah merupakan doa untuk mengingat Imam bahwasanya ia bagaikan Ka’bah yang harus ditawafi dan ditaati.
Shabestan News Agency, Hari raya Idul Adha merupakan salah satu di antara empat hari raya yang agung di sisi Allah swt dan juga salah satu kesempatan yang sanga baik untuk akrab dan berhubungan dengan Imam Zaman afs, sehingga dengan berkah hari ray ayang agung ini kita selalu berada di jalan Intizhar dan semakin mendekatkan kemunculan Imam afs.
Mengenai hubungan membaca doa Nudbah dengan Imam Zaman afs, Hujjatul Islam Qasem Khanjani menjelaskan bahwa falsafah membaca doa Nudbah di hari raya Idul Adha ialah dari sisi bahwa jika saat itu Imam afs hadir di tengah kita dan kita memiliki hubungan langsung dengannya maka kita bisa memanfaatkan cahaya wujud suci Imam Zaman afs.
Oleh karena itu doa ini disebut dengan Nudbah karena kesedihan kita akan kegaiban Imam Zaman afs, dan oleh sebab itu juga pada puncak penghambaan di hari Idul Adha doa Nudbah merupakan doa untuk mengingat Imam bahwasanya ia bagaikan Ka’bah yang harus ditawafi dan ditaati.
Dalam doa Nudbah juga memaparkan tentang gelombang cinta kepada kebenaran, sebagaimana disebutkan “Oh, di manakah gerangan tempat kau berada? Tanah dan bumi manakah tempat kau berpijak? Radhawa-kah ia atau lainnya atau mungkin pula di bukit Thuwa? Sungguh berat rasanya bagiku melihat manusia-manusia, sedang engkau tak terlihat olehku, dan tak kudengar bisikan maupun rintihanmu. Sungguh berat penderitaanku atas segala musibah yang menimpamu, sedang rintihan dan ratapanku tak berguna bagimu.
Penanti Imam Zaman afs adalah para pecinta haq, mereka tidak hanya melihat cinta sebagai pengantar untuk mencapai kebahagiaan, namun lebih dari itu yang mereka lihat adalah keindahan.
فلسفه ندبه خوانی در عید قربان/درس های قربان برای مهدی باوران
عید قربان به عنوان عید اطاعت و بندگی آموزه های مهدوی را نیز در خود نهفته دارد و یادآوری می کند انتظار امام عصر(عج) نیز از ما اطاعت پذیری است تا در سایه آن به مرحله عبودیت برسیم و سبک زندگی مان منتظرانه شود.
به گزارش گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، عید سعید قربان به عنوان یکی از چهار عید عظیم نزد خدای متعال، از بهترین فرصت ها برای انس و ارتباط با امام زمان(عج) است تا به برکت این عید عظیم و این ارتباط، مسیر انتظار هموار شود و به ظهور حضرت اش نزدیک تر شویم.
از این رو، به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان، درباره ارتباط این عید باعظمت با مهدویت، با دو تن از کارشناسان به گفت وگو پرداخته ایم که به حضورتان تقدیم می شود:
حجت الاسلام قاسم خانجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تشریح «فلسفه خواندن دعای ندبه در عید قربان» و «ارتباط این عید با حضرت حجت علیه السلام»، اظهار کرد: عید قربان در واقع تبلور بندگی ای است که در طواف خانه خدا (کعبه معظمه) شکل می گیرد. در میان اعمالی که برای عید قربان بیان شده، طواف خانه کعبه یکی از مهمترین اعمال است و طواف یعنی «اظهار بندگی»، «در اطاعت بودن» و «در خدمتِ مولا بودن» که باید با همه وجود انجام شود.
مَثَل امام در بین مردم مَثَل کعبه است
وی با اشاره به روایت گهرباری از حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها درباره «تشبیه امام به کعبه»، گفت: روایت معروفی از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده است که حضرت(س) می فرمایند: «مَثَل امام در بین مردم مَثَل کعبه است»، این روایت مشهور شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته اما در بحث ما از این روایت به نکات جالبی دست می یابیم.
به گفته خانجانی مفهوم کلام حضرت(س) این است که امام باید محور باشد و مردم باید به سراغ امام بروند نه این که امام به سراغ مردم برود. یعنی امام محور جامعه است و مردم باید مانند کعبه به گرد محور وجود امام طواف کنند.
استاد تاریخ اسلام با بیان اینکه منظور از طواف کردن در این نقل یعنی «در اطاعت امام بودن»، تاکید کرد: فلسفه خواندن دعای ندبه در این روز از آن جهت است که اگر «امام» در میان ما حضور داشت و ما با ایشان در ارتباط مستقیم بودیم، بیشتر می توانستیم از انوار وجودی حضرت مهدی(عج) بهره مند شویم، لذا غیبت ایشان سبب اندوه و ندبه ما است. برای همین در روز اوج بندگی یعنی عید قربان، دعای ندبه به عنوان یادی از «امام» که باید مانند کعبه باید دور او گشت و در اطاعت او بود، خوانده می شود.
از این رو، به مناسبت فرا رسیدن عید سعید قربان، درباره ارتباط این عید باعظمت با مهدویت، با دو تن از کارشناسان به گفت وگو پرداخته ایم که به حضورتان تقدیم می شود:
حجت الاسلام قاسم خانجانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در تشریح «فلسفه خواندن دعای ندبه در عید قربان» و «ارتباط این عید با حضرت حجت علیه السلام»، اظهار کرد: عید قربان در واقع تبلور بندگی ای است که در طواف خانه خدا (کعبه معظمه) شکل می گیرد. در میان اعمالی که برای عید قربان بیان شده، طواف خانه کعبه یکی از مهمترین اعمال است و طواف یعنی «اظهار بندگی»، «در اطاعت بودن» و «در خدمتِ مولا بودن» که باید با همه وجود انجام شود.
مَثَل امام در بین مردم مَثَل کعبه است
وی با اشاره به روایت گهرباری از حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها درباره «تشبیه امام به کعبه»، گفت: روایت معروفی از حضرت زهرا سلام الله علیها نقل شده است که حضرت(س) می فرمایند: «مَثَل امام در بین مردم مَثَل کعبه است»، این روایت مشهور شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته اما در بحث ما از این روایت به نکات جالبی دست می یابیم.
به گفته خانجانی مفهوم کلام حضرت(س) این است که امام باید محور باشد و مردم باید به سراغ امام بروند نه این که امام به سراغ مردم برود. یعنی امام محور جامعه است و مردم باید مانند کعبه به گرد محور وجود امام طواف کنند.
استاد تاریخ اسلام با بیان اینکه منظور از طواف کردن در این نقل یعنی «در اطاعت امام بودن»، تاکید کرد: فلسفه خواندن دعای ندبه در این روز از آن جهت است که اگر «امام» در میان ما حضور داشت و ما با ایشان در ارتباط مستقیم بودیم، بیشتر می توانستیم از انوار وجودی حضرت مهدی(عج) بهره مند شویم، لذا غیبت ایشان سبب اندوه و ندبه ما است. برای همین در روز اوج بندگی یعنی عید قربان، دعای ندبه به عنوان یادی از «امام» که باید مانند کعبه باید دور او گشت و در اطاعت او بود، خوانده می شود.
ظهور؛ بهترین فرصت برای قرب
وی اضافه کرد: عید قربان، روز تقرب به خداست و ما می دانیم که مهم ترین زمان و آماده ترین شرایط برای تقرّب به خداوند متعال، عصر ظهور است؛ زمان ظهور و حضور ملموس امام معصوم(ع)، بهترین زمان و مهیاترین شرایط برای تقرب الهی است و در زمان ظهور، کسانی که در اطاعت امام هستند، مسلماً از مقرّب ترین افراد به شمار می روند؛ به عبارت دیگر، هرچه اطاعتشان از امام بیشتر باشد تقرّب شان به خداوند متعال نیز بیشتر است.
خانجانی با بیان ایکه قربان از «قُرب» گرفته شده است، گفت: اکنون که در روز عید قربان علیرغم اقتضای آن که در محضر امام بودن برای رسیدن به مقام قرب است، به دلیل غیبت دستمان کوتاه شده، ندبه می خوانیم و اندوه خویش را ابراز می کنیم؛ برای مثال در یکی از فقرات دعای ندبه است که: «عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری، وَلا اَسْمَعُ لَکَ حَسیساً وَلا نَجْوی...؛ برای من چه سخت و دشوار است که مردم را ببینم و تو را نبینم و از تو صدایی و نجوایی نشنوم».
وی تاکید کرد: البته ممکن است از موضوع «ارتباط دعای ندبه با عید قربان» برداشت های دیگری نیز وجود داشته باشد به عنوان مثال این که روز عید روز شادی است و شادی واقعی برای کسانی که در اطاعت امام معصوم(ع) هستند، زمانی است که در رکاب امام(ع) باشند و دسترسی و ارتباط ملموس و محسوس با امام(عج) برای آنها فراهم باشد. لذا برای اینکه احساس جدایی، فراق و کمبود برای انسان ملموس و محسوس باشد، حتی در روز عید که روز شادی است از امام غایب خویش با ندبه یاد می کند.
درس های قربان برای مهدی باوران
وی اضافه کرد: عید قربان، روز تقرب به خداست و ما می دانیم که مهم ترین زمان و آماده ترین شرایط برای تقرّب به خداوند متعال، عصر ظهور است؛ زمان ظهور و حضور ملموس امام معصوم(ع)، بهترین زمان و مهیاترین شرایط برای تقرب الهی است و در زمان ظهور، کسانی که در اطاعت امام هستند، مسلماً از مقرّب ترین افراد به شمار می روند؛ به عبارت دیگر، هرچه اطاعتشان از امام بیشتر باشد تقرّب شان به خداوند متعال نیز بیشتر است.
خانجانی با بیان ایکه قربان از «قُرب» گرفته شده است، گفت: اکنون که در روز عید قربان علیرغم اقتضای آن که در محضر امام بودن برای رسیدن به مقام قرب است، به دلیل غیبت دستمان کوتاه شده، ندبه می خوانیم و اندوه خویش را ابراز می کنیم؛ برای مثال در یکی از فقرات دعای ندبه است که: «عَزیزٌ عَلَیَّ اَنْ اَرَی الْخَلْقَ وَلا تُری، وَلا اَسْمَعُ لَکَ حَسیساً وَلا نَجْوی...؛ برای من چه سخت و دشوار است که مردم را ببینم و تو را نبینم و از تو صدایی و نجوایی نشنوم».
وی تاکید کرد: البته ممکن است از موضوع «ارتباط دعای ندبه با عید قربان» برداشت های دیگری نیز وجود داشته باشد به عنوان مثال این که روز عید روز شادی است و شادی واقعی برای کسانی که در اطاعت امام معصوم(ع) هستند، زمانی است که در رکاب امام(ع) باشند و دسترسی و ارتباط ملموس و محسوس با امام(عج) برای آنها فراهم باشد. لذا برای اینکه احساس جدایی، فراق و کمبود برای انسان ملموس و محسوس باشد، حتی در روز عید که روز شادی است از امام غایب خویش با ندبه یاد می کند.
درس های قربان برای مهدی باوران
بنابر این گزارش، حجت الاسلام محمدرضا نصوری، معاون تبلیغ و اطلاعرسانی مرکز تخصصی مهدویت نیز در گفت وگو با خبرگزاری شبستان در رابطه با درس های عید قربان برای مهدی باوران، اظهار کرد: عید قربان به عنوان نماد و یادآوری سالانه است تا انسان کبر، غرور، نخوت و همه آنچه از خدا دورش می کند را کنار بگذارد.
وی با بیان اینکه بزرگترین مانع ما در مسیر بندگی خدا و ارتباط با امام، شیطان است، تصریح کرد: خداوند در عید قربان، سمبل مبارزه با شیطان را به ما یادآوری می کند. اینکه شیطان چگونه ولی خدا حضرت ابراهیم سلام الله علیه را وسوسه کرد؟ و این که چرا و چگونه موفق به فریب حضرت(ع) نشد؟ و این که شما نیز می توانید در این مبارزه موفق و سربلند باشید و راه موفقیت این است که به وسوسه ها توجه نکنید.
حجت الاسلام نصوری تاکید کرد: یکی از آموزه های عید قربان مبارزه با شیطان است و درس دیگر آن «اطاعت پذیری»؛ اطاعت پذیری از خدا و فرمان های الهی از ویژگی های خاص منتظران است و دوران غیبت دوران تمرین اطاعت از خدا.
معاون تبلیغ و اطلاعرسانی مرکز تخصصی مهدویت در ادامه بیان کرد: انتظار امام عصر(عج) نیز از ما اطاعت پذیری است چنان که در دعای شریف عهد نیز می خوانیم: «وَ الْمُمْتَثِلِينَ لِأَوَامِرِهِ ؛ من را از اطاعت کنندگان امر امامم قرار ده»؛ تنها کسانی که مطیع امر امام باشند مطیع امر خدا هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این دو درس عید قربان است که ان شاء الله بتوانیم با قربانی کردن نگاه نفسانی و شیطانی در وجود خودمان، خود را پاک کرده و به مرحله بندگی و عبودیت برسیم. چرا که با این نگاه زندگی ما روح امام زمانی گرفته و مسیر بندگی طی می شود.
پایان پیام/9
وی با بیان اینکه بزرگترین مانع ما در مسیر بندگی خدا و ارتباط با امام، شیطان است، تصریح کرد: خداوند در عید قربان، سمبل مبارزه با شیطان را به ما یادآوری می کند. اینکه شیطان چگونه ولی خدا حضرت ابراهیم سلام الله علیه را وسوسه کرد؟ و این که چرا و چگونه موفق به فریب حضرت(ع) نشد؟ و این که شما نیز می توانید در این مبارزه موفق و سربلند باشید و راه موفقیت این است که به وسوسه ها توجه نکنید.
حجت الاسلام نصوری تاکید کرد: یکی از آموزه های عید قربان مبارزه با شیطان است و درس دیگر آن «اطاعت پذیری»؛ اطاعت پذیری از خدا و فرمان های الهی از ویژگی های خاص منتظران است و دوران غیبت دوران تمرین اطاعت از خدا.
معاون تبلیغ و اطلاعرسانی مرکز تخصصی مهدویت در ادامه بیان کرد: انتظار امام عصر(عج) نیز از ما اطاعت پذیری است چنان که در دعای شریف عهد نیز می خوانیم: «وَ الْمُمْتَثِلِينَ لِأَوَامِرِهِ ؛ من را از اطاعت کنندگان امر امامم قرار ده»؛ تنها کسانی که مطیع امر امام باشند مطیع امر خدا هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این دو درس عید قربان است که ان شاء الله بتوانیم با قربانی کردن نگاه نفسانی و شیطانی در وجود خودمان، خود را پاک کرده و به مرحله بندگی و عبودیت برسیم. چرا که با این نگاه زندگی ما روح امام زمانی گرفته و مسیر بندگی طی می شود.
پایان پیام/9
(Shabestan/Berbagai-Sumber-Lain/ABNS)
Post a Comment
mohon gunakan email